W edycji włoskiej wykryto błąd wzajemnego niedopasowania wymienionych elementów. Teraz nasze wydawnictwo postanowiło wyprzedzić fakty i załączyło do przesyłki poprawnie wykonane części.
C28, C30, C31 Poprawne detale ramki i gryfów
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Europejska potęga morska pod koniec XVII wieku Artystycznym okiem - Sztorm na wybrzeżu Scheveningen (Giuseppe Canella) Budowa i technika - Reje Instrukcja montażu
Ten olej na płótnie przedstawiający plażę nad Morzem Północnym w Holandii jest dziełem Giuseppe Canelli (1788–1847), włoskiego pejzażysty popularnego w XIX wieku. Canella rozpoczął karierę zawodową jako twórca scenografii i dekorator, później jednak zajął się malarstwem pejzażowym, które zdobyło uznanie wśród publiczności i krytyków w Mediolanie i Paryżu, gdzie wystawiano jego prace.
ZESZYT 93
17.10.2018
Działo i dekoracje
C2a, C2b Lufa działa C2c, C2d, C2e, C2f Łoże działa C2g Koła działa C2h Oś 2 x 40 mm C80, C81, C82 Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Sytuacja w basenie Morza Śródziemnego przed wojną o sukcesję hiszpańską Artystycznym okiem - Zachód słońca po burzy w Portovenere w zatoce La Spezia (Andreas Achenbach) Budowa i technika - Jak wykonywano reje Instrukcja montażu
Andreas Achenbach, Zachód słońca po burzy w Portovenere w zatoce La Spezia
Ten olej na płótnie z 1857 roku, który można oglądać w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Mediolanie, został wykonany przez niemieckiego artystę Andreasa Achenbacha (1815–1910). Achenbach zdobywał szlify malarskie w szkole pejzażystów z Düsseldorfu i stał się jednym z jej mistrzów, wpływając na nią swoim bardziej swobodnym i naturalistycznym stylem. Ze względu na oryginalność i różnorodność jego twórczości jest uważany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli niemieckich pejzażystów XIX wieku.
„Vasa” i jego czasy - Rozkwit Livorno, „królowej Morza Śródziemnego” Artystycznym okiem - Port w Livorno (Guglielmo Micheli) Budowa i technika - Reje, wytyki i okucia Instrukcja montażu
Ten widok portu jest dziełem malarza pochodzącego z Livorno, Guglielma Michelego (1866–1926), ucznia Giovanniego Fattoriego, a później nauczyciela Amedea Modiglianiego. W pierwszych dziełach Michelego widoczny jest wpływ toskańskiej szkoły Macchiaioli, ale z czasem malarz wypracował własny, indywidualny styl.
ZESZYT 95
31.10.2018
Kopułka i dekoracje
C91 Kopułka na rufę C91f, C91e, C91 i, C91l, C91m Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Wojna o sukcesję hiszpańską – walki na morzu Artystycznym okiem - "Bucentaur" wypływa do Porta di Lido w święto Wniebowstąpienia (Francesco Guardi) Budowa i technika - Mocowanie rei do masztów – raki Instrukcja montażu
Francesco Guardi, "Bucentaur" wypływa do Porta di Lido w święto Wniebowstąpienia
Obraz weneckiego malarza Francesca Guardiego (1712–1793) ukazuje święto Sensa, podczas którego, z okazji święta Wniebowstąpienia Pańskiego celebrowano w Wenecji rytuał zaślubin miasta z morzem. Z tej okazji doża wypływał na galerze „Bucentaur” z orszakiem łodzi do portu na wyspie Lido. Tam odnawiał symbolicznie głęboki związek łączący miasto i morze, wrzucając do wody złoty pierścień. Obraz inspirowany jest szkicem Canaletta, który Guardi przekształcił zgodnie z własną wrażliwością artystyczną w całkowicie oryginalne dzieło.
„Vasa” i jego czasy - Wakō – piraci na Dalekim Wschodzie Artystycznym okiem - Poryw wiatru (Willem van de Velde Młodszy) Budowa i technika - Żagiel łaciński i jego przemiany (część pierwsza) Instrukcja montażu
Obraz ten jest dziełem holenderskiego malarza Willema van de Velde Młodszego (1633–1707) specjalizującego się w pejzażach morskich, podobnie jak jego ojciec Willem van de Velde Starszy, który uczył go sztuki malarskiej. Kiedy w 1672 roku Francuzi najechali Holandię, rodzina van de Velde wyemigrowała do Anglii i dwaj Willemowie stali się malarzami Karola II. Ponieważ słynęli z płócien o tematyce morskiej, król powierzył im zadanie sportretowania okrętów floty angielskiej i dokumentowanie bitew, w których brały udział.
__________________________
ZESZYT 97
14.11.2018
Części galeryjki i dekoracje
C85, C86 Dekoracje C92, C93, C94, C95, C96 Części galeryjki C106 Listewki 1 x 2 x 300 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Wojna o sukcesję hiszpańską - Morze Śródziemne „angielskim jeziorem” Artystycznym okiem - Widok Amalfi z groty Kapucynów (Giacinto Gigante) Budowa i technika - Żagiel łaciński i jego przemiany (część druga) Instrukcja montażu
Ten sugestywny olej na płótnie zachwyca maestrią, z jaką neapolitański malarz Giacinto Gigante (1806–1876) oddał blask światła słonecznego. Gigante należał do grupy artystów ze szkoły Posillipo, która na początku XIX wieku w Neapolu przeszła od tradycji pejzażu dokumentalnego, poważnie traktującego perspektywę i topografię, do bardziej romantycznej, emocjonalnej i lirycznej interpretacji krajobrazu.
ZESZYT 98
21.11.2018
Listewki i dekoracje rufy
C98, C99, C100, C101, C102, C103, C104, C105 Dekoracje rufy 107 Listewki 1,5 x 5 x 300 mm 108 Listewki 0,5 x 6 x 300 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Bitwa w zatoce Vigo – polowanie na skarby Artystycznym okiem - Wodowanie okrętu Le Canton w Tulonie (Michel de Toulon) Budowa i technika - Olinowanie dawnych żaglowców Instrukcja montażu
Michel de Toulon, Wodowanie okrętu Le Canton w Tulonie w 1777 r.
Obraz francuskiego artysty Michela de Toulon przedstawia wodowanie okrętu „Le Canton”. Uroczystości tej, która odbyła się w lipcu 1777 roku w stoczni w Tulonie, przewodził hrabia Prowansji Louis Stanislas Xavier Burbon, młodszy brat Ludwika XVI, który jako Ludwik XVIII władał Francją od 1814 do 1824 roku. Statki wodowano, gdy tylko kadłub był w stanie unosić się na wodzie, a zatem przed montażem masztów.
ZESZYT 99
28.11.2018
Dekoracje rufy, zawiasy i drewniane beleczki
C106, C107, C108, C109 Dekoracje rufy 109 Drewniane pręty ø 2 x 300 mm PH Zawiasy pokryw furt działowych
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Sam Bellamy i zatonięcie "Whydah" Artystycznym okiem - Bryg osiadły na mieliźnie (Ferdinand Perrot) Budowa i technika - Węzły żeglarskie Instrukcja montażu
Ta kolorowa litografia przedstawia dwumasztowiec osiadły w wyniku sztormu na mieliźnie tuż przy brzegu. Na plaży kilku marynarzy próbuje ocalić przed szalejącymi falami resztki ładunku. Autor, francuski malarz Ferdinad Perrot (1808–1841), poświęcił tematyce morskiej znaczną część swojej twórczości obejmującej obrazy, grafiki, akwarele, rysunki i szkice. Gdy zlecono mu wykonanie cyklu litografii poświęconego Petersburgowi, wyjechał do tego miasta i ostatnie dwa lata swojego życia spędził w Rosji.
_________________
ZESZYT 100
5.12.2018
Dekoracje rufy, elementy działa i lufy
C2a, C2b - Elementy lufy działa C2c, C2d, C2e, C2f - Łoże działa (laweta) C2g - Koła działa C2h - Ośki kół C74 - Dekoracje rufy C174 - Lufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Genua i korsarstwo Artystycznym okiem - Jacht zbliżający się do brzegu (Joseph Mallord William Turner) Budowa i technika - Węzły, bloki i wielokrążki Instrukcja montażu
Jacht zbliżający się do brzegu, Joseph Mallord William Turner
Obraz ten powstał w końcowym okresie twórczości Williama Turnera (1775–1851), w którym ten wybitny angielski artysta sprowadzał pejzaż niemal do abstrakcji, skupiając się na eksperymentach ze światłem. Stosował kolory bez żadnych zasad, kładąc farbę płynnymi pociągnięciami i tworząc obrazy niemające już prawie żadnego związku z rzeczywistością – wydają się raczej wizjami lub fantastycznymi impresjami wyłaniającymi się z odległych wspomnień.
ZESZYT 101
12.12.2018
Dekoracje rufy, części daszku i platformy marsa
C141 - Część dachu galeryjki C141a, C141b, C141c, C141d - Dekoracje rufy T2 - Części drugiego marsa grotmasztu
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Na szlakach porcelany i herbaty – zatonięcie „Geldermalsen” Artystycznym okiem - Powrót floty do zatoki Neapolitańskiej (Jacob Philipp Hackert) Budowa i technika - Budowa bloków Instrukcja montażu
Powrót floty do zatoki Neapolitańskiej, mal.: Jacob Philipp Hackert
Ten wielki obraz olejny jest dziełem Jacoba Philippa Hackerta (1737–1807), artysty rodem z Prus, którego przybraną ojczyzną stały się Włochy. Hackert zrobił karierę w Rzymie jako pejzażysta. Wykonywał prestiżowe zlecenia od papieża Piusa VI i księcia Marcantonia Borghesego, a następnie przez wiele lat pracował jako malarz nadworny dla króla Neapolu Ferdynanda IV. Wśród dzieł z okresu neapolitańskiego wyróżnia się cykl obrazów przedstawiających włoskie porty oraz weduty, na których malarz przedstawił Ischię, Capri i Pałac Królewski w Casercie.
_________________
ZESZYT 102
12.12.2018
Części fokmarsa i dekoracje rufy
T3 - Części fokmarsa C142 - Część dachu galeryjki C142a, C142b, C142c - Dekoracje rufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Marynarki wojenne w Europie po traktatach w Utrechcie i Rastatt Artystycznym okiem - Widok Neapolu z morza (Hendrik Frans van Lint) Budowa i technika - Elementy olinowania Instrukcja montażu
T4 - Części drugiego fokmarsa C143 - Część dachu galeryjki C143a, C143b, C143c - Dekoracje rufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Eksperyment Royal Navy – fregaty żaglowo-wiosłowe z Tangeru Artystycznym okiem - Widok Canal Grande w Wenecji (Michele Marieschi) Budowa i technika - Stropy bloków Instrukcja montażu
Malarzem, który wykonał tę pełną życia scenę z mostem Rialto w tle, był wenecjanin Michele Marieschi (1710–1744), artysta, którego biografia jest znana znacznie słabiej niż innych współczesnych mu pejzażystów, takich jak Canaletto czy Guardi. W 1741 roku Marieschi wydał zbiór rycin przedstawiających Wenecję. Twierdził, że widoki te przedstawił również na kilku obrazach. Dzięki tym i innym rycinom z pejzażami realistycznymi lub „kaprysami” możliwe było częściowe odtworzenie jego twórczości pejzażow
„Vasa” i jego czasy - Samuel Pepys – niezrównany administrator marynarki Artystycznym okiem - Sztorm w Porto Venere (Rinaldo Saporiti) Budowa i technika - Talie Instrukcja montażu
Mediolański malarz Rinaldo Saporiti (1840–1913) podejmuje w tym obrazie romantyczne motywy burzy i groźnej potęgi morza. Saporiti uczył się w Akademii Brera w Mediolanie i przez całe życie łączył nauczanie rysunku z pracą artystyczną. Często prezentował swoje dzieła na wystawach w Mediolanie, Genui i Turynie. Malował pejzaże o różnej tematyce – od motywów morskich po widoki lombardzkich jezior i Alp.
„Vasa” i jego czasy - Lord Elgin i marmury Partenonu Artystycznym okiem - Port Marechiaro, Neapol (Abraham-Louis-Rodolphe Ducros) Budowa i technika - Olinowanie dużych żaglowców Instrukcja montażu
Port Marechiaro, Neapol, mal.: Abraham-Louis-Rodolphe Ducros
Ta duża akwarela przedstawia dawną osadę, która dzisiaj stała się częścią dzielnicy Posillipo w Neapolu. Jej autorem jest szwajcarski malarz Abraham-Louis-Rodolphe Ducros (1748–1810), który w latach 1776–1792 mieszkał w Rzymie i odbył podróże po Królestwie Obojga Sycylii oraz na Maltę. Pozostawił po sobie dzieła w stylu preromantycznym, w tym obrazy olejne, ryciny, rysunki oraz wiele akwarel. Jego pejzaże były chętnie kupowane przez bogatych Anglików jako pamiątki z podróży do Włoch.
„Vasa” i jego czasy - Walka z korsarzami w drugiej połowie XVII wieku – operacje przeciw miastu Sala Artystycznym okiem - Pejzaż morski ze skalnym łukiem (Salvator Rosa) Budowa i technika - Olinowanie stałe Instrukcja montażu
Marina ta wyszła spod pędzla neapolitańskiego malarza Salvatora Rosy (1615–1673), niespokojnego ducha i oryginała, artysty mało znanego za życia. Został odkryty na nowo dopiero w epoce romantyzmu. Jego twórczość istotnie zdaje się zapowiadać romantyczną wrażliwość. Jego pejzaże wyrażają napięcie między człowiekiem a trudną do zrozumienia, irracjonalną naturą, ożywianą przez tajemnicze siły – jest to bliskie idei wzniosłości, o której pisał myśliciel Edmund Burke.
„Vasa” i jego czasy - Osmańska marynarka wojenna w XVIII wieku – podupadająca potęga Artystycznym okiem - Taras nad morzem w Sainte-Adresse (Claude Monet) Budowa i technika - Mocowanie olinowania stałego Instrukcja montażu
Olej na płótnie namalowany przez impresjonistę Claude’a Moneta (1840–1926) w 1867 roku. Twórca chciał na nim oddać piękno słonecznego wiosennego popołudnia. Obraz wyróżnia się świetlistością i blaskiem – efekty te zostały uzyskane dzięki użyciu palety barw czystych i zastosowaniu zestawień kolorystycznych wzmacniających ich świetlistość, takich jak kontrasty barw dopełniających lub ciepłych i zimnych. Monet unikał barw zgaszonych i odcieni pośrednich.