SOLEIL ROYAL / OZDOBY GALERII BALKONOWEJ

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 3 lat temu

SOLEIL ROYAL / OZDOBY

 

Powodem szczególnej sławy okrętu SOLEIL ROYAL stały się jego bardzo bogate barokowe zdobienia, których projektantem był Jean Berain, któremu po śmierci Charlesa Le Bruna, zlecono zaprojektowanie całości dekoracji zewnętrznej okrętów króla i nadzór nad wykonawstwem. Jego styl cechuje nowatorstwo dekoracji opartych na arabeskach, stworzył nową odmianę dekoracji zwaną berinades?. Motywy używane przez Béraina to: satyry, sfinksy, trytony, chimery, gryfy, hippokampy, ale też postaci z commedia dell’arte i opery, muzycy i akrobaci. Wprowadził także do dekoracji motywy Turków i Chińczyków. Na rysunku rufy SOLEIL ROYAL widać doskonale styl Beraina. Wokół centralnego podmiotu, ogólnie mitologicznego (Apollo na rydwanie), wyartykułowana jest idealnie symetryczna sieć arabesek, wzbogacona elementami architektonicznymi, kariatydami, popiersiami i chimerami. Oprócz rozszyfrowanego Apolla, który ma symbolizować Króla Słońce, na francuskim forum znalazłem opis symboliki pozostałych ozdób.



W uzupełnieniu wątku "rydwanu" Apolla (rydwan zastąpił tron), nazwy 4 koni: Pyroïs, Euos, Actéon, Phlégon.

Na koronie lustra po prawej widzimy Alegorię Zachodu i konia, po lewej Alegorię Orientu (czyli Wschodu) i wielbłąda, w centrum korona królewska.

W płycinach górnej części zwieńczenia lustra znajduje się dwanaście znaków zodiaku. Zwieńczenie podtrzymywane jest przez 2 kariatydy. Na bocznych daszkach hełmów balkonów spoczywają: z prawej Alegoria Ameryki, z lewej Alegoria Afryki.

W centrum środkowej balustrady tarcza z nazwą okrętu, w pozostałych panneaux z monogramem Ludwika XIV.
W podstawie galerii bocznej bóg Tryton.
Po wewnętrznej stronie klap ambrazur lilijki (fleurs de lys) - informacja dla waloryzujących Wink.
 

GALERIA RUFOWA

Archiwalia

 


Wersja kolorystyczna
Pełna wersja kolorystyczna


Model wykonany na podst. wizerunków Beraina



Musee de la Marine

Model w Musee de la Marine, w Paryżu wykonany przez Jean-Baptiste Tanneron (1807 - 1852)


Głównym tematem ozdoby pawęży jest płaskorzeźba Apolla na rydwanie

 

GALERIA



Można zauważyć, że model różni się od rysunku wyjściowego kilkoma szczegółami



Mianowicie model ma nieco inny kształt pawęży, w górnej części jest smuklejszy (węższy); pawęż jest nieco wyższa (korona jest wyżej), w modelu jest pięć okien na każdym piętrze (pokładzie), a na rysunku sześć; figury boczne mają inne pozy: na rysunku siedzą, na modelu klęczą; inna ornamentyka balkonów i pozostałych ozdób - włącznie z ozdobą nawisu nad sterem.
Inwencja twórcza Tannerona czy miał jakieś inne przesłanki, nie wiem. Fajnie jakby w zeszytach zostało to jak i symbolika dekoracji Beraina wyjaśnione, ale pewnie przeceniam kolekcję.




RUFA - GALERIA BOCZNA - Wykusz

Projekt Beraina



Również odmienny model Tannerona



____________________________________________________________________________

I niestety zupełnie odmienny model z kolekcji DeAgostini (wcześniej Altaya).


model



Na początku wyjaśniałem symbolikę postaci i ozdób na galerii rufowej.

Znalazłem również opis postaci z bocznej galerii
https://5500.forumactif.org/t2944-le-soleil-royal-au-1-48-par-michel-saunier#85918



Jest to zupełnie inny wizerunek niż zamieszczone Beraina i Tannerona, dlatego nie brałem go dotąd pod uwagę, ale na nim wzorował się Michel Saunier, choć jak porównacie, dokonał pewnych modyfikacji m.in. zwęził boczną galerię (wg mnie na niekorzyść) i dodał ornamentykę Beraina (wg mnie na korzyść)

 



i takie ozdoby będą w drugiej kolekcji, więc trzeba je opisać ;-)


Na hełmie wizerunek młodego Ludwika XIV na tle słońca nad Rogami Obfitości (jak u Tannerona).

Poniżej Bóg Chronos (mylony z Kronosem - w mitologii greckiej bóg rolnictwa, jeden z tytanów, najmłodszy syn Uranosa i Gai, ojciec Zeusa).


Chronos (gr. Χρόνος Chrónos – czas, łac. Chronus) – bóg w mitologii greckiej, w przedsokratejskich pracach filozoficznych uważany za personifikację czasu, który wszystko widzi, ujawnia i wyrównuje. Według niektórych kosmogonii źródło wszechrzeczy, budowniczy wszystkiego.
W greckich i rzymskich mozaikach przestawiany jako mężczyzna poruszający koło zodiaku. Często nazywany imieniem Aeon (Wieczny Czas). Zwykle przedstawiany jako stary, mądry mężczyzna z długą, siwą brodą z klepsydrą. Współcześnie ukazywany między innymi jako Ojciec Czas.


Chronos ozdoba z drugiej kolekcji DeA

Poniżej alegorie czterech głównych wiatrów (z ośmiu wymienionych w mitologii greckiej i rzymskiej), przedstawionych tutaj w postaci wirów.
Poniżej panneaux z monogramami króla.
Na samym dole Bóg Tryton.


Tryton ozdoba z drugiej kolekcji DeA

Tryton (także Triton; gr. Τρίτων Trítōn, łac. Triton) – w mitologii greckiej bóg morski.
Uchodził za syna boga Posejdona i bogini Amfitryty oraz za brata nimfy Rode, a także za ojca Tritei, Trytonid, trytonów i Pallas. Należał do orszaku Posejdona i Amfitryty.


Tryton, Muzea Kapitolińskie, Rzym

W sztuce przedstawiany jest zwykle jako istota o mieszanej budowie, z trójzębem i wielką muszlą. Górna część jego ciała (tułów, głowa, ręce) jest podobna do ciała człowieka (tak jak centaurów i ichtiocentaurów), natomiast dolna ma kształt ryby (tak jak ichtiocentaurów i hippokampów; przeważnie ma rybi ogon skręcony spiralnie). Czasami posiada jedną parę końskich nóg (tak jak ichtiocentaury).
Imię Trytona bywa stosowane często do szeregu istot morskich – pół ludzi, pół ryb (trytonów).

Imieniem bóstwa został nazwany największy księżyc Neptuna – Tryton.

Mam nowe pytania, czy zamieszczony rysunek jest wizerunkiem Soleil Royal (z którego roku) i kto jest jego autorem?
_________________