Na określenie jednoznacznej nazwy tej konstrukcji dziobowej galeonu nigdzie nie natrafiłem, więc będę używał nomenklatury z którą się dotychczas spotkałem, czyli KOSZ DZIOBOWY lub GALION (w skład którego wchodzi m.in. kratownica galionowa, figura dziobowa/galionowa zwana również galionem, ustępy załogi itp.). Prawdopodobnie detal ten wyewoluował z tarana galery, ale głowy za to nie dam. Obserwując karaki, wczesne galeony, późniejsze aż do liniowców widzimy, że nie był formą doskonałą i dalej podlegał ewolucji (czyt. skracaniu). W temacie użyłem nazwy "Pokład", gdyż "kratownica galionowa" nie jest dla mnie adekwatna do pozostałych wariantów nie będących typową kratownicą.
GALEON / Pokład kosza dziobowego / XVII w.
Temat w opracowaniu
Chcąc waloryzować pokład galionu (czyli tytułowy pokład kosza dziobowego) w modelu z kolekcji zeszytowej DeAgostini "GALEON" szukałem wzorców z końca XVI i pocz. XVII wieku. W tym okresie funkcjonowały przynajmniej trzy metody "poszywania" tego pokładu - w zależności od kraju.
Co prawda mam wątpliwości co do typowych (współczesnych) kratownic/gretingów na holenderskiej Batavii (1628), gdyż to replika i pokład mógł być "nieco" zmodyfikowany dla współczesnego matrosa w celach zachowania bezpieczeństwa, ale nie neguję, że mogła być już wtedy kratownica. Na modelu Batavii w „Shipwreck Museum” w Fremantle (tam znajdują się szczątki Batavii) takiego pokładu nie ma.