Strona 2 z 2
Re: Galeon
: 07 sie 2025, 12:13
autor: Siberian
Myślę, że nie ma szans na dokładne określenie skali tego modelu, skoro nie ma dostępu do danych źródłowych.
W końcu skala modelu, to stosunek wielkości modelu do oryginału.
Można jedynie w przybliżeniu określić ją na podstawie np. wysokości relingu galeryjki rufowej. Przyjmując, że w oryginale mogła mieć ona wysokość powiedzmy 120 cm, to już można to wyliczyć, mierząc jej wysokość na modelu.
Re: Galeon
: 07 sie 2025, 14:08
autor: columbus
Akurat co do tego parametru są dane źródłowe. Mówią one, że długość Meermana między stewami wynosiła 86 stóp amsterdamskich, czyli 24m a szerokość okrętu wynosiła 24 stopy amsterdamskie, czyli 6,7m.
Re: Galeon
: 10 gru 2025, 19:26
autor: woj195
Witam Kogowiczów.
Od mojej ostatniej bytności na Forum trochę popracowałem. Dorobiłem brakujące relingi, drzwi, schodki, a nawet cztery okienka. Załatałem dziurę w gretingu na pokładzie rufowym, powstałą w wyniku upadku kombinerek nieuważnie odkładanych na półkę. Ustabilizowałem wantami sztagami maszty zrobiłem wszystkie ”patyczki” poziome i jeden skośny.
Doszedłem do etapu, którego się najbardziej obawiałem ( i nadal tak jest) , t. j. montaż drabinek wantowych. Przy moich wcześniejszych budowach [Victory, Alert, Myflower] nie było z tym problemu: przy małej skali modeli, po prostu podkleiłem cieńsze nitki w poprzek want, i gotowe. Teraz będzie gorzej…
Jednak w skali tego modelu (1: 36) uważam, że nie wypada iść na skróty, lecz trzeba wiązać wyblinki. Żadne podklejanie ani przetykanie igłą nie powinno mieć tu miejsca. Nie wiem, jak mi się to uda i czy wytrwam do końca, ale będę próbował.
Pozdrawiam
Wojciech Łączyński
Re: Galeon
: 10 gru 2025, 20:37
autor: TomekA
Zrob sobie szablon z kartonu z tym wyrysowanym z planow modelu 'trojkatem', tj. wanty i miedzy nimi poziome wyblinki, wytnij go nozyczkami i wstaw tuz a za wanty na Twym modelu, chwilowo przymocowujac go tam jakimis mini szczypczykami.
Tak oto bedziesz mial szablon-wyznacznik do wiazania wyblinek.
Po ukonczeniu wiazania wyblinek na jednej stronie (burcie) wyrysuj na tym samym szablonie te same linie po jego drugiej stronie, czyli w odwroconym (lustrzanym) odbiciu i uzyj tego szablonu dla drugiej burty.
Poczatkujacy modelarze czesto robia blad, ze ichnie wyblinki sa wiazane zbyt ciasno i powoduja brzydkie, nienaturalnie wygladajace lukowate wygiecie want ku sobie. Nalezy pamietac, ze wyblinki byly wiazane dosc luzno, nawet z ich lekko opadajacymi lukami miedzy wantami - patrz zdjecia historycznych zaglowcow.
Aby zapobiec temu wygieciu, wez dwa patyczki od lodow, podklej na jednej ich stronie pasek z sredniej gradacji papieru sciernego i zloz je oba razem szorstkimi stronami ku sobie, wlozywszy miedzy wanty i zacisnij je tam mini szczypczykami - patyczki te beda utrzymywac ten sam rozstaw want podczas wiazania wyblinek i zapobiegna lukowatym wygieciom want ku sobie.
Do wiazania wyblinek do want
wewnatrz trojkata z want, stosuj tzw.
clove hitch - patrz internet,
https://www.animatedknots.com/clove-hitch-knot-rope-end
a do zamocowania koncow wyblinek
do skrajnych want, uzyj tzw.
cow's hitch (nieco innego wezla od clove hitch).
https://www.animatedknots.com/cow-hitch ... oot%20loop.
Po zawiazaniu wszystkich wyblinek poloz na wezlach wykalaczka lub pedzelkiem kropelke bialego kleju PVC rozcienczonego woda, by je tam utrwalic i zapobiec ich spontanicznemu luzowaniu.
Pracuj pesetami w okularach powiekszajacych, typu Optivisor lub podobnych.
Re: Galeon
: 11 gru 2025, 10:27
autor: woj195
Dzięki Tomku za dobrze zilustrowane i wyczerpujące wyjaśnienia. Teorię znam (od wielu lat żegluję), nie wiązałem jednak nigdy wyblinek na modelu. Patent z mocowaniem want na pewno wypróbuję.
A jaki rozstaw między linami na drabinkach wantowych stosowali takielarze w stoczniach na prawdziwych statkach? Myślę, że ok. 40 cm.
Pozdrawiam
Wojciech Łączyński Włocławek