Kazek pisze:... no ale ja się tam nie znam specjalnie ...
Jak nie Ty to kto ma się kurdę znać??
A generalnie to Kazek ma 100% racji.
1. Tak na zdrowy chłopski rozum to każdy metal (a już żylazo w szczególności) w kontakcie z morską wodą silnie koroduje. Zatem zabezpieczone musiały być nie tylko trzpienie gwoździ (np. pakułami jak to opisuje Kazek – co chroniło także przed przeciekaniem), ale również ich łby, np. przez dokładne ich pomalowanie. Bez tego zabezpieczenia, po niezbyt długim czasie, zamiast gwoździ mielibyśmy dziury w deskach, a planki po prostu odpadły by od szkieletu.
Na foto poniżej przedstawiającym burtę Constitution w ogóle nie widać gwoździ mocujących planki – są wbite na równi z deskami i dokładnie zamalowane:

- burta zewnętrzna.jpg (85.11 KiB) Przejrzano 6327 razy
2. W miejscach gdzie takie zabezpieczenie nie było możliwe (np. na pokładzie, gdzie częste szorowanie skutecznie niszczyło wszelkie zabezpieczenia), łby gwoździ wpuszczano poniżej poziomu drewna, a w otwór nad łbem wbijano kołek, który pod wpływem wilgoci pęczniał i skutecznie go zabezpieczał.
Wśród setek zdjęć Constitution znalazłem tylko jedno gdzie takie kołki są słabo bo słabo, ale widoczne:

- Pokład.jpg (16.21 KiB) Przejrzano 6327 razy
Jest bardzo prawdopodobne, że takie "kołkowanie" stosowano również na burtach zewnętrznych - opisuje to wielu autorów.
3. Nie zmienia to faktu, że niektóre elementy (szczególnie wewnątrz kadłuba, ale nie tylko) mocowano gwoździami z łbem wystającym ponad powierzchnię drewna. Poniżej przykłady odnoszące się do wewnętrznej części kadłuba, ale także burt wewnętrznych górnego pokładu:

- dolny pokład.jpeg (18.48 KiB) Przejrzano 6327 razy

- zenza.gif (41.09 KiB) Przejrzano 6327 razy

- Pokład działowy - osprzęt.jpg (97.91 KiB) Przejrzano 6327 razy

- burta wewnętrzna.jpg (132.32 KiB) Przejrzano 6327 razy
Co ciekawe, takie wystające łby pojawiają się również na burtach zewnętrznych. Jednak ewidentnie gwoździe te (trzpienie) nie służyły do mocowania planek ale elementów konstrukcyjnych:

- furta działowa6.jpg (32.28 KiB) Przejrzano 6327 razy
Oczywiście, że Constitution to okręt amerykański i to z końca XIX w. Jednak ogólne zasady obowiązywały raczej wszędzie i w każdym czasie.
Podsumowując:
Gwoździe mocujące planki z całą pewnością były dobijane do powierzchni drewna i zamalowywane, lub wręcz "chowane" i osłaniane kołkami. W innych miejscach (szczególnie wewnątrz okrętu) łby gwoździ często były widoczne.
Pozdrawiam
Marek Kasprzak (mjk)