Strona 16 z 36
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 19 lis 2015, 21:42
autor: Zdzisław
Witam
Prace przy koszu dziobowym powoli dobiegają końca. Zamontowałem kibelki na koszu oraz kotbelki i pozostałe wsporniki. Następne będzie wyposażenie pokładu dziobowego.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 24 lis 2015, 09:51
autor: Zdzisław
Witam
Prace na dziobie powoli biegną do przodu. Zamontowałem dzwonnicę, kołkownice i gretingi. Następna będzie pewnie fiszbelka. Wspomagała ona według wycinanki czynność wyciągania kotwicy. Czy może mi ktoś wyjaśnić na czym polegało to "wspomaganie czynności wyciągania kotwicy", bo ja nie mam o tym zielonego pojęcia.
Jak dokładnie była ona mocowana do pokładu, bo w wycinance nic o tym nie piszą a chciałbym ją w miarę poprawnie wykonać i zamontować. Będę wdzięczny za każdą poradę.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 26 lis 2015, 13:41
autor: Zdzisław
Witam
Wydłubałem ostatnio fiszbelkę i jeszcze "coś". Piszę tak bo do końca nie wiem co to jest. Czy jest to komin czy może jakiś wywietrznik. Gdyby to był komin to dlaczego według wycinanki jego wylot skierowany jest w stronę dziobu okrętu. W czasie kiedy okręt płynie to cały dym zamiast uciekać na zewnątrz, pakowany byłby z powrotem do środka. Ale mniejsza z tym. W dalszym ciągu nie do końca wiem jak działała fiszbelka. Z tego co dowiedziałem się z internetu, wynika że fiszbelka wykorzystywana w końcowym stadium wyciagania kotwicy z wody i działała na zasadzie przeciwwagi. Nie wiem jak wyglądała lina zamontowana na fiszbelce. Czy miała jakiś hak, bo kotwica była "łapana" za łapę. Czy lina była w jakiś sposób odkładana na pokładzie czy na tym końcu fiszbelki, który był na pokładzie. Wiem też, że fiszbelka mocowana była do pokładu metalowymi okuciami i przekładana raz na jedną, raz na drugą burtę w zależności od tego która kotwica była podnoszona. Jeśli ktoś ma jakieś wiadomości na ten temat to bardzo proszę o pomoc.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 29 lis 2015, 15:27
autor: Zdzisław
Witam
Przeglądnąłem jeszcze raz plany otrzymane od Pitera i wiem ponad wszelką wątpliwość, że to czarne co ostatnio wystrugałem to na pewno jest komin od pieca okrętowego, natomiast o fiszbelce w planach nie ma nic więcej ponadto co już wiem. Szkoda tylko,że nikt z kogi nie chciał mi podać więcej informacji na temat fiszbelki. Poczekam aż kolega Sławek wróci z wczasów to na pewno podeśle mi jakieś materiały na ten temat. Ostatnio przez kilkanaście godzin sklejałem słupki z rolkami do których będą mocowane linki od żagli które po przejściu przez rolki odkładane są następnie na pachołkach lub knagach zamontowanych na burtach. Zamontowałem dziesięć takich słupków oraz 14 knag. 4 słupki zamontowane zostały na burtach na dziobie oraz 6 słupków i 14 knag na burtach rufy. Tyle na dzisiaj.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 02 gru 2015, 12:09
autor: Zdzisław
Witam
Ostatnio próbowałem zamontować jufersy na ławie masztowej fokmasztu. Przyznaję że szło mi to dosyć opornie. Początkowo do wykonania podwięzi want użyłem drutu ze spinaczy biurowych ale dosyć szybko wybił mi to z głowy kolega Sławek, uświadamiając mi że mogą one pod wpływem niewielkiej nawet wilgoci dosyć szybko korodować. Zdemontowałem więc zamontowane wcześniej elementy,całe szczęście że zrobiłem ich tylko kilka i użyłem do tego celu drutu chromo niklowego o przekroju 0,7 mm. Zajmuje mi to dużo czasu, ponieważ nie posiadam żadnych specjalnych narzędzi i wyginam wszystko w paluchach.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 02 gru 2015, 17:16
autor: s_bek
Witam,
wpadło mi w oko bo musiałem poprawiać.

- 1.JPG (94.05 KiB) Przejrzano 5519 razy
Wydaje się że mocowania juwersów powinny być przedłużeniem want, chodzi mi kąt pod którym mają być mocowane do burt.
Ale oczywiście mogę się mylić.
Pozdrawiam
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 03 gru 2015, 12:32
autor: Zdzisław
Witam
Masz całkowitą rację Sebastian. Strzeliłem babola. Zwrócił mi też już na to uwagę Sławek. Jednak cały czas muszę się uczyć. Dlatego naprawiłem już swój błąd i teraz wygląda to tak.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
PS. Sebastian czekam na dalszą część Twojej relacji.
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 06 gru 2015, 12:38
autor: Zdzisław
Witam
Ostatnio od kolegi Sławka otrzymałem materiały dot. fiszbelki i ostatecznie rozwiązałem ten problem. Teraz wiem, że fiszbelka była mocowana do pokładu metalowymi okuciami w ten sposób żeby ją można było w kazdej chwili wyjąć i przełożyć na tę burtę przy której kotwica była właśnie podnoszona. Wzdłuż belki zamocowana była z pomocą odpowiednich "oczek" lina, która następnie połączona była z odpowiednim zestawem bloczków, te z kolei połączone były z liną przechodzącą przez bloczek z rolką zamontowany w przedniej części fiszbelki. Na końcu tej liny zamontowany był hak, który w czasie podnoszenia kotwicy zaczepiano za trzon kotwicy. W miarę podnoszenia kotwicy hak ślizgając się po trzonie kotwicy przesuwał się w kierunku łap kotwicy. Zastosowane bloczki umożliwiały podnoszenie dosyć ciężkiej kotwicy jednemu człowiekowi. Lina przechodząca przez bloczki była następnie odkładana na pachołku przy wsporniku fiszbelki zamontowanym na burcie.
Koniec mądrych wywodów ale może komuś się to przyda. Zamontowałem też jufersy, i okucia na ławie wantowej fokmasztu na lewej burcie .
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 15 gru 2015, 21:42
autor: Zdzisław
Witam
Cały czas dłubię przy podwięziach. Mam gotowe jufersy i podwięzia na ławie fokmasztu i grotmasztu. Ciągle tylko szlifuję blaszki po browarze i wyginam druciki. Nudne to jak flaki z olejem. Mam do dyspozycji tylko kombinerki, nożyce iglaki i własne paluchy. Już mnie paluchy bolą od tego szlifowania i wyginania. Całe szczęście że na ławie wantowej bezanmasztu jufersów jest niewiele. na dowód że piszę prawdę załączam zdjęcia. Sorry za ich jakość. Robiłem je wieczorem, więc są nie najlepszej jakości. Zresztą marny ze mnie fotograf.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Re: Zdzisław HMS Enterprize
: 23 gru 2015, 18:20
autor: Zdzisław
Witam
W ramach małej odskoczni od modelu postanowiłem, że wezmę się za budowę szalupek. W moim modelu będą 4 szlupy. Odpowiednio o długości 17, 23, 24 i 27 cm. Nie posiadam żadnych planów a model buduję w skali 1:32 czyli na podstawie trzykrotnie powiększonej wycinanki. Początkowo miałem zamiar wybudować szalupy na 4 kopytach. Ale po gadce na SB otrzymałem od Kazka link do jego relacji z budowy Hiszpańskiej Galery La Real.
Po przejrzeniu jego relacji postanowiłem, że spróbuję zbudować szalupę w podobny sposób. W wycinance w skali 1:96 ze szczegółami jest raczej kiepsko a w mojej skali muszę jednak trochę zadbać o szczegóły. Zmieniłem więc nieco wygląd stępki i wręg w stosunku do wycinanki. Nie wiem czy to jest prawidłowe ale tak już zostanie. Poszycie szalup zamierzam wykonać na zakładkę. Otrzymałem na temat zakładkowego poszywania dużo materiałów od Sławka i na ich podstawie spróbuję sobie jakoś z tym poradzić. Załączam dzisiaj trochę więcej zdjęć niż zwykle, ale chciałem pokazać jak to po kolei robiłem.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław