Re: [Dżonka - UNO]
: 13 sty 2012, 09:26
Witam kolegów !!!
Załączam kilka kolejnych zdjęć z budowy obiektu treningowego. Pokład został pokryty deseczkami wycinanymi z dębowego obłogu. Nie miałem jeszcze wtedy innego materiału więc nie chciałem się wstrzymywać z pracami a dodatkowo uznałem, że na sam pokład można taki obłóg położyć (na burtach chyba nie dałbym rady ze względu na problemy z jego przycinaniem - bez elektronarzędzi - oraz trudnym wygięciem)
Poniżej zdjęcia pokładu pokrytego dębem, został on wstępnie przeszlifowany. Układanie zacząłem od środka ale trochę źle wymierzyłem szerokości deseczek i pokład nie wyszedł symetrycznie, różnica w szerokości skrajnych desek, przy lewej i prawej burcie, wynosi ok. 1,5 mm, dodatkowo widać to w otworze pod nadbudówką. Docelowo otwory będą zakryte więc różnic w tym miejscu nie będzie widać.
Dzięki uprzejmości kolegi Romana, od którego dostałem fornir - za co chciałbym bardzo podziękować - zacząłem pokrywać kadłub. Na pierwszy ogień poszło poszycie denne oraz rufa. Nie wklejam jak na razie listewek przy pokładzie, poczekam z tym aż obrobię i pomaluję pokład - będzie łatwiej. Przy okazji dna, uznałem, że przewidywane w projekcie deski (5 sztuk) są za szerokie i przerobiłem ten element na wersję sześcio deskową - wyszło chyba całkiem dobrze.
Kolejne zdjęcia przedstawiają docięty na wymiar burty fragment forniru - od strony wewnętrznej, na której zaznaczyłem podział na trzy węższe deseczki. Tu miałem dylemat, ponieważ część relacji z budowy innych jednostek pokazywała, że ten element był wklejany z całości. Na pewno jest to ułatwienie ale z drugiej strony taka szeroka decha to chyba coś nie tak. Dlatego postanowiłem w moim modelu burty wykonać z trzech pasków forniru. I tutaj mam pytanie, w jaki sposób docinać fornir po łuku? Czy można inaczej niż z wolnej ręki? Szukałem u siebie krzywików używanych niegdyś na geometrii ale nie znalazłem ich więc nie pozostało mi nic innego jak trasować listewki ręcznie i tak samo je wycinać - efekt jak widać - średni.
Górna planka jest celowo szersza o 1-1,5 mm ponieważ będzie wystawała ponad pokład więc musi mieć odpowiedni zapas na przyklejenie do burty.
Załączam kilka kolejnych zdjęć z budowy obiektu treningowego. Pokład został pokryty deseczkami wycinanymi z dębowego obłogu. Nie miałem jeszcze wtedy innego materiału więc nie chciałem się wstrzymywać z pracami a dodatkowo uznałem, że na sam pokład można taki obłóg położyć (na burtach chyba nie dałbym rady ze względu na problemy z jego przycinaniem - bez elektronarzędzi - oraz trudnym wygięciem)
Poniżej zdjęcia pokładu pokrytego dębem, został on wstępnie przeszlifowany. Układanie zacząłem od środka ale trochę źle wymierzyłem szerokości deseczek i pokład nie wyszedł symetrycznie, różnica w szerokości skrajnych desek, przy lewej i prawej burcie, wynosi ok. 1,5 mm, dodatkowo widać to w otworze pod nadbudówką. Docelowo otwory będą zakryte więc różnic w tym miejscu nie będzie widać.
Dzięki uprzejmości kolegi Romana, od którego dostałem fornir - za co chciałbym bardzo podziękować - zacząłem pokrywać kadłub. Na pierwszy ogień poszło poszycie denne oraz rufa. Nie wklejam jak na razie listewek przy pokładzie, poczekam z tym aż obrobię i pomaluję pokład - będzie łatwiej. Przy okazji dna, uznałem, że przewidywane w projekcie deski (5 sztuk) są za szerokie i przerobiłem ten element na wersję sześcio deskową - wyszło chyba całkiem dobrze.
Kolejne zdjęcia przedstawiają docięty na wymiar burty fragment forniru - od strony wewnętrznej, na której zaznaczyłem podział na trzy węższe deseczki. Tu miałem dylemat, ponieważ część relacji z budowy innych jednostek pokazywała, że ten element był wklejany z całości. Na pewno jest to ułatwienie ale z drugiej strony taka szeroka decha to chyba coś nie tak. Dlatego postanowiłem w moim modelu burty wykonać z trzech pasków forniru. I tutaj mam pytanie, w jaki sposób docinać fornir po łuku? Czy można inaczej niż z wolnej ręki? Szukałem u siebie krzywików używanych niegdyś na geometrii ale nie znalazłem ich więc nie pozostało mi nic innego jak trasować listewki ręcznie i tak samo je wycinać - efekt jak widać - średni.
Górna planka jest celowo szersza o 1-1,5 mm ponieważ będzie wystawała ponad pokład więc musi mieć odpowiedni zapas na przyklejenie do burty.