Santa Leocadia - Shipyard

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Nie wiem o które zdjęcie chodzi, jeżeli o reje żagla łacińskiego to papierowe okucie na końcu nasączałem CA - może za szybko pomalowałem i powstały skazy. Jeszcze to przeszlifuję, w realu tego prawie nie widać - powiększenia są bezlitosne
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Żagiel przygotowany do zwieszenia
sl443.jpg
sl444.jpg

Mocowanie za pomocą rakslota
sl445.jpg

Zawieszony pierwszy
sl446.jpg
sl447.jpg
sl448.jpg
sl449.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Jeszcze 2 zdjęcia z dolnych rei
sl450.jpg
sl451.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Dolny żagiel grotmasztu
sl452.jpg
sl453.jpg

sl454.jpg

Dolna reja bezanmasztu bez żagla
sl455.jpg
sl456.jpg

I wygląd końcowy
sl457.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
janek44
Posty: 0
Rejestracja: 18 sty 2015, 12:44

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: janek44 »

Tomku, pięknie wygląda olinowanie na Twojej "Leosi", ale przeraża mnie ta "plątanina" linek. W moim modeliku będzie tego znacznie mniej, ale mimo wszystko włos się jeży :)
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Kolejny postęp w budowie, żagle drugiego piętra

Widok Fokmasztu
sl458.jpg
sl459.jpg

Grotmaszt
sl460.jpg
sl461.jpg

Bezanmaszt
sl462.jpg

Widok drugiego piętra żagli
sl463.jpg

I widok całości
sl464.jpg
sl464.jpg
sl465.jpg
sl466.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 387
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: TomekA »

Bomba!!!
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 914
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: Slawek Kromer »

bardzo fajnie wychodzi Ci ten modelik
mam takie pytanie
sl462 kopia.jpg
sl462 kopia.jpg (120.07 KiB) Przejrzano 5240 razy

czy gejtawa i gording powinny przebiegać po tej samej stronie żagla ?
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: lkemot »

Nie jestem ekspertem w tej materii, ale gejtawa powinna być od strony wewnętrznej żagla. Natomiast gordingi mam po obu stronach żagla i nie wiem do końca czy to jest prawidłowe - w oryginale powinny jeszcze przechodzić przez oczka przymocowane do żagla.
Może ktoś obeznany w temacie wyjaśni jak powinno być...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 914
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Santa Leocadia - Shipyard

Post autor: Slawek Kromer »

Gordingi pracowały po zewnętrznej stronie żagli i ułatwiały, podobnie jak gejtawy, zwijanie żagla. Bloki osadzano na rei na bardzo krótkich stropach. Na mniejszych jednostkach mocowano gordingi do dolnego liku żagla tylko w środku i tylko jeden, na okrętach większych dwa, a nawet i cztery rozmieszczone w jednakowych odległościach.
Bieg liny rozpoczynał się od dolnego liku żagla, przez blok na rei, blok pod marsem i obkładano ją na kołkownicy przy burcie. W XVI wieku rozwinęła się cecha charakterystyczna ściągania bocznych lików żagli. Urządzenie to było jednak w swej formie zbyt skomplikowane, wobec czego już w połowie następnego stulecia zanikło.
ODPOWIEDZ