Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87 - Strona 6
Strona 6 z 35

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 24 sie 2015, 14:37
autor: Tomasz_D
Obrazek

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 24 sie 2015, 15:42
autor: ryszardb
Jak widzę waszą dyskusje o wytrzymałości to post Tomasza najlepiej daje odczucia co o tym wiecie.
Węzłówki nadburcia (półki ) . te między pokładem głównym a pokładem dziobówki , nie maja więcej niż 15 mm grubości a płaskowniki mocników będą w granicach 250 x 16 do 20 mm i to co trzeci wręg . na wręgach pośrednich są raczej łebkowniki (płaskowniki łebkowe) penie 160 x 15 lub podobne.
Ale nie piszcie już o wytrzymałości

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 24 sie 2015, 19:06
autor: orkan
ALEKSANDER POTYRAŁA -" Konstrukcja kadłuba okrętowego "

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 24 sie 2015, 21:18
autor: futaba
Przepraszam za off, ale czy można gdzieś kupić tę książkę, której fragmenty zamieścił orkan?

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 24 sie 2015, 23:22
autor: acdd
Cześć! :) Pozwalam sobie temat nadburcia zostawić do przemyślenia w oparciu o Wasze posty... Póki co wzmocnienia nadburcia zostaną na czas laminowania... owe wzmocnienia zrobiły mi kształt dla ściany... przyznam się że mnie osobiście się podobają i gdyby nie Wy to podejrzewam że bym je zostawił takie jakie są :) Po laminowaniu spróbuję podejść do tematu wzmocnień ponownie...

W naszej dyskusji pojawił się ktoś kto operuje dosyć swobodnie konkretami i szczegółową wiedzą a ze sposobu wypowiedzi można wywnioskować że nie jest to tylko wyssana z palca teoria... bardzo precyzyjnie określa "co" "gdzie" i "ile"... Mam na myśli Ryszadb...

Rysiek dzięki za info w kwestii nadburcia jak i futryn... Po zapoznaniu się z Twoim postem dot. Mayflower nalegam abyś wrzucił jakiś wykład w kwestii stali i teorii jak buduje się okręty... te prawdziwe :) :) Tematyka dla mnie szalenie interesująca...

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 25 sie 2015, 16:38
autor: ryszardb
Książkę której skany pokazał Orkan została wydana po raz ostatni w 1967 roku i dużo jest tam rozwiązań konstrukcji nitowanych wziętych z wcześniejszych wydań. Biorąc więc jako wzór tą książkę znajdziemy tam rozwiązania dla statków typu Liberty i troszkę późniejszych budowanych w naszych stoczniach do początku lat 60 tych.
Trochę nowszych rozwiązań znajdziecie w książce wydanej przez Roberta Taggarta - Ship Design and Construction wydanej w 1980 roku. Można ją znaleźć w internecie i ściągnąć
http://avxsearch.se/search?q=Ship+Design&commit=Go
na stronach
http://avxhome.se/
znajdziecie mnóstwo literatury modelarskiej i typowo okrętowej i nie tylko. Warto poszperać

W Modelarstwie Okrętowym opublikowałem sposób wykonania (ręcznie) linii teoretycznych , krok po kroku tak by mógł je wykonać laik nie znający rysunku okrętowego.

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 25 sie 2015, 18:11
autor: acdd
Cześć Wszystkim...

Jestem na Etapie laminowania zewnętrznej części kadłuba... Podzieliłem laminowanie na kilka etapów przez wzgląd na wymiary i ograniczoną przestrzeń do pracy... Tam gdzie są duże krzywizny mam na myśli krzywizny w trzech płaszczyznach (dziób i rufa) staram się używać kilku kawałków tkaniny odpowiednio dopasowując je do krzywizn kadłuba... staram się nakładać tkaninę tak aby sama swobodnie się układała...

Załączam kilka zdjęć...
Załączam dla porównania szkielet... w między czasie dodałem jedną wręgę... (w środkowej części kadłuba) po oklejeniu szkieletu w miejscu gdzie nie było wręgi poszycie się strasznie odkształcało... więc przed laminowaniem dorobiłem wręgę i cały kadłub wyprostował się idealnie :)

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 25 sie 2015, 20:29
autor: acdd
Swoją drogą... skoro jestem na etapie laminowania... czy orientuje się które segmenty kadłuba są najbardziej obciążone? Mam na myśli motyw gdzie statek stoi na wodzie... w momencie kiedy uderza w niego fala cały kadłub zaczyna absorbować energię... Może mógłbym wzmocnić jakiś obszar kadłuba dodatkowym kawałkiem włókna?

Gdybym mógł prosić o jakiś rysuneczek z kadłubem i zaznaczonym czerwonymi kropeczkami miejsca najbardziej narażone to byłbym wdzięczny :)

Czy w Waszych modelach istnieje taki termin jak pompa zęzowa? Mam na myśli silniczek który wypompowuje wodę z modelu... I pytanie czy po ekstremalnym pływaniu modelem czy wlewa wam się woda do środka?

Jak rozwiązujecie opcje łańcucha kotwicznego?

To jest tak że w pokładzie są dwie dziury na kotwicę... jedna dziura wyprowadza łańcuch poza statek druga dziura prowadzi do jakiegoś miejsca gdzie ten łańcuch spoczywa wewnątrz statku... Jak to miejsce się nazywa? I jak je robicie w swoich modelach? Ja wyobrażam sobie to tak jak szczelny sześcian którego górna ściana jest pokładem...

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 25 sie 2015, 21:14
autor: ryszardb
To jest tak że w pokładzie są dwie dziury na kotwicę... jedna dziura wyprowadza łańcuch poza statek druga dziura prowadzi do jakiegoś miejsca gdzie ten łańcuch spoczywa wewnątrz statku... Jak to miejsce się nazywa? I jak je robicie w swoich modelach? Ja wyobrażam sobie to tak jak szczelny sześcian którego górna ściana jest pokładem...

Te "dziury" to kluzy kotwiczne kotwica jest mocowana w kluzie kotwicznej a łańcuch poprzez wciągarkę kotwiczną jest przesyłany pod pokład do komory kotwicznej. Komora to jest coś w postaci dużej i mocnej rury po jednej dla każdego łańcucha kotwicznego . Koniec łańcucha mocowany jest za pomocą zwalniaka w dolnej części komory lub do pokładu . Mocowanie musi być w takim miejscu aby można bytło w każdej chwili uwolnić łańcuch. Resztę zobaczysz na zdjęciach i schematach poniżej.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

: 26 sie 2015, 04:24
autor: orkan
Kadłub statku poddany jest siłom zginającym i skrecającym. Najwieksze siły działają na środokreciu stopniowo spadając do zera w kierunku dziobu i rufy .