Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • ORP Kraków 1923
Strona 1 z 3

ORP Kraków 1923

: 28 wrz 2010, 23:27
autor: Pajeczak
Witam serdecznie!

Chciałbym przedstawić relację z budowy monitora rzecznego ORP Kraków.

Będzie to mój pierwszy model redukcyjny. Mam nadzieję że wybrałem z jednej strony model nieskomplikowany, a z drugiej dość atrakcyjny. I mam również nadzieję że ową łajbę kiedyś ukończę ;)

Model planuję zbudować w skali 1:50 na podstawie planów z Modelarza z roku 1994 autorstwa Przemysława Komendera.

Przygotowując się do budowy Krakowa natrafiłem na relację kartonowców
http://www.papermodels.pl/index.php?topic=5963.0
Jest tam kilka cennych uwag odnośnie budowy kadłuba a poza tym zawsze można co nieco podpatrzeć.

Nie chciałem zaczynać relacji od "położenia stępki", bałem się totalnej skuchy i niepowodzenia w budowie kadłuba, niemniej przy drugiej próbie Coś tam udało się odlać, przypomina To kształt kadłuba monitora no i trzyma wymiary!

Kadłub został wykonany na podstawie niejednej relacji z tutejszego forum tzn: szkielet, pianka, gips, lakier do parkietu, pasta do podłogi - odlew kopyta - odlew kadłuba. Dla osób chcących podjąć się budowy monitora zwracam szczególną uwagę na etap budowy kopyta. Wysokość dolnego pokładu przy skali 1:50 wynosi 16mm! Konstrukcja kopyta musi być solidna i przeciwdziałać złamaniu dolnego pokładu.

Kadłub wymaga szlifowania także zapewne za jakiś czas się odezwę jak zaczną się pojawiać kolejne elementy. A oto stan na dzisiaj:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

O:ORP Kraków 1923

: 28 wrz 2010, 23:41
autor: Irek350
W tej skali warto odwzorować poszycie z blach, oczywiście nie musi być z metalu.
Zaoszczędził byś częściowo pracy przy szlifowaniu. B)

O:ORP Kraków 1923

: 29 wrz 2010, 10:28
autor: ryszardw
Czy to będzie model pływający RC.Jaka długość kadłuba i przybliżona wyporność.R

O:ORP Kraków 1923

: 29 wrz 2010, 18:51
autor: Pajeczak
Poszycie na pewno będzie odwzorowane, a w jaki sposób to muszę się jeszcze zastanowić. Chodzi o to czy model będzie pływający. Nie ukrywam, że fajnie by było żeby nie tylko pełnił rolę "kurzołapu". Niemniej zrobiłem dziś próbę wyporności i okręt nabiera pożądane zanurzenie przy obciążeniu 400g. Nie wiem czy to dużo czy mało. Może ktoś z forumowiczów będzie w stanie określić, czy warto bić się o każdy gram i pokusić się o model pływający? Wymiary kadłuba to dł. niecałe 70cm, szerokość 12,5cm. Główny materiał budulcowy to polistyren.

O:ORP Kraków 1923

: 29 wrz 2010, 18:54
autor: rychenko
Witam
Jednostka sama w sobie bardzo ładna ale nie wiem czy na RC się naddaje rufowa część kadłuba jest tak niska ze będzie problem i z montażem elementów napędowych, całość „bebechów „ będziesz zmuszony załadować na śródokręciu i w dziobie i może być problem z wybalastowaniem modelu , a i pływanie to na zupełnym lustrze bo byle jaka „fala” zaleje pokład.
Będę Tobie kibicował bo takie „pokraki” mi się bardzo podobają.

O:ORP Kraków 1923

: 30 paź 2010, 12:55
autor: Pajeczak
Witam

Prace trwały przy kadłubie. Zdecydowałem się że podejmę ryzyko by model był pływający. Pomysł jest taki że wykonam okręt na razie bez śrub i steru. Gdy wszystkie elementy będą gotowe wykonam próbę wyporności i ostatecznie okaże się czy będzie to model statyczny czy też pływający.

Aby ułatwić sobie ewentualny montaż elementów napędowych zrobiłem wycięcie w pokładach zgodnie z liniami podziału blach. Na razie średnio jestem z tego rozwiązania zadowolony gdyż linia cięcia jest nazbyt widoczna, może się to zmieni gdy pokryję pokład farbą (ciemnoszary).

Wczoraj psiknąłem kadłub Motipem, wyszły jeszcze nierówności, także jeszcze kilka ostatnich szlifów i będę mógł się zabierać za wyposażenie pokładu.

Zadam jeszcze jedno pytanie, może trochę naiwne: czym się różni podkład pod farby od farby? Kupiłem kilka dni temu farbę o odpowiadającym mi kolorze. Jak się dokładniej wczytałem, okazało się że to nie farba, a podkład. I czy jeżeli użyje tego podkładu jako ostatnią warstwę kolorystyczną to będzie ok? Czy sam podkład po jakimś czasie będzie tracił swoją barwę? Czy kombinacja podkład + farba daje większą wytrzymałość?

Strasznie trudno jest znaleźć gotowe farby w spray-u o odpowiedniej barwie. Wiem że na forum jest trochę osób z Trójmiasta, może ktoś by podrzucił jakieś namiary na mieszalnie/sklep?

Pozdrawiam
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

O:ORP Kraków 1923

: 30 paź 2010, 23:00
autor: rychenko
Witaj
Farby podkładowe od nawierzchniowych różnią się diametralnie , a to spoiwem a to właściwościami na ścieranie, krycie powierzchni itp. na farbie podkładowej np. Motip (zresztą bardzo dobre )wystarczy ze przejedziesz paznokciem a będzie widać ślad stosuje się je aby wyłapać ewentualne nierówności , rysy ale przede wszystkim aby farba nawierzchniowa dobrze się trzymała podłoża , jak odpowiada Tobie kolor tego podkładu i chciałbyś aby farba nawierzchniowa była w tym samym kolorze wystarczy ze pójdziesz do firmy , hurtowni gdzie mają mieszalnik i mieszają farby do malowania np. samochodów tam bez problemu zmieszają Tobie kolor jaki tylko chcesz i nabiją to w opakowanie spray jeśli ma to być pół mat to poproś aby to zmieszali w proporcji 50/50 czyli dodali do bazy (koloru)50% środka matującego .

O:ORP Kraków 1923

: 31 paź 2010, 17:08
autor: antosiek
I dobrze, że porobiłeś te otwory. Przy dzisiejszej mikroelektronice można spokojnie zmieścić cały napęd ze sterowaniem. 70cm to w cale nie tak mało.

O:ORP Kraków 1923

: 31 paź 2010, 18:25
autor: Tomasz_D
Ale 16 mm w części rufowej to już niezbyt wiele ;)

Re: ORP Kraków 1923

: 04 sty 2011, 23:58
autor: Pajeczak
Witam!

Kadłub został już częściowo pomalowany. Teraz pracę będą przebiegać przy bulajach. Plan traktuje niestety bardzo ogólnikowo te elementy. Niemniej ostatnio będąc na ORP Błyskawica podpatrzyłem jak taki bulaj wygląda na okręcie i jak można wykonać na monitorze (tuleje fi 4mm malowane na kolor mosiądzu zaślepione szybą - przezroczystym PCV - taki element zostanie osadzony w wywierconych wcześniej otworach na burtach)

Dodatkowo trwają też prace nad wyposażeniem pokładu. Jako pierwszy element powstaje wieża dział 75mm. Większość elementów już jest gotowa. Została również położona farba podkładowa, która w sposób drastyczny uwidoczniła nierówności i plamy zaschniętego kleju. Zatem jeszcze odrobina szlifowania i pierwsza część monitora gotowa! Póki co wieża poskładana na sucho: