Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Żaglowce - zasady działania ... na statkach żaglowych - Strona 2
Strona 2 z 2

Re: Żaglowce - zasady działania ... na statkach żaglowych

: 11 maja 2021, 18:26
autor: oksal
Ten stoper kotwicy, to lina na której po zwolnieniu z haka talii belki kotwicznej, była liną blokującą głowę kotwicy- przechodziła przez te duże koluszko kotwicy na rolkę stopera. Potem wolny koniec stopera był wybierany na pachole przyburtowym, dużej knadze itp. Stoper przenosił główne obciążenia mocowania głowy kotwicy do burty. Kotwica była z haku w czasie rejsu zwalniana. Przygotowanie kotwicy do opuszczenia wymagało jej podwieszenia na haku przy luzowaniu stopera itd.

Jeszcze jedno, jeden z końców stopera niekoniecznie był mocowany tak jak pokazuje Twój rysunek. Czyli przez otwór w belce kotwicznej. Mógł przechodzić przez metalowy pręt zakończony okiem. Pręt był wbity w kotbelkę i mógł stanowić ośkę na krążki wielobloku w noku belki i jarzmie stopera.

Kolejna uwaga, to jarzmo stopera był mocowane od odpowiedniej strony belki kotwicznej. O tym decydowała długość kotwicy. Chodziło o to, aby trójkąt sił dociskał jarzmo stopera do kotbelki, a nie wyrywał. Można sobie, to wyobrazić nanosząc na Twoim ostatnim rysunku hipotetyczną kotwicę i jej mocowanie poprzez stoper.