Re: Żaglowce - Quiz
: 14 sty 2011, 12:43
Witam,
dopiero uczę się historii okrętów historycznych, ale w/g znalezionych źródeł
wydaje mi się, że chodzi tu o fregaty. Więc cytuję:
"Wyraźnie odrębną klasą okrętów fregaty stały się dopiero w drugiej połowie XVII wieku gdy powstała klasa okrętów liniowych. Wówczas bowiem jako fregaty zaczęto klasyfikować wszystkie trójmasztowe okręty na tyle małe, że nie mogły być włączone do linii bojowej, posiadające jednak istotny potencjał militarny. Ten ostatni mógł być wykorzystany w ramach współpracy z eskadrami liniowymi (wówczas fregaty miały pełnić rolę okrętów rozpoznawczych lub łącznikowych, podczas bitwy zaś funkcje ratownicze) bądź w ramach działań samodzielnych, głównie krążowniczych. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku wskazana była możliwość osiągania znacznych prędkości oraz dobre właściwości morskie, stąd też nazwa nowej klasy nawiązująca do XVI-wiecznych fregat. Fakt wyodrębnienia się nowej klasy okrętów nie oznaczał jednak, że była ona jednolita. Wczesne fregaty reprezentowały bowiem szereg różnych cech, pozwalających w dużym uproszczeniu rozróżnić co najmniej cztery podstawowe ?podklasy? dominujące w drugiej połowie XVII wieku i w pierwszym ćwierćwieczu wieku XVIII.
1 podklasa to okręty z dwoma pokładami konstrukcyjnymi, przy czym dolny z nich w całości zajmowany był przez artylerię, na górnym zaś armaty ustawione były tylko w części rufowej i na dziobie. Ta podklasa fregat znikła najwcześniej, istniała bowiem naturalne dążenie konstruktorów do zwiększenia liczby armat w rezultacie czego także górny pokład z biegiem czasu w całości został zajęty został przez artylerię. W ten sposób ta odmiana fregat przekształciła się w dwupokładowiec, który w zasadzie mógł zostać włączony do linii bojowej i stał się okrętem liniowym. Tak powstały słynne angielskie duże fregaty typu Speaker, które miały istotny wpływ na powstanie klasy okrętów liniowych.
2 podklasę fregat stanowiły okręty z dwoma pokładami konstrukcyjnymi lecz tylko jednym pokładem bateryjnym zajmującym pokład górny (odkryty lub częściowo odkryty). Jednostki takie posiadały też najczęściej armaty lżejszego wagomiaru ustawione na pokładzie rufowym i ewentualnie dziobowym.
3 podklasą fregat były jednostki z jednym pokładem konstrukcyjnym i tym samym jednym pokładem bateryjnym, zewnętrznie podobne do grupy drugiej. Ponieważ jeden pokład nie ?usztywniał? odpowiednio kadłuba, na ogół nie były to jednostki duże (choć zdarzały się wyjątki)."
Żródło:
http://totalwar.org.pl/blog/2009/07/14/ ... y-i-slupy/
dopiero uczę się historii okrętów historycznych, ale w/g znalezionych źródeł
wydaje mi się, że chodzi tu o fregaty. Więc cytuję:
"Wyraźnie odrębną klasą okrętów fregaty stały się dopiero w drugiej połowie XVII wieku gdy powstała klasa okrętów liniowych. Wówczas bowiem jako fregaty zaczęto klasyfikować wszystkie trójmasztowe okręty na tyle małe, że nie mogły być włączone do linii bojowej, posiadające jednak istotny potencjał militarny. Ten ostatni mógł być wykorzystany w ramach współpracy z eskadrami liniowymi (wówczas fregaty miały pełnić rolę okrętów rozpoznawczych lub łącznikowych, podczas bitwy zaś funkcje ratownicze) bądź w ramach działań samodzielnych, głównie krążowniczych. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku wskazana była możliwość osiągania znacznych prędkości oraz dobre właściwości morskie, stąd też nazwa nowej klasy nawiązująca do XVI-wiecznych fregat. Fakt wyodrębnienia się nowej klasy okrętów nie oznaczał jednak, że była ona jednolita. Wczesne fregaty reprezentowały bowiem szereg różnych cech, pozwalających w dużym uproszczeniu rozróżnić co najmniej cztery podstawowe ?podklasy? dominujące w drugiej połowie XVII wieku i w pierwszym ćwierćwieczu wieku XVIII.
1 podklasa to okręty z dwoma pokładami konstrukcyjnymi, przy czym dolny z nich w całości zajmowany był przez artylerię, na górnym zaś armaty ustawione były tylko w części rufowej i na dziobie. Ta podklasa fregat znikła najwcześniej, istniała bowiem naturalne dążenie konstruktorów do zwiększenia liczby armat w rezultacie czego także górny pokład z biegiem czasu w całości został zajęty został przez artylerię. W ten sposób ta odmiana fregat przekształciła się w dwupokładowiec, który w zasadzie mógł zostać włączony do linii bojowej i stał się okrętem liniowym. Tak powstały słynne angielskie duże fregaty typu Speaker, które miały istotny wpływ na powstanie klasy okrętów liniowych.
2 podklasę fregat stanowiły okręty z dwoma pokładami konstrukcyjnymi lecz tylko jednym pokładem bateryjnym zajmującym pokład górny (odkryty lub częściowo odkryty). Jednostki takie posiadały też najczęściej armaty lżejszego wagomiaru ustawione na pokładzie rufowym i ewentualnie dziobowym.
3 podklasą fregat były jednostki z jednym pokładem konstrukcyjnym i tym samym jednym pokładem bateryjnym, zewnętrznie podobne do grupy drugiej. Ponieważ jeden pokład nie ?usztywniał? odpowiednio kadłuba, na ogół nie były to jednostki duże (choć zdarzały się wyjątki)."
Żródło:
http://totalwar.org.pl/blog/2009/07/14/ ... y-i-slupy/