Strona 26 z 53
O:Żaglowce - Quiz
: 24 cze 2010, 23:08
autor: Karrex
Podałeś dwie linki (juzingu nie liczę), więc się wypowiem:
50% odpowiedzi trafione, właśnie chodziło mi o
reflinkę.
Doprecyzuję drugą linkę - taką nazwę nosi węzeł wykonany z liny i jest to najkrótsza lina na jachcie (wg źródła, z którego korzystałem).
Dodam, że na innych jednostkach pływających (np. żaglowce ;)) też jest.
Z tą linką (lub węzłem) to jest jakaś ściema ;), faktycznie nie jest zbyt długa od kilkunastu do 25 - 35 cm.
Na obozie żeglarskim (x lat temu ;)) robiłem podobne cóś i szermuli poszło 10 razy tyle (jak nie więcej :P) .
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 00:17
autor: korasonek
Witam
Może chodzi o ringabulinę służącą do dzwonienia:evil: dzwonem okrętowym:whistle:
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 00:30
autor: Karrex
Dokładnie tak. Chodziło mi o
ringabulinę.
Raczej wybija się tzw. szklanki oraz sygnały mgłowe, poruszając serce dzwonu za pomocą
ringabuliny.
<
Ringabulina zakończona gałką bosmańską.
Pytanie dogrywkowe dla Krzysztofa i Piotra.
Co wedle tradycji jest ściągane na samym końcu służby statku, chodzi mi o dwa przedmioty, których zdjęcie to ostatnie czynności, które kończą życie statku?
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 00:41
autor: korasonek
Zdjęcie bandery oraz dzwonu to ostatnie czynności, które kończą życie statku.
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 12:01
autor: Karrex
Pytanie zadaje Piotr (korasonek).
Dziękuję Krzysztofowi za wzbogacenie słownika Kogowego o sejzing.
Sejzing, (ang. gasket) – na żaglowcu krótka, podręczna linka, zwykle około pół do półtora metra długości, 6-8mm średnicy.
Na mniejszych jednostkach te same linki nazywać się zwykło krawatami, z tym że sejzingi najczęściej mają na końcu zaplecione ucho, a krawaty nie.
Sejzingi wykorzystuje się np. przy sejzingowaniu (związywaniu) sprzątniętych (zrzuconych) żagli, które mają pozostać przy drzewcach (bom, reja). Obwiązuje się taką linką żagiel razem z drzewcem. Stąd w ożaglowaniu rejowym sejzingi są na stałe przymocowane jednym końcem do jaksztagów (prętów biegnących wzdłuż rei). Inną odmianą sejzingu jest reflinka (refsejzing) – linka umocowana w żaglu, a służąca do obwiązywania jego zrefowanej części.
Sejzingi używa się nie tylko przy żaglach, ale także do mocowania innych elementów osprzętu, wiązaniu dużych bucht z grubej liny itp. Stosuje się je też jako stopery przy przenoszeniu pracującej pod dużym obciążeniem liny np. z kabestanu na poler, nagiel czy knagę.
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 16:59
autor: korasonek
Witam
Moje pytanie:
Co to i do czego służył tzw. "wielbłąd" (Cameel of Ships)?
Podpowiedz: Jak mówi moje źródło wynaleziony w Holandii.
Powodzenia.
Piotr
O:Żaglowce - Quiz
: 25 cze 2010, 22:51
autor: Bartek_W
Cześć
Wielbłąd (Seacamel), to ciekawe urządzenie służące do "podnoszenia" statku w celu przeprawienia go przez mielizny i płytkie wody. Wyglądało ono tak:
Źródło obrazka
Za pomocą licznych pomp ręcznych (doskonale widoczne na powyższej ilustracji) regulowano poziom wody/powietrza w zbiornikach, dzięki czemu utrzymywano odpowiedni poziom względem lustra akwenu.
Pozdrawiam
Bartek
O:Żaglowce - Quiz
: 26 cze 2010, 01:34
autor: korasonek
Witam
Bartek_W zadaje następne pytanie.
W kwestii wyjaśnienia:
Cytuję z książki Przemysława Smolarka "Dawne żaglowce" strona 112:
Ze względu na płytkość wód przybrzeżnych Holandii jednostki o większym zanurzeniu nie mogły wchodzić do portu. Został więc wynaleziony w związku z tym rodzaj doku pływającego tzw. "wielbłąd", służący do przeciągania okrętów przez płycizny. "Wielbłądy"mogły również oddawać usługo przy pracach remontowych stoczni.
Rycinę w większej rozdzielczosci można znaleźć
Tutaj
O:Żaglowce - Quiz
: 26 cze 2010, 08:35
autor: Bartek_W
Cześć...
Zanim zadam pytanie, na prośbę Karola uzupełniam
informacje o wielbłądach:
Seacamels (można by je nazwać "morskimi wielbłądami") były urządzeniami, które mocowane do burt statków służyły zmniejszaniu ich zanurzenia. Wielbłądy były skonstruowane w ten sposób, że do burt mocowano je z pełnymi zbiornikami balastowymi, po czym poprzez wypompowywanie wody zwiększano ogólną wyporność, czego wynikiem było uniesienie statku do góry. Wynalazek ten służył głownie do ułatwiania przechodzenia statkom przez płycizny, a także do usprawniania wejścia dużych statków do portu w dawnym Amsterdamie. Wynalazek zawdzięczamy niejakiemu Meeuwis'owi Meindertsz'owi Bakker'owi, który zbudował urządzenie w kwietniu 1690, podnosząc statek wojenny "Princes Maria" na mieliznach w pobliżu Fortu Pampus na wodach Zuider Zee. Sukces ten został dostrzeżony przez Admiralicję w Amsterdamie, a jego autor sowicie nagrodzony.
Po ponad trzech wiekach (w 2007 roku), Wielbłądy były ponownie wykorzystywane w trakcie operacji usuwania platform wiertniczych w pobliżu Tahiti w Zatoce Meksykańskiej, gdzie służyły zmniejszeniu ich wagi w celu umożliwienia ich transportu przez przygotowane do tego jednostki (Mighty Servant 3).
Po sprawdzeniu skuteczności Wielbłądów podczas operacji w pobliżu Haiti, w 2009 roku niejaki Rob Hoekstra - Duńczyk - założył firmę Seacamel B.V., specjalizującą się w transporcie i holowaniu na morzu z użyciem wielbłądów, a także projektowaniem morskiego sprzętu ciężkiego i ratunkowego (nie wiem jednak, czy to jedyna taka firma na świecie).
A teraz moje pytanie:
Proszę podać nazwę żaglowca z powyższego zdjęcia, a także napisać, dzięki czemu przeszedł on do historii.
Życzę owocnych poszukiwań
Pozdrawiam
Bartek
O:Żaglowce - Quiz
: 26 cze 2010, 09:37
autor: Kon_Bar
Jak dla mnie to France II - największa jednostka żaglowa swoich czasów.