Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Strona główna Grupy Le Soleil Royal, 1670 Forum grupy [DeAgostini] Zeszyt 3 / Bandera i flagi
[DeAgostini] Zeszyt 3 / Bandera i flagi
Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 30 września 02:43 PM

Bandera i flagi


Z trzecim numerem otrzymamy banderę królewską o wym.: 300 x 100 mm, co po sklejeniu da 150 x 100 mm.



Będzie ona zawieszona na flagsztoku na rufie, na bukszprycie proporzec królewski (trzy fleur-de-lis), na topie grotmasztu biała, a na pozostałych masztach białe flagi z językami. Brakuje mi jeszcze proporca :roll:



Czy to jest prawidłowe oflagowanie Soleil Royal - czytajcie dalej ;).
Spotkałem się z inną wersją:




Opis znajdziemy w zestawie flag Hellera w skali 1:100



Flagi i bandery za panowania Ludwika XIV 1638 - 1715


Z licznych wizerunków jednostek francuskich wynika, że za panowania Króla Słońce funkcjonowały trzy wzory bander noszonych na rufie (bandera wojenna, królewska):, biała z lis-de-fleur (z lilijkami), z lilijkami i herbem króla (na modelach z zestawów i kolekcji zeszytowych) oraz biała. Jeżeli sami nie rozkminimy tego fenomenu ;-) to uderzę z zapytaniem do p. Krzysztofa.


Biała bandera jest pokazana na wykresie flag Danckert's (ok.1700), oznaczone Franse Witte Vlag.
Była używana od 1638 do 24 października 1790 roku, i znowu od 1814 do 1830. Równocześnie przy specjalnych okazjach była używana z lilijkami na białym tle.

Przykłady białej bandery


fragment obrazu "Bitwa pod Augusta, 1676"


fragment obrazu "Bitwa pod Barfleur, 29 Maj 1692", mal. Richard Paton - po tej bitwie Soleil Royal został spalony





W kolekcji występuje
Francuski sztandar królewski (1638 - 1790)
Pavillon royal, arboré en présence du roi (1638 - 1790)
z 50 fleur-de-lis



i druga wersja 86 fleur-de-lis - w zestawie Hellera


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Pavillon_royal_de_France.svg/800px-Pavillon_royal_de_France.svg.png

Druga wersja to alternatywa występująca równocześnie

Francuski sztandar królewski (1638 - 1790)
Pavillon royal, arboré en présence du roi (1638 - 1790)


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/Royal_Standard_of_the_King_of_France.svg/800px-Royal_Standard_of_the_King_of_France.svg.png

który również z herbem i aniołami występuje w kolekcji Ambitieux



Z jakich okazji była wieszana każda z nich, nie wiem. Są to francuskie okręty, oba były wydawane przez francuskie wydawnictwo Altaya, więc kto jak kto, ale Francuzi powinni wiedzieć jakie oflagowanie miały ich okręty (chyba, że tam też panuje takie dyletanctwo jak wszędzie). Temat wart szczegółowego wyjaśnienia.

_________________


Żeby nie było zbyt łatwo, to jeszcze kilka wersji oflagowania:

Model Kazia
:arrow: http://www.koga.net.pl/fo...?p=22922#p22922










To chyba waloryzowany model Hellera
http://lesalbumsdejean.ca...7/16418676.html



nie montujcie tak poprzeczki kotwicy - jest do góry nogami.






Odnośnie innych niż białe bandery pan Krzysztof Gerlach napisał:

Za Burbonów biały był kolorem królewskim, czyli bardzo zaszczytnym. Jednak potem kojarzył się z flagą parlamentariusza i - co gorzej - z poddawaniem się, a modelarzy całego świata i tak zawsze drażnił fakt, że robiąc model dowolnego innego okrętu mogą go ozdabiać rozmaitymi barwnymi chorągiewkami, a na francuskich sprzed rewolucji muszą zadowalać się prościutkimi, białymi. Stąd wyszukiwali i wyszukują rozmaite wyjątki, które rzeczywiście istniały - ale to dotyczyło na ogół anormalnych sytuacji, jak obecność członka rodziny królewskiej na pokładzie, rewia morska z udziałem króla, obecność prefekta morskiego, flagi dowódców w niektórych okresach itp. Zwykła bojowa fregata z 1765 r., służąca do walki, nie do parady, powinna mieć wszystkie znaki okrętowe (wimpel też) czysto białe, bez żadnych ozdóbek.
Owszem, i ja czytałem rozmaite opinie modelarskie, jak np. ta, że na liniowcach bandery musiały być czysto białe, a akurat na fregatach (!?!) mogły mieć też złote lilie na białym tle, ale zarządzenie królewskie z 25 marca 1765 r. o niczym takim nie wspomina.
Złote lilie na białej banderze pojawiały się często na okrętach marynarki francuskiej okresu restauracji (1814-1830) z fałszywym uzasadnieniem, że to niby chodziło o "powrót" do czasów sprzed rewolucji (pomagając modelarzom w ozdabianiu swoich modeli sprzed 1790 r.), ale naprawdę nawiązywały do chorągwi, sztandarów (lądowych) noszonych przez kontrrewolucjonistów (rojalistów) w czasach wojen domowych toczonych po wybuchu rewolucji. Nie przeczę, że w powodzi różnych zarządzeń i wyjątków od zarządzeń dotyczących flag i bander (jeden z francuskich autorów nazwał kiedyś ten obszar zagadnień "chaosem") mogło się trafić i takie, jak wspominane przez modelarzy, ale w znanym mi zarządzeniu z 1790 r. (wprowadzającym standardowe dzisiaj dla Francuzów trzy kolory, chociaż na razie tylko w górnej ćwiartce przydrzewcowej) mówi się o reszcie bandery jako "zachowującej" dotychczasową czystą biel.


____________
_________________
Pozdrawiam
Karol
Odpowiedz
Musisz zostać członkiem tej grupy tematycznej, aby móc zamieszczać odpowiedzi.