Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Strona główna Grupy Le Soleil Royal, 1670 Forum grupy [DeAgostini] Zeszyty 44 i 48 / Elementy kotwicy
[DeAgostini] Zeszyty 44 i 48 / Elementy kotwicy
Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 13 sierpnia 10:19 PM

KOTWICE

Kotwice w dotychczasowych kolekcjach zeszytowych nijak się mają do rzeczywistych kotwic żaglowców (pierwszej rangi i innych). O ile nie mam zastrzeżeń do metalowych odlewów  (pewnie fachowiec dopatrzyłby się mniejszych lub większych nieścisłości), to problematyczne są drewniane poprzeczki kotwic, a właściwie ich niewłaściwe profilowanie. Niestety dotyczy to również najnowszej kolekcji Soleil Royal (tej starszej wersji z OcCre jak i nowszej z Artesania Latina).

Miałem nadzieję, że chociaż w tej kolekcji instrukcja uwzględni PRAWIDŁOWE profilowanie poprzeczki kotwicy (przynajmniej zgodne z kotwicą admiralicji). Rozczarowanie przyszło bardzo szybko - już na etapie zdjęć promocyjnych:


belka bez żadnych podcięć z topornymi obejmami

Na szczęście w kolekcji będą podcięcia, jednak nie do końca właściwe.

Kotwice w kolekcji


Przejrzałem "starą" instrukcję kolekcji, która będzie u nas - boki podcięte, ale dół już nie, do tego "toporne" blaszki okuć, notabene w tamtym okresie we Francji obejm nie stosowano.


(strzałka chyba wskazuje, że belkę trzeba unieść do góry)

Efekt końcowy wręcz karykaturalny.




Nowsza  wersja kolekcji


W nowszej wersji kolekcji adept modelarstwa dostaje kotwicę już w numerze pierwszym (fajnie, potrzebna jak zającu dzwonek, ale jest).
W trzecim trawione blaszki z otworkami na gwoździowanie.



Kształt poprzeczki prawidłowy, ale brak skosów bocznych, do tego znów jakaś kombinacja z przybijaniem blaszek - na mój gust wystarczyłby szablon gwoździowania.
W blaszkach otwory jak gwoździowanie na planie Ambitieux.



Efekt końcowy znacznie lepszy od pierwszej wersji. Do ideału zabrakło ukośnych ścięć na bokach.

Ja oczywiście polecam te ukośne ścięcia po obu bokach - Kotwica nie wygląda tak topornie.

WALORYZACJA

W dalszej części zamieszczę materiały przydatne w waloryzowaniu kotwic.

Najpierw przypomnę jak jest profilowana poprzeczka tzw. kotwicy admiralicji


belka podcięta od spodu i po bokach

Rycina z książki Modelismo navale statico antico Guidalusci Vincenzo Lusci



Schemat z opisem elementów kotwicy




Kotwica francuska


Poprzeczka kotwicy francuskiej z czasów Soleil Royal jest nieco inaczej profilowana (B), mianowicie końce ma obłe, a belka w późniejszych czasach (D, E, G) idzie po łuku. Z widoku z góry (B) również ma ukośne podcięcia na bokach jak na kotwicy admiralicji.

Rys. pana Krzysztofa Gerlacha

Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.


Kotwice L'Ambitieux (1692 r.)









Nie wykonywałem jeszcze kotwicy i poprzeczki francuskiej (z pewnością będę robił do modelu sekcji Ambitieux), ale zaprezentuje moje "profilowane" poprzeczki do Victory i Santisima Trinidad:





świadomie, zamiast metalowych obejm zrobiłem owijki z linki
_________________


Przy montażu poprzeczki pilnujcie aby NIE ZAMONTOWAĆ jej do góry nogami :-o co często zdarza się nowicjuszom ;-)


niepoprawny montaż poprzeczki kotwicy
Odpowiedz
Musisz zostać członkiem tej grupy tematycznej, aby móc zamieszczać odpowiedzi.