Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Strona główna Grupy Le Soleil Royal, 1670 Forum grupy [DeAgostini] Zeszyty 44, 48 i 52 / Elementy kotwicy / WALORYZACJA
[DeAgostini] Zeszyty 44, 48 i 52 / Elementy kotwicy / WALORYZACJA
Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 06 października 10:15 PM

KOTWICE

Kotwice w dotychczasowych kolekcjach zeszytowych nijak się mają do rzeczywistych kotwic żaglowców (pierwszej rangi i innych). O ile nie mam zastrzeżeń do metalowych odlewów  (pewnie fachowiec dopatrzyłby się mniejszych lub większych nieścisłości), to problematyczne są drewniane poprzeczki kotwic, a właściwie ich niewłaściwe profilowanie. Niestety dotyczy to również najnowszej kolekcji Soleil Royal (tej starszej wersji z OcCre jak i nowszej z Artesania Latina).

Miałem nadzieję, że chociaż w tej kolekcji instrukcja uwzględni PRAWIDŁOWE profilowanie poprzeczki kotwicy (przynajmniej zgodne z kotwicą admiralicji). Rozczarowanie przyszło bardzo szybko - już na etapie zdjęć promocyjnych:


belka bez żadnych podcięć z topornymi obejmami

Na szczęście w kolekcji będą podcięcia, jednak nie do końca właściwe.

Kotwice w kolekcji


Przejrzałem "starą" instrukcję kolekcji, która będzie u nas - boki podcięte, ale dół już nie, do tego "toporne" blaszki okuć, notabene w tamtym okresie we Francji obejm nie stosowano.


(strzałka chyba wskazuje, że belkę trzeba unieść do góry)

Efekt końcowy wręcz karykaturalny.



UAKTUALNIENIE


Z zeszytem 44 otrzymujemy elementy do montażu pierwszej kotwicy. Na blogu Marek w częściach 44 i 45 pokazuje jak wg instrukcji wykonać poprzeczkę w dwóch wersjach



i montaż, uczulając na poprawność montażu:
    Uwaga – częstym błędem w budowie kotwicy jest ustawienie pazurów w jednej linii z poprzeczką.
    W poprawnie zmontowanej kotwicy ramiona i pazury w stosunku do poprzeczki są usytuowane poprzecznie.


przykład błędnej poprzeczki w jednej płaszczyźnie z łapami, ponadto zamontowana odwrotnie (do góry nogami)

Cały wątek poświęcam wykazaniu nieprawidłowości poprzeczek kotwic w kolekcjach, oczywiście dla kogo instrukcja jest "biblią" zrobi sobie jak w instrukcji, ale nie może twierdzić, że skoro nie ma planów Soleil Royal to nie wiadomo jak powinny wyglądać poprzeczki, bo to wiadomo z francuskiej literatury i monografii innych jednostek.

Przykładowo kotwice La Belle (1684 r.)




Nowsza  wersja kolekcji

W nowszej wersji kolekcji adept modelarstwa dostaje kotwicę już w numerze pierwszym (fajnie, potrzebna jak zającu dzwonek, ale jest).
W trzecim trawione blaszki z otworkami na gwoździowanie.



Kształt poprzeczki prawidłowy, ale brak skosów bocznych, do tego znów jakaś kombinacja z przybijaniem blaszek - na mój gust wystarczyłby szablon gwoździowania.





W blaszkach otwory jak gwoździowanie z planów kotwic Ambitieux.



Efekt końcowy znacznie lepszy od pierwszej wersji. Do ideału zabrakło ukośnych ścięć na bokach.

Ja oczywiście polecam te ukośne ścięcia po obu bokach - Kotwica nie wygląda tak topornie.



WALORYZACJA

W dalszej części zamieszczę materiały przydatne w waloryzowaniu kotwic.

Najpierw przypomnę jak jest profilowana poprzeczka tzw. kotwicy admiralicji


belka podcięta od spodu i po bokach



Na schemacie widzimy również owijkę na pierścieniu oraz węzeł kotwiczny.



W rozwinięciu tematu kolejne ryciny (z innym węzłem kotwicznym) ze sposobem podwiązywania boi kotwicznej:




Rycina z książki Modelismo navale statico antico Guidalusci Vincenzo Lusci



Schemat z opisem elementów kotwicy





KOTWICA FRANCUSKA


Poprzeczka kotwicy francuskiej z czasów Soleil Royal jest nieco inaczej profilowana (patrz B), mianowicie końce ma obłe, a belka w późniejszych czasach (D, E, G) idzie po łuku. Z widoku z góry (B) również ma ukośne podcięcia na bokach jak na kotwicy admiralicji.

Rys. pana Krzysztofa Gerlacha

Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.


Kotwice L'Ambitieux (1692 r.)









Nie wykonywałem jeszcze kotwicy i poprzeczki francuskiej (z pewnością będę robił do modelu sekcji Ambitieux), ale zaprezentuje moje "profilowane" poprzeczki do Victory i Santisima Trinidad:





świadomie, zamiast metalowych obejm zrobiłem owijki z linki
_________________


Przy montażu poprzeczki pilnujcie aby NIE ZAMONTOWAĆ jej do góry nogami :-o co często zdarza się nowicjuszom ;-)


niepoprawny montaż poprzeczki kotwicy


POPRZECZKA KOTWICY


Wedle wzorów i wytycznych z wcześniejszej treści (ścięcia na bokach i od spodu oraz zaokrąglone końce) wykonałem dwa komplety poprzeczek - jasną z olchy i ciemniejszą z orzecha amerykańskiego.



Spróbowałem też wykonać owijkę na pierścieniu (a nawet na dwóch pierścieniach).





pierwsza przymiarka

Po natrasowaniu wywierciłem otworki i jasną poprzeczkę zakołkowałem początkowo drewnianymi kołkami, a ciemną mosiężnym drutem. Jak widać mimo werniksowania drewniane kołkowanie jest prawie niewidoczne, więc je zrobiłem powtórnie, tym razem też drutem.









Drutu nie czernię, pozostawiam do naturalnej patyny.
_________________
Pozdrawiam
Karol
Odpowiedz
Musisz zostać członkiem tej grupy tematycznej, aby móc zamieszczać odpowiedzi.