Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Strona główna Grupy Le Soleil Royal, 1670 Forum grupy [DeAgostini] Zeszyty 1 i 3 / Elementy kotwicy
[DeAgostini] Zeszyty 1 i 3 / Elementy kotwicy
Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 19 lipca 06:28 PM

KOTWICE

W numerze pierwszym adept modelarstwa dostaje kotwicę (fajnie, potrzebna jak zającu dzwonek, ale jest).



Miałem nadzieję, że chociaż w tej kolekcji instrukcja uwzględni PRAWIDŁOWE profilowanie poprzeczki kotwicy (przynajmniej zgodne z kotwicą admiralicji). Rozczarowanie przyszło bardzo szybko - już na etapie zdjęć promocyjnych:


belka bez żadnych podcięć z topornymi obejmami

Przypomnę jak jest profilowana poprzeczka tzw. kotwicy admiralicji


belka podcięta od spodu i po bokach

Schemat z opisem elementów kotwicy




Poprzeczka kotwicy francuskiej jest nieco inaczej profilowana, mianowicie końce ma obłe, a belka w późniejszych czasach
(D, E, G) idzie po łuku. Z widoku z góry (B) również ma ukośne podcięcia na bokach jak na kotwicy admiralicji.


Rys. pana Krzysztofa Gerlacha

Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.


Kotwice L'Ambitieux (1692 r.)





Kotwice w kolekcji


Przejrzałem "starą" instrukcję - boki podcięte, ale dół już nie, do tego "toporne" blaszki okuć, notabene obejm nie stosowano w tamtym okresie.


(strzałka chyba wskazuje, że belkę trzeba unieść do góry)

Efekt końcowy wręcz karykaturalny.



Nowa kolekcja


W nowej instrukcji kształt poprzeczki prawidłowy, ale brak skosów bocznych, do tego znów jakaś kombinacja z przybijaniem blaszek - na mój gust wystarczyłby szablon gwoździowania.
W blaszkach otwory jak gwoździowanie na planie Ambitieux.



Efekt końcowy znacznie lepszy od pierwszej wersji. Do ideału zabrakło ukośnych ścięć na bokach.

Ja oczywiście polecam te ukośne ścięcia po obu bokach - Kotwica nie wygląda tak topornie.

Technicznie to spiłowałbym środkowe elementy poprzeczki w kliny tak, aby boczne elementy stykały się na końcach. Boczne przed klejeniem bym namoczył, aby nie złamały się przy wyginaniu lub ściąłbym ukośnie boczne elementy.

Moje poprzeczki do Victory i Santisima Trinidad




świadomie, zamiast metalowych obejm zrobiłem owijki z linki
_________________
Odpowiedz
Musisz zostać członkiem tej grupy tematycznej, aby móc zamieszczać odpowiedzi.