Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Snekkar
Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 27 stycznia 12:29 PM

Sneka (Snekkar)

(od snekkjur, snekkja) - najmniejszy z langskipów. Podstawowa jednostka flot Wikingów, okręt o liczbie wioseł wynoszącej 30-40. Sneki posiadały jeden maszt o wysokości ok. 18 metrów, na którym podnoszono jeden duży, czworokątny rejowy żagiel o powierzchni ok. 130 m2.

Przeciętna, czterdziestowiosłowa sneka miała ok. 28 metrów długości, 5 szerokości, zanurzenie ok. 1 metra. Na dziobie sneki mocowano rzeźbę przedstawiającą głowę węża (stąd nazwa), prawdopodobnie w celu odstraszenia bóstw opiekujących się napadanymi miastami.

Przykładem sneki jest tzw. Łódź z Gokstad - wykopany ok. 1880 z kurhanu pogrzebowego niedaleko miejscowości Oseberg.

Snekkar "Morąg" zrekonstruowany przez Marka Szablińskiego


Artykuł zaczerpnięty z zasobów Wikipedii.


Odpowiedz
boberhammet
Dla ścisłości na zdjęciu jest replika znaleziska ze Skuldelev 5, który jest langskipem.
W linku podstawowe wiadomości o jednostce.
Zbudowana w 1030 roku.
Akurat ta konkretna replika osiąga prędkość pod żaglem 16,5 węzła a na wiosłach 5,5 węzła.
Replika zbudowana w skali 1:1

Z samymi snekkarami jest problem jak je wyróżniać?
Istnieje teoria, że nazwa snekkar pochodzi od rzeźby węża na dziobnicy.

http://www2.rgzm.de/scripts/dbWeb/dbwebc.dll/Wreck?linkxresults/obj/Wreck/col/Ship Nr/dat/4
niedziela, 16 stycznia 2011 19:59
 
jaxa
jaxa,
a ja myślałem, że to Karfi (ilość wioseł), ale klasyfikacja na prawdę jest trudna. Langskipy to bardzo ogólna nazwa
wtorek, 18 stycznia 2011 18:46
 
boberhammet
Z tego co widzę w opracowaniach archeologicznych to podział na trzy typy:
langskipy (Skuldelev5, Skuldelev2/4) i wszystkie łodzie wiosłowo żaglowe budowane do celów bojowych
a wśród langskipów wyróżnia się tak jakby "podtypy' i tutaj w grę wchodzi ilość wioseł, warto zaznaczyć że langskipy to X-XI wiek, czyli czasy kiedy mamy scentralizowaną władzę w Skandynawii

korry ( czy inne odmiany tego słowa)(Skuldelev 1,3,6) to jednostki towarowe głównie żaglowe, wiosła pełnią rolę pomocniczą

no i karfii (Gosktad, Oseberg) znane głównie z pochówków królewskich, zaczęły być budowane w momencie pojawienia się królów w Skandynawii, trudno ustalić rolę prawdopodobnie były jednostkami uniwersalnymi lub jachtami królewskimi, warto zaznaczyć ich datowanie IX-X wiek

Podsumowując z rozpoznaniem knorów w materiale archeologicznym nie ma problemów. Ale jak rozróżnić karfii od longskipa? Prawdopodobnie longskip jest to karfii który ewoluował i został przystosowany do celów wojennych (ale to bardzo luźna teoria mająca na celu tylko zaznaczenie pewnych zależności):

typ-------------karfii----------------longskip
datowanie-----IX-Xw---------------X-XIw
funkcja---------uniwersalna-------bojowa
stosunekdł/szer--w okolicach5-----około7

Oczywiśćie te dane są bardzo szacunkowe i na pewno znajdziecie jakąś jednostkę która nie będzie się wpasowywała w ten kanon. Ale łodzi nie budowano wtedy zgodnie z góry narzuconym planem. Widziałem fajny wykres opisujący ten proces ale niestety na razie nie mogę go znaleźć. Jakby co to go wrzucę

Co do dwóch pozostałych typów: drakkar i snekkar. Nie spotkałem się w opracowaniach archeologicznych z takimi określeniami. Natomiast tego typu jednostki można znaleźć w źródłach historycznych i dlatego ich opisywanie jest takie dyskusyjne.

Na koniec powiem to co już jaxie mówiłem. Odchodzi się teraz od typologizowania statków i łodzi zwłaszcza średniowiecznych. Bo to co my mamy w materiale archeologicznym czyli kadłub lub jego fragmenty często dla szkutników nie były wyznacznikiem typu okrętu. Niektóre typy statków były wyróżniane na podstawie ożaglowania, inne na podstawie funkcji jaką pełniły (np: ship-of-the-line, man-at-war, czy fregata) no i na końcu typy wyznaczano na podstawie kadłuba. Zamiast tego archeolodzy szukają analogii do innych znalezisk (czyli ten okręt jest identyczny lub bardzo podobny do tamtego), wizerunków w ikonografii czy w źródłach historycznych.

Trochę się rozpisałem- przepraszam :P
środa, 19 stycznia 2011 12:45
 
Karrex
boberhammet napisał:



Teraz krótki komentarz do tego zdjęcia.
1-Rysunek jest robiony przez M. Prosnaka który nie był archeologiem, a jego rekonstrukcje często są fantazyjne
2- Rysunek powstał jeszcze przed znaleziskami ze Skuldelev czy Roskilde które wniosły w ten temat wiele ważnych informacji
3- to nie jest dokładnie ten rysunek o którym pisałem na dole

No, a teraz to co rysunek ma pokazywać.
łódki od 1-4 to znaleziska archeologiczne
łódki od 5-8 to rekonstrukcje na podstawie przekazów histrorycznych

Fotka pokazuje nam, że to co piszą kronikarze bądź opisują sagi nie jest do końca zgodne z rzeczywistością. Zapewne miało to związek z propagandą itd. W związku z tym bardzo trudno jest dopasować typy o których czytamy w źródłach historycznych do tego co znajdowane jest w materiale archeologicznym.

Jeśli macie dostęp do biblioteki CMM to polecam książki Ole Crumlin-Petersena w tej chwili to najlepszy specjalista od łodzi wikingów. Chyba że ktoś ma luźne 50 euro to można zamówić w księgarni:


http://vikingeskibsmuseet.dk/index.php?id=1515&no_cache=1&L=1

poniedziałek, 28 lutego 2011 23:03
 
Musisz zostać członkiem tej grupy tematycznej, aby móc zamieszczać odpowiedzi.