Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Strona główna Forum Inne Hyde Park formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Tu mozna narzekać i pisać o sprawach nie związanych z tematami forów

formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez columbus » 24 Wrz 2019, 19:09

Projekt Wodnika mam już w takim stanie zaawansowania, że postanowiłem zbudować kadłub testowy. Główna wręga wzdłużna będzie wykonana ze sklejki 4mm. Kupiłem więc na Allegro odpowiednią formatkę. Okazała się spaczona. Nauczony doświadczeniem, zanim kupiłem następną, poprosiłem kolejnego sprzedawcę, żeby wybrał mi idealnie prosty kawałek. Sprzedawca był na tyle uczciwy, że odradził mi zakup jego sklejki. Ale w porę przyszło olśnienie! Przecież w moim mieście znajduje się duża fabryka sklejek. Dziś do nich pojechałem. Kierownik działu sprzedaży okazał się cierpliwym i uczynnym człowiekiem. Poszliśmy do stolarni i okazało się, że znalezienie niezwichrowanej formatki o wymiarach 25cm x 65cm okazało się niemożliwe! Czy ktoś z Kolegów jest w stanie poradzić mi coś rozsądnego? A może u kogoś w warsztacie leży taki kawałek i czeka na mnie?
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 38
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez Siberian » 24 Wrz 2019, 19:32

Trafienie na idealnie prosty i odpowiednio duży kawałek sklejki grubości 4mm będzie bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe. Sześcio milimetrowa też zazwyczaj jest zwichrowana. Ósemka już może być prosta. Zalecam więc zastosowanie grubszej sklejki, lub dołożenie dwóch podłużnic w osi poziomej kadłuba, to rozwiązanie wyprostuje podłużnicę pionową.
Pozdrawiam, Wojtek.
Awatar użytkownika
Siberian
 
Posty: 340
Rejestracja: 11 Sty 2014, 21:58
Miejscowość: Lubatowa

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez TomekA » 24 Wrz 2019, 20:12

A po co Ty sie tak meczysz i upierasz ze zbudowaniem szkieletu kadluba ze sklejki? Potem na krawedziach tych elementow sklejkowych bedzie widac brzydka i nienaturalna warstwowosc, ktora trzebaby jakos wyeliminowac - ekstra dodatkowy etap!
Mysle, ze najlepiej i najlatwiej byloby zbudowac kadlub wg. autentycznych praktyk historycznych, tj. wg. metody planka-na-wredze, z ta tylko roznica, ze w skali. Tamtejsi szkutnicy wiedzieli co robili, nauczeni przez wieki na bledach innych...
Ta wzdluzna wrega, zwana kilem (po polsku stepka) byla robiona z kilku dluzszych elementow laczonych razem na tzw. scarf joint. Jesli zadecydowales o sklejce, to tez mozesz uzyc dwa czy trzy krotsze elementy (wybierz proste odcinki), ktore polaczysz razem. Umiesc tak sklejone odcinki miedzy dwiema plytami z grubszego szkla, przycisnawszy je razem np. kilkoma ciezszymi ksiazkami czy tp. az klej wyschnie - szklo jest proste i bedzie widac miedzy w/w plytami to co robisz - konieczna kontrola procesu. Dla wyeliminowania warstwowosci na krawedziach kilu, podklej tam cieniutka (np. pol milimetra czy ciensza) listeweczke z jakiegos twardego drewna, przykrywajac te warstwy.
A co do samych wreg (zakladam, ze Twoj model bedzie na wregach a nie grodziach), to tez robiono je z krotszych elementow (tzw. krzywulcow) laczonych razem w odpowiedni ksztalt danej wregi. Przestudiuj jakies dobre plany czy rysunki jakiegos kadluba.
Tu znow pojawia sie problem w/w warstwowosci u sklejki...
Jesli zamierzasz calkowicie poszyc swoj kadlub, to owa warstwowosc zniknie pod plankami, ale jesli bedzie ow kadlub tylko czesciowo poszyty, to znow trzeba pomyslec jak ukryc te rzucajace sie w oczy sklejkowe krawedzie, widoczne na modelu?
Ja na Twoim miejscu zaczalbym budowe szkieletu z jakiegos twardego drewna, np. gruszy czy czeresni albo nawet brzozy czy buku, zamiast sklejki... No moze za wyjatkiem tych elementow ktore nie beda potem widoczne. Zreszta, zalezec to bedzie od typu modelu ktory bedziesz budowal. A ten detal, o ile pamietam, nie zostal przez Ciebie nam dany.
Przemysl wszystko dokladnie zanim zaczniesz konstrukcje.
Dobrej zabawy!!!
Awatar użytkownika
TomekA
 
Posty: 572
Rejestracja: 03 Paź 2011, 04:04
Miejscowość: dziupla w baobabie

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez Jarek » 24 Wrz 2019, 20:38

Polecam Krosno. Mają bardzo dobrej jakości sklejki w różnych formatkach i grubościach. Uprzedzam jednak iż jest to sklejka lotnicza wielowarstwowa made in finland, wiec i cena jest odpowiednia. Ale jakość jest super!
https://www.sklep.modelmaking.pl/
Ostatnio edytowany przez Jarek, 25 Wrz 2019, 03:25, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
Jarek
 
Posty: 579
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Colne U.K.

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez columbus » 24 Wrz 2019, 21:16

:arrow: Tomek, nie buduję modelu techniką szkutników z przed wieków.
:arrow: Jarek, dzięki za namiary - już do nich napisałem.
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 38
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez mati » 25 Wrz 2019, 00:24

Columbus... a moze odpusc sklejke i uzyj formatek MDF.
Beda idealnie proste... wytniesz, oszlifujesz bez problemu, a i jak bedziesz cial laserem to tez nie bedzie problemu.
Pomysl nad tym rozwiazaniem.
Formatki MDF mozna nabyc w roznych grubosciach i rozmiarach.
Na pewno cos znajdziesz, co bedzie odpowiadalo twojemu pomyslowi.

Przyklad na szybko:

https://kosmaz.pl/pl/sklep/produkty/ply ... 4mm,2,4573
https://allegro.pl/oferta/plyta-mdf-for ... 7580372459

Pozdrawiam i czekam na update przy Wodniku :)

Mateusz
The world is yours...
Awatar użytkownika
mati
 
Posty: 616
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez lucky » 27 Wrz 2019, 21:24

Witam
Nie bardzo rozumiem problem. Przy małych grubościach zawsze będzie jakiś problem. Ale przecież to ma być stępka więc w momencie osadzania w stoczni dasz radę ją ułożyć prosto z brzegów mocując listwami.
A jak będziesz kład poszycie to bez problemu utrzyma ta stępkę prosto. Z sklejek najlepsze są odmiany sklejki tzw. lotnicze przy grubości 4 mm będzie miała z 5-6 warstw forniru jakościowo jest najlepsza. Ostatecznie możesz taką sklejkę ogrzać nad parą ciepłą i ją wyprostować i osuszyć.
Mam nadzieję że pomogłem.

Pozdrawiam serdecznie
Lucky
Awatar użytkownika
lucky
 
Posty: 57
Rejestracja: 26 Sie 2014, 17:33
Miejscowość: lodzkie

 

Re: formatka prostej sklejki - droga przez mękę.

Postprzez columbus » 27 Wrz 2019, 22:11

Dziękuję za wszystkie rady. Usztywnię kil przy montażu wręg, to oczywiste. Ale nie widzieliście tych formatek. Ze zwichrowaniem też nie ma co przesadzać. Dzięki linkowi od Jarka, kupiłem tę fińską sklejkę. Jest bardzo dobra a obsługa klienta rewelacyjna. Po 24 godzinach od telefonu, kurier zapukał do drzwi. Wreszcie biorę się za robotę...
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 38
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 


Wróć do Hyde Park

Użytkownicy On-line

0 użytkowników i 335 gości online