Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Projekt Meerman

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo

Re: Projekt Meerman

Postprzez Mirek77 » 01 Kwi 2020, 10:11

No i po co te uszczypliwe komentarze???
Ja jestem bardzo ciekawy efektow Twojej pracy.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Mirek77
 
Posty: 824
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Warszawa

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 01 Kwi 2020, 14:08

Koledzy jaroch i TomekA; mam działać szybko i bezmyślnie byle się wam przypodobać? To dział "Projektowanie" (a w domyśle myślenie i studiowanie historii - wiem, to mało atrakcyjne) a nie budowa (chociaż rozpocząłem relację w innym dziale). Nie zamierzam pobić rekordu szybkości w budowie. Jeśli Koledzy na to liczyli, to bardzo proszę nie zaglądać.
Na koniec dziękuję za ciepłe słowa zachęty i merytoryczne uwagi odnośnie Meermana, które znacznie wzbogaciły moją wiedzę o nim.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 55
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez jaroch » 01 Kwi 2020, 14:37

Haha, przepraszam, źle Cię zrozumiałem:)
Zmyliło mnie słowo "eklektyczny", serio myślałem, że to żart prima aprilisowy:)

Jestem pełen podziwu dla Twojej pracy badacza, uwielbiam takie historie, tak trzymać:)
jaroch
 
Posty: 117
Rejestracja: 12 Kwi 2019, 15:02
Miejscowość: warszawa

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 01 Kwi 2020, 15:35

Ok. Nie ma sprawy. Ale słowa „eklektyczny” użyłem całkiem świadomie. Uchwycenie realiów jakie panowały w stoczni gdańskiej na początku XVII wieku jest kluczem do, choćby przybliżenia się do odpowiedzi na pytanie jak ten nasz Meerman wyglądał.
A więc jak wiadomo, pieczę nad flotą Zygmunt powierzył najpierw Murray’owi a następnie Wendtowi i Nielsenowi. Trzeba jednak przez to rozumieć wszystkie sprawy administracyjne. Za nadzór i kierownictwo budowy odpowiadali mistrzowie ciesielscy. Rzadziej funkcję tę pełnił stoczniowy architekt, który był też autorem modelu. Zrozumiałem, że w całym tym łańcuchu ludzi, Murray czy później komisarze, byli oddaleni od prac stoczniowych. Za kształt całego okrętu odpowiadał mistrz ciesielski. Kim był mistrz budujący Meermana, tego nie wiemy. Mógł być Holendrem ale nie musiał. Stocznia była zbiorowiskiem szkutników z całej Europy. Okręt angielski czy holenderski są dla nas wyraziste stylistycznie ale już okręt zbudowany w Gdańsku taki być nie musiał. Dlatego użyłem słowa eklektyczny (w domyśle kontynentalny).
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 55
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 03 Cze 2020, 15:19

Brak decyzji co do rozmieszczenia dział, wstrzymywał mi trochę prace nad kadłubem. Meerman miał 17 lub 18 dział lawetowych. Nawet jak miał ich siedemnaście, to i tak okręt posiadał 18 furt działowych. Zastanawiało mnie dlaczego w dotychczasowych projektach w burtach było 5, najwyżej 6 furt na pokładzie artyleryjskim a reszta była upychana głównie na pokładzie śródokręcia (na Meermanie nawet bez szalupy byłoby to trudne). Postanowiłem się temu przyjrzeć. Otóż najpowszechniejszą zasadą jaką się wtedy kierowano było założenie odległości między lawetami w granicach 8... 8,5 stopy (amsterdamskiej). Chociaż z bardzo ciekawej dyskusji panów Huflejta i Gurgula (timberships) wynika, że odstępowano czasem od tej zasady i zmniejszano tę odległość nawet do 6,5... 7 stóp! Biorąc te wytyczne pod uwagę okazało się, że na pokładzie artyleryjskim Meermana można swobodnie umieścić po 7 dział na każdej burcie a odległość między nimi wyniesie prawie 9 stóp! Nie jest to więc jakaś krytyczna liczba, czy nienormalne ścieśnianie - wręcz przeciwnie. Ponad to, takie umieszczenie dział obniża środek ciężkości okrętu, znacznie poprawiając jego stateczność. Dodatkowym argumentem jest relatywnie mały wagomiar dział na Meermanie, co jeszcze bardziej poprawia swobodę prowadzenia ognia przy takich odległościach (zasady, które podałem wyżej, dotyczą znacznie cięższych dział).
Druga decyzja jaką podjąłem, to umieszczenie dział w kasztelu dziobowym. Tu można się powołać na zeznania dowódcy Meermana przed komisarzami po bitwie oliwskiej. Jednoznacznie mówi tam o oddaniu salwy z czterech dział dziobowych. Salwę tę oddały więc dwa działa w kasztelu i dwa burtowe najbliżej dziobu, skręcone zapewne dodatkowo lufami ku przodowi. Działa dziobowe były zjawiskiem powszechnym, wystarczy przyjrzeć się wielu obrazom z epoki. Dlaczego więc Meerman miałby być ich pozbawiony, tym bardziej, że wspomina o nich Diariusz?
Inwentarz mówi o 17 działach lawetowych. Ale nawet gdyby tak było, to furt mamy parzystą ilość. Ciekawą koncepcję (udokumentowaną źródłami) przedstawił p. Huflejt pisząc, że czasem na rufie były dwie furty działowe obsługiwane prze jedno działo na lawecie dwukołowej, umożliwiającej szybkie przemieszczenie działa.
Dodam tylko, że konsekwencją umieszczenia dział dziobowych, będzie osadzenie bukszprytu w osi kadłuba, tuż pod pokładzikiem galionowym.
Pozdrawiam.
Załączniki
rozmieszczenie dział.jpg
rozmieszczenie dział.jpg (28.91 KiB) Obejrzany 656 razy
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 55
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez Tomasz_D » 03 Cze 2020, 20:17

Fajne te wszystkie projekty, założenia, dywagacje, rozwiązywanie tajemnic szkutnictwa sprzed wieków, takie modelarstwo śledcze, ale czy z tego kiedykolwiek powstanie u kolegi jakiś model ?. Póki co 8 lat na kodze i na razie sama teoria (nie neguje jej bo zapewne wielu osobom się przyda) ale fajnie by było przelać swoje projektowanie na materiał inny niż papier bądź komputerowy rysunek i trzasnąć w końcu jakiś model.
Awatar użytkownika
Tomasz_D
 
Posty: 740
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Nowogard

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez Mirek77 » 03 Cze 2020, 21:08

Czy nie było czasem tak, że do dziobowych i rufowych furt , w razie potrzeby, przesuwane były działa burtowe? Te pierwsze i ostatnie.
Awatar użytkownika
Mirek77
 
Posty: 824
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Warszawa

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 03 Cze 2020, 22:05

:arrow: Tomasz_D: Model buduję. W innym dziale prowadzę relację.
:arrow: Mirek77: Być może tak było. W rozwiązaniu jakie proponuję, takiej potrzeby nie ma.
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 55
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Poprzednia

Wróć do Projektowanie

Użytkownicy On-line

2 użytkowników i 492 gości online