kolejny HMS Enterprize - ralfee

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

no to wygląda że problem jest nie tylko na rufie :) dzięki Andrzeju za wskazówki, każde są bezcenne.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Poszywanie - część denna.
Załączniki
477.jpg
476.jpg
475.jpg
474.jpg
473.jpg
472.jpg
471.jpg
470.jpg
469.jpg
468.jpg
467.jpg
466.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Poszywanie idzie jak krew z nosa, ale idzie :-) Ponieważ trzeba będzie to wszystko pomalować to na szybko zrobiłem symulację kolorów i kołkowiania.
Załączniki
IMG_9597.JPG
IMG_9598.JPG
IMG_9599.JPG
IMG_9600.JPG
IMG_9600.JPG
IMG_9601.JPG
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: Jarcio »

Ciągle nie przestaję zachwycać się jakością Twojej pracy. Jest to jedna z moich ulubionych relacji i zawsze chętnie zaglądam do każdego nowego postu.

Nie wiem jak w rzeczywistości wygląda ten niebieski kolor, bo zdjęcia często przekłamują, ale wydaje mi się, że jest to nieco za jasny odcień. Na brytyjskich okrętach używano niebieskiej farby o nazwie French Blue. Zbliżony do niej odcień ma farba Maimeri polycolor 378 Phthalo Blue (takiej używałem na Victory). Podobny odcień ma też farba modelarska Pactra French Blue. Przy zakupie Pactry trzeba tylko uważać, czy nie jest to farba błyszcząca.

Polecam Ci oczywiście miedziowanie kadłuba. Nie jest to aż takie trudne jak się początkowo wydaje. Jedynie sam proces układania płytek jest długotrwały i nużący. Jeśli zdecydujesz się na miedziowanie to polecam zakupić taśmę miedzianą z bezbarwnym klejem, a nie z czarnym. Te z bezbarwnym są, w mojej ocenie, nieco cieńsze i ładniej układają się na zakładkę. Poza tym na taśmie z czarnym klejem, na jej krawędziach widoczna jest warstwa kleju, którą trzeba usunąć, żeby nie szpeciła modelu. Usuwanie kleju to dość upierdliwa i śmierdząca robota.
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dzięki Jarcio, jak tylko przeczytałem Twoje wskazówki dotyczące koloru, od razu sprawdziłem co to takiego French Blue. Wiki mówi że to kompozycja niebieskiego i zielonego w określonej proporcji. Dodałem więc zieleni i wyszło coś co oznaczyłem na poniższym zdjęciu literą A. Myślę, że taki właśnie kolor zostanie ostatecznie.

Miedziowanie, na pewno wygląda przepięknie, ale chyba takie ekstrawagancje zostawię sobie jak będę już na emeryturze, czyli za jakieś 20 lat :D Przy ilości czasu jaki mogę poświęcić na to piękne hobby, robienie miedziowania i innych ciekawych rzeczy, wydłużyła by projekt do kilkunastu lat (poszywanie robię już trzy miesiące), i tu człowiek zaczyna się zastanawiać czy to wszystko ma sens :)

Poszywanie zaczyna mnie nudzić więc szukam przerywników i zabrałem się za produkcję kołków (kołkowanie pewnie zajmie mi kolejne trzy miesiące). Zmieniłem trochę technologię, żeby było szybciej i z frezarki przeniosłem się z produkcją na Dremela, tutaj tylko wystarczy pociągnąć za wajchę i kołek gotowy :)
Załączniki
483.jpg
482.jpg
481.jpg
480.jpg
479.jpg
478.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dobrze jest czasem nie poszywać. Dziś zamiast montażu kolejnych listew poszycia zrobiłem płetwę steru.
Załączniki
499.jpg
498.jpg
497.jpg
496.jpg
495.jpg
494.jpg
493.jpg
492.jpg
491.jpg
490.jpg
489.jpg
488.jpg
487.jpg
486.jpg
485.jpg
484.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: Zdzisław »

Cześć
Rafał super robota. Teraz to ja od Ciebie będę się uczył.
Gratuluję i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dzięki Zdzisław za dobre słowo. Dziś popracowałem trochę nad okuciami steru i testowałem tarczę do metalu założoną do FET-a. Kupiłem też fajny brzeszczot do piłki włosowej do metalu 0,2 mm, do cienkich blach mosiężnych jest znakomity.
Załączniki
518.jpg
517.jpg
516.jpg
515.jpg
514.jpg
Jig do szlifowania, deseczka z napiłowanymi szczelinami. Z jednej strony płytsze do szlifowania krawędzi, z drugiej strony głębsze do szlifowania stożka.
Jig do szlifowania, deseczka z napiłowanymi szczelinami. Z jednej strony płytsze do szlifowania krawędzi, z drugiej strony głębsze do szlifowania stożka.
512.jpg
511.jpg
509.jpg
508.jpg
Cięcie stożka. Następnym razem założę drewnianą podkładką przy tarczy bo mosiądz topi tę plastikową :-)
Cięcie stożka. Następnym razem założę drewnianą podkładką przy tarczy bo mosiądz topi tę plastikową :-)
506.jpg
505.jpg
504.jpg
503.jpg
502.jpg
501.jpg
Tarcza wchodzi w blachę 2 mm prawie jak w masło :-)
Tarcza wchodzi w blachę 2 mm prawie jak w masło :-)
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: TomekA »

Do ciecia blachy mosieznej, aluminiowej czy miedzianej czy to na pilce stolowej (tarczowej) czy z uzyciem laubzegi, polecam najpierw tuz przed cieciem wkroplenie miedzy zabki tarczy (brzeszczota) a krawedz blaszki kropelki specjalnego plynu do ciecia (ang. cutting fluid) - patrz zalacznik.
Pozwoli to na latwiejsze i bardziej plynne i gladkie ciecie i zapobiegnie przegrzewaniu sie i przedwczesnemu zuzyciu tarczy (brzeszczota). Ja uzywam tez ten plyn do toczenia i frezowania, nawiercania czy gwintowania w metalach niezelaznych jak rowniez i w stali.

Dobrze jest tez wlozyc cieta blaszke (np. na klej typu butapren, contact cement itp.) miedzy dwie warstwy z drewna (np. sklejki) - taka swego rodzaju kanapka - ciecie w metalu wowczas bedzie ladniejsze, bez zadziorow... :)
Załączniki
cutting fluid.jpg
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dzięki Tomku za wskazówki. Mam takie chłodziwo, kupiłem do tokarki, ale nawet nie pomyślałem żeby go użyć do cięcia. Na pewno przy kolejnych okuciach zastosuję.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
ODPOWIEDZ