Victory - Shipyard

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Mam pytanie do znawców Viktorka, czy na marsach była wielolina ?
Na żadnych zdjęciach takowej nie zauważyłem :cry:
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Jarcio »

Według mojej wiedzy, na Victory z okresu bitwy pod Trafalgarem, pomiędzy platformą marsa a sztagiem nie stosowano takiego połączenia. Byćmoże było ono na okręcie sprzed jego przebudowy, ale w żadnym źródle, którym dysponuję, a które opisuje okręt po przebudowie nie jest ukazana taka lina.
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

W wycinance Shipyardu są punkty na wielolinę, czy byłoby dużym nadużyciem jak by jednak była - bardzo je lubię gdyż uplastyczniają model :D. Otwory pod wielolinę ma już zrobione
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Jarcio »

Tomku, w końcu to Twój model więc możesz go olinować jak zechcesz :lol: Chyba nikt tutaj nie będzie Cię za to ścigał listem gończym; może wywołasz małą dyskusję i forum nieco odżyje ?:)
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

No to czuję się rozgrzeszony - piękna, biała wielolina będzie :D
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Dokończyłem wiązanie wyblinek na wantach drugiego piętra
vic605.jpg
vic606.jpg
vic607.jpg

Pozostały do umocowania rozpórki podwantkowe do zamocowania want trzeciego piętra. Ale nim zamocuję wanty chciałbym się upewnić co do ich mocowania. Na rysunku w Shipyardzie wanty są mocowane do salingu za pomocą jufersów a'la sercowych - czy tak to wykonać, czy wanta ma wprost przechodzić przez otwór w salingu do rozpórki podwantkowej ?
vic608.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Victory - Shipyard

Post autor: TomekA »

Zaden z mych tekstow zrodlowych nt. "Victory", tj. Mc Kay, Longridge czy Mc Gowan nie wspomina o tych talrepach z owymi "closed hearts", a takze nie ma ich na oryginalnym okrecie w Portsmouth - patrz fotka z internetu, tak wiec chyba jest to inwencja tworcza ludzi z Shipyardu.
Zwyczajnie, przeciagnij wanty przez otwory w ramionach salingu (cross trees) i uwiaz konce do podwantek, jak sugerujesz.
Po co sobie komplikowac zycie?
Załączniki
hms_victory_museum_02.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Jarcio »

1) Bramstenwanty układane są na pierścieniu wykonanym z liny (o średnicy bramstenwant) i ułożonym na głowie bramstengi przed bramstenwantami.
2) Pomiędzy pierwszą parą dwóch bramstenwant jest zamocowana kausza; znajduje się ona tuż poniżej wiązania tworzącego z dwóch want pętlę.
3) Każda bramstenwanta przechodzi przez otwory w poprzecznych belkach salingu; w miejscu przejścia wanty są owijane. Dalej bramstenwanty przechodzą pomiędzy stenwantami i opierają się na wewnętrznej stronie rozpórki podwantkowej; następnie biegną w dół równolegle do stenwant a ich dolny koniec zakończony jest okiem z kauszą. To oko mocowane jest przewiązem do drugiego oka z kauszą zamocowanego w stropie, który wiązany jest dookoła obejmy dolnego jufersa przewidzianego dla stenwant.
4) Bramstenwanty są mocowane przewiązem do pierwszej, trzeciej i piątej obejmy jufersa (na foku i grocie) oraz do pierwszej i trzeciej na bezanie.

bramstenwanty.jpg
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Dzięki za wyjaśnienia, zrobię bramstenwanty zgodnie z rysunkiem z poradnika Jarcia. Pominę kauszę na pierwszej parze bramstenwant, tak jak pominąłem siostrzany blok na stenwancie. Mocowanie bramstenwant do jufersa też trochę uproszczę - nie będzie przewiązu, bo przy tej skali byłby praktycznie niewidoczny z pod wanty.
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Trzecie piętro zdobyte - bramstenwanty zrobione
vic609.jpg
vic610.jpg

Mocowane są na głowie bramstengi, pominąłem kausze poniżej mocowania
vic611.jpg

Potem przechodzą przez otwory w poprzecznych belkach salingu i opierając się na wewnętrznej stronie rozpórki podwantkowej biegną w dół równolegle do stenwant
vic612.jpg

Mocowane są do dolnych jufersów na marsie. Mocowanie uprościłem bo powinny być dwa oczka połączone szplajsem, ale ich nie robiłem, bo praktycznie byłyby nie widoczne
vic613.jpg

Bramstenwanty są mocowane do pierwszej, trzeciej i piątej obejmy jufersa (na foku i grocie) oraz do pierwszej i trzeciej na bezanie. Na bezanie mam trzy bramstenwanty, a nie dwie, bo w wycinance były trzy belki na salingu bezana, a nie dwie jak na zdjęciu wiktorka (nie wiem do końca jak powinno być), więc mocowanie zrobiłem na pierwszej, drugiej i trzeciej
I tak wygląda całość w zimowej oprawie okiennej
vic614.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
ODPOWIEDZ