Olinowanie HMS Victory

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Krzysztofie. W tym wątku nie ma spóźnionych pytań, wszystko jest do wyjaśnienia i ewentualnej zmiany, jeśli coś się nie zgadza, nawet jeśli dotyczy to bardzo zamierzchłych wpisów :)
Informacja, że pendant na bezanie jest pojedyncza pochodzi właśnie z książki Longridge'a. Na stronie 228 jest taki opis "The mizen lower pendant was 16 ft long and single". Przy czym, pod pojęciem pojedyncza, abyśmy dobrze się rozumieli, pojmuję jedną pendant na każdej burcie.
Awatar użytkownika
kbuczen
Posty: 107
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: kbuczen »

Faktycznie - opisane jest tak jak podałeś . Ja oparłem sie na planach zamieszczony w tej książce (plan 6) i tam na bezanie są 2 , tak jak na pozostałych .
McGowan - 1 pendant
Anatomy of the ship - 2
No i Caldercraft -2
Taki szczegół , a trzeba coś wybrać ;)
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Gejtawa (clue line) – (średnica 0,2 mm) – stały koniec liny mocowany jest do rogu szotowego, dalej gejtawa przechodzi przez blok gejtawy (długość 2 mm), zamocowany do rei przewiązem, ok. 10 mm na zewnątrz szponów, następnie przez pojedynczy blok (długość 2 mm) zamocowany dookoła rufowej, poprzecznej belki salingu fokstengi i w dół w kierunku pokładu gdzie odkładana jest na knadze mocowanej do siódmej wanty foka (licząc od dziobu).

gejtawa fokbramsla.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Szot (sheet) – (średnica 0,2 mm) – stała część mocowana jest do rogu szotowego, dalej lina przechodzi przez snatch block (rysunek po prawej stronie; nie znalazłem polskiego odpowiednika dla nazwy tego bloku) zamocowany po rufowej stronie fokmarsrei, następnie biegnie wzdłuż rei i przechodzi przez pojedynczy blok (długość 2,5 mm) zamocowany tuż obok szponów i bloku gejtawy fokmarsla. Dalej szot biegnie wzdłuż masztu i ostatecznie jest odkładany na szóstej knadze na fokwancie (licząc od dziobu).

szot fokbramsla.jpg
Awatar użytkownika
kbuczen
Posty: 107
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: kbuczen »

Kontynuując olinowanie na swoim modelu spotkałem się z różnie przedstawionym układem podwantek np na fokmaszcie . Przeważnie rozpoczynają się tak jak podałeś od 2 wanty . Natomiast nie są wiązane do każdej kolejnej wanty (np McGovan , Longridge ) -przeważnie pomijana jest 6 wanta i dalej podwantki wiązane są do 2 kolejnych .
Czy był jakiś schemat w wiązaniu podwantek do want ?
Jak myślicie ?
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: TomekA »

Ilustracja z Longridge'a pokazujaca ten detal (jedna z dwoch metod zamocowania podwantek do want).
Załączniki
podwantki.jpg
Awatar użytkownika
kbuczen
Posty: 107
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: kbuczen »

Dziekuję za odpowiedź .Zastanawiałem się jednak nad układem tzn pominięciem niektórych want w wiązaniu do nich podwantek . W schematach jest np pominięta wanta 1 i 6 na fokmaszcie . Czy tak powinno być ?
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: TomekA »

Ostatnio zmieniony 16 mar 2018, 21:10 przez TomekA, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kbuczen
Posty: 107
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: kbuczen »

Dziękuje Tomku :)
Tak też zrobię.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: TomekA »

A tu jest pokazana (skan z McGowana) ta druga metoda (Longridge tez przyznaje w swej ksiazce, ze jest ona bardziej prawdopodobna od tej pierwszej). Zwroc uwage na ilustracje w lewym dolnym rogu skanu, pt. "futtock shroud". Podwantki sa okrecane wokol preta (drewno) o nazwie futtock stave i spuszczane ku dolowi gdzie sa przywiazywane do wanty trzykrotnym lashing'iem.
Tak tez i ja zrobilem kiedys w swym modelu Victory.
Załączniki
foremast standing rigging.jpg
ODPOWIEDZ