Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Pytanie o kołkowanie poszycia

Czyli rozmowy o wszystkim i niczym, techniki modelarskie i warsztat modelarski

Re: Pytanie o kołkowanie poszycia

Postprzez mirek » 07 Lut 2017, 12:24

W swoim pytaniu kołkowanie poszycia powołujesz się na plany a raczej monografie z planami : The Ship`s Longboat 1680-1780. Twoje pytanie jest raczej źle sformułowane ponieważ :
Monografia tyczy poszycia szalup a takowe nigdy nie były kołkowane , ponieważ poszycie było robione z cienkich planem ( desek) z reguły sosnowych lub świerkowych . Deski te były zbyt cienkie aby je kołkować ( chodzi o trenalis) .
Te „kwadratowe kołki 0,5 x 0,5 mm.” Jakie są w planach to w rzeczywistości to są łby gwoździ jakimi przybite są planki do wręg szalup .
We wszystkich wersjach szalup jakie są w monografii są bite gwoździe o kwadratowych łbach .
Jeszcze raz przejrzyj plany i poczytaj monografię na którą się powołujesz a uzyskasz odpowiedź
Załączniki
DSC06860.JPG
DSC06859.JPG
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
mirek
 
Posty: 2198
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Łódź

 

Re: Pytanie o kołkowanie poszycia

Postprzez Jaroslaw R. » 07 Lut 2017, 19:41

Mirku . Masz rację, że nie doczytałem tego w monografii i to jest cenna informacja( lekcja ) o szalupach za którą szczerze Ci dziękuję. Nie mniej jednak i tak ,pewnie trzeba wykonać to w podobny sposób jak "kołkowanie", czyli nawiercić okrągły otwór 0,5mm i wbić tam te kwadratowe kołki imitujące gwoździe. Tak więc dziękuję za te podpowiedzi, bo to czego nie wiedziałem, teraz już wiem i o to mi chodziło.

Pozdrawiam
Jarek
Awatar użytkownika
Jaroslaw R.
 
Posty: 108
Rejestracja: 06 Wrz 2012, 20:36
Miejscowość: Tarnów

 

Re: Pytanie o kołkowanie poszycia

Postprzez Jaroslaw R. » 09 Lut 2017, 15:31

Witam. Zakupiłem ciągadło jubilerskie kwadratowe 0,5-2.0mm, drut mosiężny 0.8mm i oto moje spostrzeżenia po próbie przeciągania drutu na drut kwadratowy 0.5mm.
tomeka napisał że to katorga i pierwszy raz z nim się nie zgodzę:) Drut wychodzi idealnie kwadratowy o oczekiwanym rozmiarze i nie ma z tym żadnych problemów. Trzeba tylko pamiętać o kilku kwestiach.
1. Żeby wyszedł drut kwadratowy np 0.5mm to musimy użyć drutu okrągłego grubszego np. fi 0,8mm bo z 0,5 nie wyjdzie kwadrat.
2. Ciągadło powinno być zamocowane w imadle, a drut za każdym razem trzeba przeciągnąć przez pastę jubilerską( twarda w podobna do szarego mydła)
3. drut najlepiej przeciągać stopniowo, za każdym razem pocieniając go na papierze ściernym tak żeby przeszło łatwo przez kolejny mniejszy kwadrat w ciągadle, na tyle coby złapać go np. kombinerkami

Wychodzi piękny drut kwadratowy i trzeba tylko uważać, żeby się nie skaleczy:)
Fotki wrzucę wieczorem, jak mi dziecko pożyczy komórkę do zrobienia zdjęć :)

pozdrawiam
Jarek

Edit: Fotki wrzucę jak się je nauczę robić :(
Awatar użytkownika
Jaroslaw R.
 
Posty: 108
Rejestracja: 06 Wrz 2012, 20:36
Miejscowość: Tarnów

 

Re: Pytanie o kołkowanie poszycia

Postprzez Jaroslaw R. » 17 Lut 2017, 17:16

Wykonałem próbkę z "gwoździowania" i na koniec tematu zdjęcia. W czerwonym polu są wstawione mosiężne kołki kwadratowe i to nie wygląda fajnie. Powodem jest to że otwory wierciłem za pomocą wałka giętego ( a to nie zapewnia pełnej kontroli nad wierceniem),wiertłem fi 0,5mm . W niebieskim polu są dwa kołki a w środku sam otwór i tu wyszło już OK. Wierciłem to ręczną wiertarką modelarską a otwór to fi 0,4mm. Kołki wykonałem trochę dłuższe, żeby można było naostrzyć na papierze ściernym końcówkę, łatwo je wbić w otwory 0,4 mm a potem obciąć dobrymi cążkami. Ja użyłem cążek Knipex 78 03 125.

Na koniec zapytam tylko o klej jaki do tego najlepiej użyć a za podpowiedź z góry dziękuję;)

Pozdrawiam
Jarek
Załączniki
DSC_0173.JPG
DSC_0166.JPG
Ostatnio edytowany przez Jaroslaw R. 17 Lut 2017, 18:35, edytowano w sumie 2 razy
Awatar użytkownika
Jaroslaw R.
 
Posty: 108
Rejestracja: 06 Wrz 2012, 20:36
Miejscowość: Tarnów

 

Re: Pytanie o kołkowanie poszycia

Postprzez Jaroslaw R. » 17 Lut 2017, 18:19

Cd.
Załączniki
DSC_0177.JPG
Awatar użytkownika
Jaroslaw R.
 
Posty: 108
Rejestracja: 06 Wrz 2012, 20:36
Miejscowość: Tarnów

 

Poprzednia

Wróć do Modelarnia

Użytkownicy On-line

13 użytkowników i 394 gości online
cheap viagra canadian pharmacy buy viagra online uk no prescription cheap viagra online australia
womens viagra online
buy viagra for women uk sale of viagra tablets viagra med from canada