Santisima Trinidad / Karrex

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Trzeci pokład

Post autor: Karrex »

myszor pisze:...
Jak się chce to się potrafi.
Widocznie trzeba do pewnych spraw dorosnąć ;) .
...

Przypadki rządzą ;), gdybym przypadkowo nie wpadł, że można rozpuścić Wikol, to w życiu bym tego nie ruszył, ponadto minęły 4 lata i już zapomniałem ile się przy tych pokładach narobiłem, wcześniej też się do tego nie paliłem.
Ponadto obejrzałem fotki modelu pokazowego ST (wcześniej ich nie miałem) i to ostatecznie pomogło w decyzji. Na trzecim pokładzie wersji 144 działowej (Trafalgar - 1805) jest tylko luk z kratownicą i luk schodni, na modelu pokazowym wygląda to nieco inaczej
00pok2307.jpg

Przed deskowaniem wyciąłem nowy luk (już dwa lata temu robiłem wizualizacje kilku wersji luków),
01pok90.jpg

a po deskowaniu talie odciągające wróciły na swoje miejsca (muszę jeszcze jakoś "poosłabiać" gwoździowania)
04pok97.jpg
05pok01.jpg

Tyle na razie.

Na czwartym pokładzie wymieniłem jeszcze deski, które zbyt odstawały szerokością :oops:
01pok96.jpg
02pok02.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Kolejne zmiany

Post autor: Karrex »

Jak już mam dojście do ambrazur na pokładzie rufowym, to dla wygody kapitana i kwaterujących tam oficerów usunąłem zaślepki i wstawiłem im okna ;)
Jak ktoś śledzi relację Sławka to zauważy, że w jego Victory też są okna (wersja przed Trafalgarem). W wersji Trafalgar 1805 już okien nie powinno być (mimo, że Okręt-Muzeum w Portsmouth to wersja Trafalgar 1805, to obecnie okna na nim są - ale to jest związane z turyzmem, a nie z prawdą historyczną).
Okna na rufie w modelu pokazowym. Model ten ponoć nigdy nie dotarł do adresata.
Okna na rufie w modelu pokazowym. Model ten ponoć nigdy nie dotarł do adresata.

01okn20.jpg
02okn26.jpg
03okn30.jpg
04okn35.jpg

Jak widać na pierwszej fotce, na tym poziomie powinny być cztery okna, niestety w samym środku czwartego wychodzi wręga, więc musiałem to okno sobie darować. Pokład niżej, są jeszcze dwa okna między ambrazurami o czerwonych szprosach, te też sobie daruję.
cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / La puerta del Almirante

Post autor: Karrex »

Witam współmodelarzy.
Jak widzę życie forumowe najbardziej rozwija się na SB ;), quiz przez niezdecydowanie kolegów znów wylądował w martwym punkcie :cry:, najtrudniejsze problemy to jak okleić jonkę i tylko Andrzej Najpierwszy (pozdrawiam) dba o poziom intelektualny :lol:
Spróbuję wbić się z moim modelem i zaprosić (oczywiście tylko chętnych ;)) do współpracy.

W ferworze zmian, który przetoczył się przez pokład mojego liniowca doszło wykonanie wejścia burtowego vel entry ports vel la puerta del Almirante (tu dziękuję kolegom, którzy pomagali w zbieraniu materiałów na ten temat).
Jak wiadomo nie jest to mój wymysł, w planach Mulanów (Mateo i Ignacio) takie wejście było zaprojektowane, a czy na Santisima Trinidad było tego nie wiadomo (i w tej chwili to już nie jest istotne, bo otwór już wydziergałem ;)).
Przypomnę też plan w ASTILLERO nr21.
Obrazek

Wycięcie otworu nie jest problemem, zrezygnowałem z robienia drzwi czy jakiejkolwiek zasłony i tu pojawia się problem, gdyż w modelu nie ma wnętrza, ani nawet pokładu, więc wymyśliłem sobie zrobienie zaślepki 50 mm głębokości i minimum 20 mm szerokości, w której będzie widoczny pokład i dwa łoża dział :shock: wszak wejście jest między ambrazurami.

01ep51a.jpg

Otwór ma wymiary 10 x 17 mm i jest na szczęście zlokalizowany w połowie między wręgami nr 6 i 7.
Aby zainscenizować wnętrze nie przewiduję zrywania pokładów (dwóch powyżej :twisted: ), a tylko wykorzystać otwory i luki już istniejące na trzecim pokładzie o wym. 20 x 25 mm i ten nowo wycięty 20 x 60 mm.

I tu dochodzę do sedna współpracy, ciekaw jestem Waszych propozycji jak to przeprowadzić.

Patrząc na zdjęcie przyszło mi do głowy rozwiązanie (bardziej radykalne niż pomysł pierwotny), aby wyciąć kawałek burty między wręgami a "odbojnicami" z wenge.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Sebastian.M
Posty: 126
Rejestracja: 22 lis 2011, 17:25

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: Sebastian.M »

Myślę że powinieneś sobie poradzić przez ten otwór.
Ewentualnie możesz go powiększyć do sąsiedniej luki działowej(na pewno znacznie ułatwi to prace).
A i wycięcie będzie łatwe do załatanie i po wszystkim nie powinno być widoczne.
Awatar użytkownika
ryszardw
Posty: 898
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: ryszardw »

Na forum temat drzwi był już omawiany.Nie pamiętam przy jakiej okazji.Drzwi powinny być bo stanowiły zabezpieczenie przed wodą i pijanymi majtkami.Były nawet jakieś zdjęcia.Może koledzy pamiętają przy jakiej okazji.R
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Drzwi w wejściu

Post autor: Karrex »

ryszardw pisze:...
Na forum temat drzwi był już omawiany. Nie pamiętam przy jakiej okazji. Drzwi powinny być bo stanowiły zabezpieczenie przed wodą i pijanymi majtkami. Były nawet jakieś zdjęcia.
...

W czerwcu zeszłego roku ja wałkowałem ten temat w tym wątku, bo też mi się wydawało, że powinny być:
viewtopic.php?p=40313#p40313

Potem Adam założył odrębny temat Burta - otwór wejściowy.

Uderzyłem nawet do pana Krzysztofa Gerlacha o rozwikłanie tej kwestii, ale i tu nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi.
Kilka cytatów:
"...Oznacza to jasno dwie rzeczy – po pierwsze, regularne drzwi były możliwe i brane pod uwagę;
po drugie – na okrętach brytyjskich zdecydowanie preferowano zamykanie furty wejściowej innym, dodatkowym zamknięciem, możliwym i praktykowanym.
[...]
Być może motywacja w kwestii zamykania furt wejściowych była troszkę odmienna, lecz nie ulega wątpliwości, że Brytyjczycy je w ogóle zamykali, i to głównie (albo wyłącznie) innymi pokrywami niż drzwi".

Jeśli tylko ktoś da mi przykład jak wyglądały pokrywy inne niż drzwi i to hiszpańskie ;) to ja je chętnie wstawię, a tak poważnie to wykonanie drzwi zostawiam jako ostateczność.

W tej chwili wybrałem bezpieczne rozwiązanie otwartego wejścia (jak jest w Victory)
Obrazek
tylko przez ten otwór widać kawałek pokładu, a na moim modelu (jak i na wszystkich robionych z kolekcji) tego pokładu nie ma.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Wejście burtowe

Post autor: Karrex »

Widzę, że nawał propozycji jak wykonać zaślepkę ominął mój temat ;), no trudno, zmierzę się z nim sam :lol:
Przypomnę, mam już otwór na burcie i będę wstawiał zaślepkę z pokładem i lawetami.

01ep48.jpg

Przyznam, że bardzo pomocne były tzw. "plany" - przed klejeniem kadłuba odrysowałem z szablonów wszystkie elementy owrężenia i zrobiłem odręczny rysunek rozmieszczenia wręgów i pokładów, dzięki temu zlokalizowałem między którymi wręgami jest otwór i mam wewnętrzny kształt burty.

06ep57.jpg
07ep56.jpg

Rozwiązania, które wymyśliłem byłem tak pewny, że najpierw wykonałem zaślepkę, a dopiero przed montażem zrobiłem kartonowy model zaślepki, żeby przeprowadzić testy umiejscowienia we właściwym miejscu. Kolejność powinna być od modelu, więc tak zacznę i z grubsza opiszę jak to planuję przeprowadzić.

02ep52.jpg
Model wymiarowo uprościłem 20 x 20 x 15 mm
Model wymiarowo uprościłem 20 x 20 x 15 mm

Model zaślepki wprowadziłem przez nowo wycięty luk na pokładzie za pomocą dwóch nitek (jednej do wmanewrowania i drugiej powrotnej) i pęsety. Wszystko wyszło jak zaplanowałem.

04ep55.jpg
05ep54.jpg

cdn.

Jest to ostatnia relacja w 2011.
Do zobaczenia w przyszłym roku :lol:

Wszystkiego Najlepszego w NOWYM 2012 ROKU
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Zaślepka

Post autor: Karrex »

będę wstawiał zaślepkę z pokładem i lawetami.
...

Trochę pofantazjowałem ;)

Zaślepka wejścia burtowego

Wykonałem zaślepkę o szerokości 20 mm, wysokości 20 mm i głębokości 42 mm. Szerokość (20 mm) obligowała odległość pomiędzy zaślepkami ambrazur, między które musiałem się wpasować i szerokość luku.
01ep59.jpg

Z "planu" z wręgów 6 i 7 odrysowałem krawędzie burt zaślepki.
02ep60.jpg

Wkleiłem kołki dystansujące (będą ułatwiać docisk do pokładu w trakcie klejenia).
03ep61.jpg

Zrobiłem też atrapy burt (policzków) lawet .
05ep68.jpg

Bukowe usztywnienie pokładu (sponsorem pokładu jest ... ;) :lol: )
04ep63.jpg

Gdyby jednak pomysł z zaślepką nie wypalił, mam jeszcze plan B polegający na wycięciu kawałka burty między wręgami a "odbojnicami" z wenge.

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Pomost

Post autor: Karrex »

Materiałów na wejście burtowe szukałem od czerwca 2010 gdy robiłem stopnie (schody) burtowe i wtedy też (lipiec 2010) wykonałem pomost (podstawę balkonu).
Pomost
01gre290.jpg
02gre293.jpg
03gre305.jpg
04gr344.jpg
05gr75.jpg
06gr79.jpg
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Zaślepka - finisz

Post autor: Karrex »

Kontynuacja

Wzorując się na Entry ports Victory, wykonałem ościeżnicę(?) - płyciny maskujące cięcie burt.

04ep83.jpg

Etapu umieszczenia zaślepki nie fotografowałem, gdyż miałem pełne ręce roboty ;) , więc krótki opis:
W "języku" zaślepki wywierciłem otworek do którego przywiązałem nitkę "manewrującą" (tak jak przy kartonowym modelu).
Przed wklejeniem zrobiłem jedną próbę osadzenia w otworze (przydała się nitka "powrotna" ;) ), było wszystko OK, więc usunąłem nitkę powrotną, posmarowałem miejsca klejeń klejem i wprowadziłem zaślepkę przez luk do kadłuba. Nitką dociągnąłem do otworu wejściowego i za pomocą pęsety umieściłem w otworze. Trzymając za nitkę, przez otwór wejścia dociskałem patyczkiem przyklejając zaślepkę do "sufitu" pokładu.
Usunąłem nitkę i zakołkowałem zaślepkę w burcie.

01ep69.jpg

Niestety nie skorzystałem z rad Atamana dot. robienia fotek, więc są z lampą błyskową , która spłaszcza, kontrastuje i uwidacznia to, co jest w rzeczywistości mało lub wręcz niewidoczne ;)

02ep72.jpg

Wkleiłem "próg" i "ościeżnicę", zmniejszając światło otworu (otwór ma 7 x 13 mm) i gołym okiem niewiele w środku widać.

05ep99.jpg
06ep100.jpg

4 lata temu zdecydowałem się na ramki z klapami z kolekcji i oprócz pogłębionych zaślepek ambrazur w ogóle nie przygotowywałem otworów - teraz żałuję :oops: .

Obrazek
zdjęcie archiwalne z czerwca 2010

Mam jeszcze trochę czasu do montażu furt, może coś wymyślę ;) .

Najbliższe prace to wykończenie i zamknięcie górnego pokładu działowego.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2012, 02:00 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
ODPOWIEDZ