Witam forumowiczow
Zaczalem budowe Wodnika w skali 1:50. Wzoruje sie na MM Wodnik 1:100. Po "tapecie samoprzylepnej" mam zamiar zmierzyc sie z fornirem. Kadlub wykonuje nadal tradycyjna technika "kartonowa" z kartonu 2 mm wypelnionego pianka. Brzegi wreg sa wzmocnione poprzez nasaczenie cyjanopanem. Brdzo ulatwia to potem szpachlowanie i wygladzanie. Co do piankowania to trzeba to zrobic ze wzgledu na wielkosc modelu w dwoch etapach. Najpierw czesc denna a potem burtowa. Przy piankowaniu burt mozna wykorzystac scinki pianki z czesci dennej do czesciowego wypelnienia luk. Chodzi tu o wyeliminowanie zbednych naprzezen jakie moglaby wywolac pianka w polzamknietych przestrzeniach. Ogolnie pianka jest bardzo "przyjazna" w sensie modelarskim. Zalaczam dwie fotki.
Pozdrawiam
Wodnik50. Fotorelacja z budowy
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
I jeszcze dwie fotki. Opis chyba zbedny. Ten maly to protoplasta tego duzego. Kadlub po szpachlowaniu i wygladzeniu zaimpregnowany farba akrylowa.
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
Postepy w fornirowaniu. Najwazniejsze to dobrze docisnac i poczekac az wyschnie.
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
Caly czas cos robie.
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
- radek
- Posty: 743
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Warszawa","desc":"Warszawa,wojew\u00f3dztwo mazowieckie,Polska,pl","lat":"52.2319581","lng":"21.0067249&quo
- Kontakt:
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
witam "zza grobu". Właśnie zakończyłem sesję :laugh::
No Panie Romualdzie, widzę, że wychodzi Ci to całkiem całkiem. Mówiłem Ci , że zapytam Cię o fornir. I pytam. Czy możesz mi coś więcej o nim napisać?
Chodzi mi o jego grubość, czy nie masz takich problemów jak ja z prześwitywaniem. Dodatkowo jaki to gatunek drewna? Z tego co widzę, to robisz tak, że oblkejasz karton z każdej strony fornirem. Czy stępkę bedziesz robić na końcu? Jak chcesz ją rozwiązac?
Chodzi mi głównie o sprawę poszywania, czy deski poszycia wejdą Ci w kil.
Normalnie robiono tak, że w kilu były w górnej części wyrzeźbione rowki i w nie wspuszczano deski. W prakrykach modelarskich mój kolega stosował taki patent: robił sobie kil o szerokości np. 5 mm. Potem od wewnętrznej (górnej) strony przyklejał na płasko do niego pasek forniru o szerokości 3 mm. Tak zrobiony kil przyklejał do kadłuba, w wyniku tego uzyskiwał rowek, w który wpuszczał deski poszycia.
Może Ci się to przyda, a może masz jakiś swój patent ?
Pozdrawiam i życzę sukcesów,
Radek.
No Panie Romualdzie, widzę, że wychodzi Ci to całkiem całkiem. Mówiłem Ci , że zapytam Cię o fornir. I pytam. Czy możesz mi coś więcej o nim napisać?
Chodzi mi o jego grubość, czy nie masz takich problemów jak ja z prześwitywaniem. Dodatkowo jaki to gatunek drewna? Z tego co widzę, to robisz tak, że oblkejasz karton z każdej strony fornirem. Czy stępkę bedziesz robić na końcu? Jak chcesz ją rozwiązac?
Chodzi mi głównie o sprawę poszywania, czy deski poszycia wejdą Ci w kil.
Normalnie robiono tak, że w kilu były w górnej części wyrzeźbione rowki i w nie wspuszczano deski. W prakrykach modelarskich mój kolega stosował taki patent: robił sobie kil o szerokości np. 5 mm. Potem od wewnętrznej (górnej) strony przyklejał na płasko do niego pasek forniru o szerokości 3 mm. Tak zrobiony kil przyklejał do kadłuba, w wyniku tego uzyskiwał rowek, w który wpuszczał deski poszycia.
Może Ci się to przyda, a może masz jakiś swój patent ?
Pozdrawiam i życzę sukcesów,
Radek.
Radosław Kubera
Koga Portal
Koga Portal
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
Witam
Njpierw gratulacje za sesje.
Co do modelu to zdobywam pierwsze doswiadczenia fornirowe i popelnie pewnie duzo bledow. Zaczalem od gory i czesc dolna kadluba mialem zamiar pokryc tapeta jak w Wodniku75, ale doszedlem do wniosku ze pokryje ja fornirem brzozowym 0,6 mm. Ten jest mahoniowy 0,6 a zakupic chce jeszcze mahon 1,6 mm oraz brzoze 0,6 i 1,5. Jest z tym problem bo minimalna ilosc forniru jaka chca sprzedac w hurtowni to 100 "deseczek 20 cm x 2 m. Starczyloby pewnie na model w skali 1:1 :ohmy: . To co moge kupic to tylko z rozsypanych paczek i musze poczekac az sie "rozsypie" ten 1,6 mm (a rozsypuje sie trudno)
Co do technologi to faktycznie oklejam kazda stone deseczkami fornirowymi i brzegi paseczkami ktore potem doszlifowuje. Roboty z tym jest co niemiara dlatego zakupilem zestaw Einhela z walkiem gietkim (Dremel byl troche za drogi) oraz zestaw 100 roznych "pierdol" do szlifierki. Chociaz tak prawde mowiac nie ma to jak ostry noz Olfy, papier scierny i duzo cierpliwosci.
Burty chce jeszcze zabejcowac zeby uzyskac ciemny mahon. W tej chwili zastanawiam sie czy nie zagruntowac pokladow bo jak dokleje boczne scianki to nie dojde z pedzelkiem do wnetrza.
I tu pytanie : czy fornir trzeba wczesniej zagruntowac np kaponem a potem na to lakier czy tez sa jakies inne sposoby no i jak to pobejcowac zeby nie "popaprac burt od strony pokladu ?
Co do przeswitywania to stosuje metode na wikol tzn. tam gdzie sa ewentualne przeswity wpuszczam troche wikolu i szlifuje az pyl wypelni szczeline. Wiem ze szczeliny powinny bys czarnr od smolowania ale przy pierwszym modelu w tej technologii mysle ze bedzie mi to wybaczone.
Kil przykleje na wpusty ze szpilek i wyforniruje.
Sorry za przydlugi opis ale przy tej technologii jest wiecej niewiadomych niz sie spodziewalem. Jednak to nie tapeta...
Pozdrawiam serdecznie
Njpierw gratulacje za sesje.
Co do modelu to zdobywam pierwsze doswiadczenia fornirowe i popelnie pewnie duzo bledow. Zaczalem od gory i czesc dolna kadluba mialem zamiar pokryc tapeta jak w Wodniku75, ale doszedlem do wniosku ze pokryje ja fornirem brzozowym 0,6 mm. Ten jest mahoniowy 0,6 a zakupic chce jeszcze mahon 1,6 mm oraz brzoze 0,6 i 1,5. Jest z tym problem bo minimalna ilosc forniru jaka chca sprzedac w hurtowni to 100 "deseczek 20 cm x 2 m. Starczyloby pewnie na model w skali 1:1 :ohmy: . To co moge kupic to tylko z rozsypanych paczek i musze poczekac az sie "rozsypie" ten 1,6 mm (a rozsypuje sie trudno)
Co do technologi to faktycznie oklejam kazda stone deseczkami fornirowymi i brzegi paseczkami ktore potem doszlifowuje. Roboty z tym jest co niemiara dlatego zakupilem zestaw Einhela z walkiem gietkim (Dremel byl troche za drogi) oraz zestaw 100 roznych "pierdol" do szlifierki. Chociaz tak prawde mowiac nie ma to jak ostry noz Olfy, papier scierny i duzo cierpliwosci.
Burty chce jeszcze zabejcowac zeby uzyskac ciemny mahon. W tej chwili zastanawiam sie czy nie zagruntowac pokladow bo jak dokleje boczne scianki to nie dojde z pedzelkiem do wnetrza.
I tu pytanie : czy fornir trzeba wczesniej zagruntowac np kaponem a potem na to lakier czy tez sa jakies inne sposoby no i jak to pobejcowac zeby nie "popaprac burt od strony pokladu ?
Co do przeswitywania to stosuje metode na wikol tzn. tam gdzie sa ewentualne przeswity wpuszczam troche wikolu i szlifuje az pyl wypelni szczeline. Wiem ze szczeliny powinny bys czarnr od smolowania ale przy pierwszym modelu w tej technologii mysle ze bedzie mi to wybaczone.
Kil przykleje na wpusty ze szpilek i wyforniruje.
Sorry za przydlugi opis ale przy tej technologii jest wiecej niewiadomych niz sie spodziewalem. Jednak to nie tapeta...
Pozdrawiam serdecznie
- stefan
- Posty: 1155
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
Burty chce jeszcze zabejcowac zeby uzyskac ciemny mahon.
Witam panów modelarzy!
Radku przyjmij także moje szczere gratulacje!
Romku podziwiam Twoją prace, fajnie to wychodzi. Myslisz o bejcowaniu poszycia żeby je przyciemnic, a może spróbuj tylko pomalowac pokostem? Kazde drewno, „potraktowane” pokostem ciemnieje, i uwydatnia sloje co daje fajny efekt. Na fotce widac jak wyglada fornir mahoniowy malowany pokostem. Pozdrawiam
Stefan
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Wodnik50. Fotorelacja z budowy
Dzieki Stefan za rade.
Troche sie boje tego pokostu bo podobno "rok schnie". Ale sprobuje na kilku probkach, roznych pokryc a potem wybiore.
I znowu dylemat. Oryginalny Wodnik mial burtu od wewnatrz prawdopodobnie czerwono brazowe i szczerze mowiac nie podoba mi sie oryginalny kolor wiec chyba zostane przy mahoniu i jego naturalnym kolorze natomiast burty od zewnatrz mogly by byc chyba ciemniejsze i stad pomysl z bejca. Po uporaniu sie z poszyciem nadwodnym zaczne poszywac paskami brzozowymi czesc denna. Linia wodna jest juz ladnie zaznaczona (wieczorem wstawie fotki)
Mysle ze to dobry pomysl pomalowac wstepnie burty i poklady. Kiedys przeciez trzeba to zrobic. nie wiem tylko jak potem takie malowane podloze "lapie" klej. Chociaz cyjanoglutem to mozna skleic nawet wode :laugh:: :laugh::
Troche sie boje tego pokostu bo podobno "rok schnie". Ale sprobuje na kilku probkach, roznych pokryc a potem wybiore.
I znowu dylemat. Oryginalny Wodnik mial burtu od wewnatrz prawdopodobnie czerwono brazowe i szczerze mowiac nie podoba mi sie oryginalny kolor wiec chyba zostane przy mahoniu i jego naturalnym kolorze natomiast burty od zewnatrz mogly by byc chyba ciemniejsze i stad pomysl z bejca. Po uporaniu sie z poszyciem nadwodnym zaczne poszywac paskami brzozowymi czesc denna. Linia wodna jest juz ladnie zaznaczona (wieczorem wstawie fotki)
Mysle ze to dobry pomysl pomalowac wstepnie burty i poklady. Kiedys przeciez trzeba to zrobic. nie wiem tylko jak potem takie malowane podloze "lapie" klej. Chociaz cyjanoglutem to mozna skleic nawet wode :laugh:: :laugh::