Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

HMS Bounty

Opisy budowy jednostek żaglowych

Re: HMS Bounty

Postprzez dali » 26 Lip 2018, 22:58

Leon, ja nie buduje Bounty z Anatomy of the Ship - HMS Bounty. Buduje na podstawia planów , na których Bounty wydawał mi się najładniejszy a tam podpory wantowe są u góry i nie będę tego zmieniał. Mam parą planów Bounty i na każdym Bounty wygląda inaczej, ale ja korzystam z rysunków poniżej i tego będę się trzymał.

Bounty (2).jpg

Bounty.jpg



Pozdrawiam Piotrek
Awatar użytkownika
dali
 
Posty: 297
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Sobin

 

Re: HMS Bounty

Postprzez Leon27 » 27 Lip 2018, 12:51

To zdaje się mamy różne te książki bo w mojej jest tak. Wiem, że to już po truskawkach ale niech zostanie dla potomnych. Tak to twoja praca jest perfekcyjna. Zwróć uwagę że na planie jaki załączyłeś kołkownice - naglownice czy jak to się tam nazywa jest zupełnie bez sensu a to podważa wartość merytoryczną tych planów a już nie wspomnę że liny podciągające i blokujące armaty ktoś dał obok belki będącej zapewne przedłużeniem wręgi tylko widać że poszło to przez poszycie. Się nasi wschodni bracia z tymi planami nie postarali wiec ja bym uważał. Twój model będzie miał 1,5 a sam zobaczysz, że potem każda skucha będzie Cię truła i truła.
Załączniki
DSC_6512.jpg
DSC_6509.jpg
Awatar użytkownika
Leon27
 
Posty: 684
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Poznań

 

Re: HMS Bounty

Postprzez dali » 10 Sie 2018, 23:16

Bukszpryt w stanie surowym.

bukszpryt 1.jpg

bukszpryt 2.jpg

bukszpryt 3.jpg

bukszpryt 4.jpg

bukszpryt 5.jpg

bukszpryt 6.jpg


Pozdrawiam Piotrek
Awatar użytkownika
dali
 
Posty: 297
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Sobin

 

Re: HMS Bounty

Postprzez ralfee3 » 10 Sie 2018, 23:56

Frezareczka poszła w ruch :-) widać, że egzemplarz trafił w bardzo dobre ręce :-)

pozdrawiam,
Rafał
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
 
Posty: 280
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 22:52
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: HMS Bounty

Postprzez dali » 11 Sie 2018, 22:15

Frezarka fajna sprawa :) . Bukszprytu ciąg dalszy.

bukszpryt 7.jpg

bukszpryt 8.jpg

bukszpryt 9.jpg

bukszpryt10.jpg

bukszpryt11.jpg

bukszpryt12.jpg

bukszpryt13.jpg

bukszpryt14.jpg

bukszpryt15.jpg

bukszpryt16.jpg

bukszpryt17.jpg

bukszpryt18.jpg


Pozdrawiam Piotrek
Awatar użytkownika
dali
 
Posty: 297
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Sobin

 

Re: HMS Bounty

Postprzez oksal » 11 Sie 2018, 23:30

Piotrek super robota, ale jedno bym podpowiedział. Przy tej skali co robisz to będzie widać. Otóż wszystkie drzewca (stengi, bramstengi) wchodzące w otwór jarzma dyb aby się nie przecierały w czasie pracy na fali były izolowane wyściółką od drewna jarzma. Tą wyściółką był wyłożony otwór w jarzmie.

Zerknij do mojej relacji (pod tymi linkami to znajdziesz)

viewtopic.php?f=7&t=7721&start=140 (w tym na końcu podstrony po przewinięciu)

Ja błędnie zinterpretowałem rodzaj materiału, ale nieoceniona pomoc Tomka Aleksińskiego sprostowała to

viewtopic.php?f=7&t=7721&start=150 (w tym gdzieś z początku)
Awatar użytkownika
oksal
 
Posty: 2163
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Zbylitowska Góra |wieś:) pod Tarnowem

 

Re: HMS Bounty

Postprzez Leon27 » 12 Sie 2018, 08:46

Jarzmo do liny rei zawieszonej na bukszprycie powinno mieć raczaj rowek niż być zwykłym ogranicznikiem. Ten model ze zdjec jest 1:32 Widać że ktoś go kończył już na okrągło bo brakuje rolki w górnej cześci bukszprytu a miejsce na rolkę jest.Widać też opracowany przepust w jarzmie bukszprytu aby uniknąć przecierania
Załączniki
dEL4A5921.jpg
dEL4A5935.jpg
Awatar użytkownika
Leon27
 
Posty: 684
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Poznań

 

Re: HMS Bounty

Postprzez dali » 12 Sie 2018, 22:47

Adam, dzięki za podpowiedź, przyznam się, że ja to rozwiązanie znam i miałem tak zrobić, ale że buduje z planów które zobaczysz poniżej a tam nie ma tego „sznurka” w jarzmach, ktoś nie narysował a ja po prostu zapomniałem i z rozpędu zrobiłem tak jak na projekcie.Po nieprzespanej nocy :D i rozważeniu za i przeciw postanowiłem nie zmieniać jarzma.
Jarzmo do liny rei również zrobiłem zgodnie z moim projektem a ten rowek, który widoczny jest na zdjęciu zamieszczonym przez Leona, zaskoczył mnie, pierwszy raz spotykam się z takim rozwiązaniem.

bukszpryt19.jpg

bukszpryt20.jpg

bukszpryt21.jpg

bukszpryt22.jpg

bukszpryt23.jpg

bukszpryt24.jpg

bukszpryt25.jpg

bukszpryt26.jpg

bukszpryt27.jpg

bukszpryt28.jpg

bukszpryt29.jpg


Pozdrawiam Piotrek
Awatar użytkownika
dali
 
Posty: 297
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Sobin

 

Re: HMS Bounty

Postprzez oksal » 12 Sie 2018, 23:44

Piotrek, własnie w Tobie nadzieja:), nie rób olinowania takiego jak masz w tych planach. Bo jest be. Owszem sędziowie się zgodzą z tym ze tak jest w planach to ok, ale zarzucą że deski się rozszczelniają. Bzdura, okręt pływał i w bardzo suchych warunkach. Co miało wpływ i na to że się ćwierćpokłady rozszczelniały, a do szlup wody lano. Ale nie o tym.
Ja jak zdobyłem plany E, to robiłem już całe olinowanie zgodnie ze sztuką. Masz ode mnie materiały. Tam
na tych płytkach wszystko jest. Każdy model można podrasować.
Wrócę do E. Nie mam tylko 3 lin i mam jeden błąd na bukszprycie. Czego nie ma Marian z Tczewa. Marian zrobił to poprawnie. Popraw póki możesz.
Będę Twoim Borkiem, co prześladuje że ster nie ma "zębów". Piotrek (Borek) nie gniewaj się, że Cię przytoczyłem na straszaka. Ale jesteś doskonałym dopingiem:)
Awatar użytkownika
oksal
 
Posty: 2163
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Zbylitowska Góra |wieś:) pod Tarnowem

 

Re: HMS Bounty

Postprzez TomekA » 13 Sie 2018, 00:50

Wg. ksiazeczki o HMS Bounty z 'Anatomy of the Ship', kolega Dali zrobil ten detal prawidlowo. Jako podporka rei podbukszprytowej (spritsail yard) uzyto tam tego "ogranicznika" (fachowo to sie nazywalo saddle) a nie rowka nacietego w tym drewnianym polpierscieniu - jak na zdjeciu w/w modelu. Z tym, ze wg. pana Mc Kay'a - autora tej monografii, dano tam tez taki metalowy polpierscien z blachy olowianej bezposrednio przed owym saddle (siodlo - doslownie tlumaczac), najpewniej dla ochrony scierajacych sie tam liny i drewna bukszprytu. Po wytarciu owej olowianej wysciolki, latwo bylo potem ja zwyczajnie wymienic na nowa, raczej niz wymieniac caly bukszpryt...
Na marginesie, uwazam, ze te ksiazeczki z AoS sa z reguly napisane dosc rzetelnie i - jesli mialbym sie na czyms opierac w budowie swego modelu, to z braku czegos lepszego, wybralbym te wlasnie ksiazeczki.
To takie moje trzy grosze...

PS: Aha, po blizszym przeanalizowaniu zdjec od kol. Dali (Piotrek), widze tam wlasnie taka metalowa wysciolke na bukszprycie w postaci owego szerokiego polpierscienia metalowego tuz przed owym drewnianym siodlem (w swietle lampy od aparatu widac ze to sie tam nieco blyszczy). Brawo!!!
Awatar użytkownika
TomekA
 
Posty: 579
Rejestracja: 03 Paź 2011, 04:04
Miejscowość: dziupla w baobabie

 

PoprzedniaNastępna

Wróć do Stocznia - Żaglowce

Użytkownicy On-line

7 użytkowników i 536 gości online