Goto Predestinatsia 1:100

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
okram
Posty: 121
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: okram »

Witam.
Mam problem, ale to później najpierw może od początku.
Nie wiem czy dobre forum wybrałem może powinienem w dziale dla początkujących.
Jakiś czas temu zacząłem budowę tego właśnie modelu. Robię go na podstawie planów od podstaw w skali 1:100. Robię )) Na razie to leżał i się wypaczał ((.
Model w tej chwili jest na etapie szkieletu i może trochę pokładu. Oto parę fotek:



















Zainspirowany Waszymi relacjami, gdzie powstają te piękne modele poczułem znowu zew krwi )). W tej chwili na warsztacie posiadam 3 modele. Samolot F6F-5, pancernik Prince of Wales no i oczywiście Przeznaczenie. Podczas budowy pancernika gdzie materiałem jest papier musiałem wypełnić szkielet. Tutaj się natknąłem nad inną metodą robienia kadłuba, ale niestety etap prac zmusiłby mnie do zrobienia wszystkiego od nowa. Tak więc mam do Was pytanie. Chciałem kryć model listewkami, ale czy nie lepiej by było wypełnić szkielet między wręgami balsą lub innym materiałem, oszlifować i na takie kopyto jeśli można to tak nazwać wykonać poszycie z forniru ?? Uniknął bym krowich żeber i model zyskał by na sztywności. Została mi balsa 3 mm zakupiona właśnie do pancernika, którego relacja nie wiem czy na tym forum pasuje..oczywiście w dziale z okrętami.
Ostatnio zmieniony 17 mar 2022, 16:39 przez okram, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: Karrex »

okram pisze:Mam problem...
... Chciałem kryć model listewkami, ale czy nie lepiej by było wypełnić szkielet między wręgami balsą lub innym materiałem, oszlifować i na takie kopyto jeśli można to tak nazwać wykonać poszycie z forniru ?? Uniknął bym krowich żeber i model zyskał by na sztywności. Została mi balsa 3 mm
...

Witaj.
Wg mnie możesz śmiało robić wypełnienia balsą (sam tak zrobiłem w San Juan Bautista). Tak jak w ostatniej relacji Pawła (PawelCH) w HMY Royal Caroline.
Tylko jest mały problem (nie znam tych planów i nie wiem na jaką grubość listew poszycia są wręgi).

Jakiej grubości miały być listwy poszywania i czy poszywanie planowałeś jedno czy dwuwarstwowe, i czy na wręgach uwzględniałeś grubość listewek poszycia.

Już wyjaśniam o co chodzi. Przyjmijmy, że wręga ma szer. 100 mm, listwa ma 2 mm grubości, to szerokość modelu na tej wrędze wynosi 104 mm. Przy dwuwarstwowym poszywaniu należy z wręgi zdjąć po 2 mm z burt i dna, żeby mieć 104 mm, bo jak tego nie uwzględnisz, to otrzymasz wymiar 108 mm.
Wracam do balsy i forniru. Jeżeli wypełnisz balsą i dasz fornir 0,6 mm, to szer. na naszej teoretycznej wrędze będziesz miał 101,2 mm. Jeżeli ta różnica Cię nie przeraża ;), możesz śmiało dać balsę i fornir.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 914
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: Slawek Kromer »

witam
wybór poszycia listewki czy fornir po wycięciu wręg to jakieś nieporozumienie.Podczas rysowania wręg już uwzględnia się grubość poszycia a wypełnienie pomiędzy wręgami niema z tym nic wspólnego
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 448
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: Hadżi »

Witam!

O ile model nie będzie startował w M.Świata, to poszerzenie go o 2 czy 4mm w jedną lub druga stronę nie jest istotne. Nikt patrzący nie ma suwmiarki w oczach i takiej różnicy nie dostrzeże. Należy mieć wówczas na uwadze wymiarowanie pokładu i innych elementów na nim, bo mogą być niezgodne przez tą różnicę. Jeśli chodzi o ?krowie żebra?, to i na wypełnieniu mogą wystąpić. Nie wystąpią jedynie przy gęstym użebrowaniu. Zazwyczaj odstępy między nimi są duże i nawet wypełnienie można zeszlifować po cięciwie wypukłości.
Dlatego szlifowanie trzeba zaczynać od wręgi ku środkowi często sprawdzając jak się układa listwa na wypukłości. Na wypełnienie można stosować różne materiały i nie koniecznie z drewna. A jeżeli już to gatunki miękkie lub średnio miękkie, nie twardsze niż same wręgi. Mogą to być gorsze gatunki drewna. Tak, że balsa z powodzeniem się nadaje.

Pozdrawiam

?Hadżi?
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
Awatar użytkownika
okram
Posty: 121
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: okram »

No to mi zabiliście ćwieka. Normalnie możecie mnie pod kilem przeciągnąć. Budowę zacząłem 6 lat temu i nie mam notatek co ja planowałem. Po Waszych uwagach poleciałem z bijącym sercem do tego co zrobiłem i do planów aby dokonać pomiarów. Z tymi planami to jest tak:
- posiadam plany polskie, które nie są dokładne i mają trochę pomyłek.
- plany niemieckie bardzo dokładne posiadam xsero, ale tylko 3 arkuszy z 9 ((( tyle mi udostępnił inny modelarz który już odszedł do krainy udanych modeli ((
- plany made in zsrr tutaj są dokładne ale wersja elektroniczna i trzeba dobrze byłoby wydrukować je w odpowiedniej podziałce, a to trudne (zaczynam z tym walczyć)
Okazało się, że model ma dobre wymiary długość i szerokość. Krycie poszycia miało być wykonane listwami o 1 mm grubości (wg. niemieckich planów), tak więc jeśli użyję forniru o grubości 0,6 mm to chyba nie popełnię dużej gafy (poszukam jeszcze tego forniru zanim coś kupię może znajdę coś o zbliżonej grubości).
Wypełniam trochę inną metoda, ale dziękuje za link do tematu HMY Royal Caroline, utwierdził on mnie że warto zrobić to w ten sposób. Jest to mój drugi model, a pierwszy z planów który wykonuję samodzielnie więc sorki jak będę pytał o jakieś błahe rzeczy. Proszę też o wyrozumiałość bo model chciałbym ukończyć.
Oto parę zdjęć z tego co udało się zrobić po nocy.







Wiem że ten jest jeszcze w początkowym stadium budowy i czeka mnie długa walka z modelem, ale ma prośbę. Chciałbym po wykonaniu tego modelu zabrać się za jednostkę może w skali 1:50. Brakuje mi tylko jeszcze planów tej jednostki i nie mogę ich znaleźć (((( Jeśli może ktoś z Was posiada cokolwiek na jego temat to będę wdzięczny. Chciałbym się po prostu dobrze przygotować i zebrać jak najwięcej dokumentacji, a mam czas zanim wykończę tego.))))
Jest to szwedzki okręt liniowy z XVII wieku oto link do niego:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kronan_(1672)
Ostatnio zmieniony 17 mar 2022, 17:40 przez okram, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 279
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: waldek »

Z tym modelem to raczej daj sobie spokoj, brak dokumentacji.
Taka jest moja wiedza na ten temat, kiedys poszukiawlem.
Poniewaz bylo to nascie lat temu to i informacji bylo nie wiele.
Ostatnio na tym forum tez zadalem ten temat wiadomosci szczatkowe.

viewtopic.php?f=16&t=43160
Pozdrawiam Waldek
Awatar użytkownika
okram
Posty: 121
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: okram »

Nie poddam się )), mam jeszcze czas może się coś zmieni przez ten okres.
Mam jednak inne pytanie może doradzicie jaki fornir użyć. Chodzi o rodzaj drewna który najlepiej będzie imitował w tej skali dąb.
Awatar użytkownika
Killim
Posty: 162
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: Killim »

Witam, budując model w tej skali trzeba używać drewna takiego które nie posiada wyraźnych słoi
dąb jest drewnem które jednak się dosyć mocno nimi charakteryzuje, ja osobiście polecałbym gruszę
i myślę że większość z nas również. Po zaimpregnowaniu np. pokostem daje piękną barwę. Może być oczywiście inne również drewno nie posiadające wyraźnych słoi.
Pozdrawiam
W Stoczni:
Santa Leocadia
W Porcie:
Szmaka
Santa Maria


Kamil
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: Tomek Aleksinski »

waldek pisze:Z tym modelem to raczej daj sobie spokoj, brak dokumentacji.
Taka jest moja wiedza na ten temat, kiedys poszukiawlem.
Poniewaz bylo to nascie lat temu to i informacji bylo nie wiele.
Ostatnio na tym forum tez zadalem ten temat wiadomosci szczatkowe.



Wg. mojej opinii zupelnie zbedne zadanie sobie dajesz z tym wypelnianiem szkieletu owymi krotkimi odcinkami listewek - jest to zupelnie niepotrzebna praca. Jesli twe wregi sa zbyt rzadko rozstawione jedna wzgledem drugiej, to zamiast owego nienaturalnego wypelniania tych przestrzeni, wytnij ze sklejki dodatkowe wregi miedzy nimi i tam je wklej, po czym poszyj kadlub listewkami, od dziobu do rufy.
Takie wypelnienia z klockow z miekkiego drewna mozna zastosowac tylko na dziobie i rufie, gdzie krzywizny kadluba sa duze i poszywanie jest tam trudniejsze.
Awatar użytkownika
okram
Posty: 121
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Goto Predestinatsia 1:100

Post autor: okram »

Witaj Tomku )) Nie do końca się z tobą zgodzę. Nie mam jak wiesz dużego doświadczenia w tej dziedzinie, to drugi żaglowiec na warsztacie, ale robiąc pancerniki z papieru miałem problem właśnie z poszyciem kadłuba i wypełnienie między wręgami dużo pomagało. Co do wypełnienia tego modelu to tak:
- wypełniam go balsą o grubości 3 mm wycinam paski o szerokości szczeliny między wręgami i po uformowaniu wklejam uzyskując delikatne naddatki do oszlifowania na zewnątrz.
- po oszlifowaniu będę widział niedokładność wręg, które były wycinane pod kątem prostym ręcznie więc jest szansa że niedokładnie je oszlifowałem.
- otrzymam bryłę kadłuba którą będę mógł pokryć fornirem
- zniweluje też problem z otworami na działa stojące na drugim pokładzie ponieważ wychodzą one idealnie na wrędze ((((
Model nie jest robiony techniką jak w rzeczywistości (dużo wręg) mam jednak nadzieję, że efekt końcowy i to czego nie widać pod spodem nie zepsują chęci podziwiania tego modelu )))
To wypełnienie spowodowało, że chce dalej pracować nad modelem )), bo zatrzymałem się na rufie której nie widzę. Nie wiem jak ją wykonać )) Nie mogę zinterpretować planów, a zdarza mi się to po raz pierwszy.
ODPOWIEDZ