Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

    Santisima Trinidad / Karrex

    Opisy budowy jednostek żaglowych

    Re: Santisima Trinidad / Karrex

    Postprzez myszor » 12 Mar 2012, 15:05

    No widzisz jak się przydałem !
    Zrobiłeś dla mnie zdjęcia i znalazłeś niedoskonałości .
    A tak żył byś w nieświadomości :lol:
    Uważaj na ten werniks damarowy matowy końcowy bo strasznie ale to strasznie śmierdzi ! Wiem bo to przeżyłem dzięki jednemu Koledze Karolowi . Na pewno Go znasz ;)
    Pozdrawiam . Andrzej :)

    Drewno to surowiec , który od niepamiętnych czasów odgrywał wielką role w życiu człowieka , dlatego też powinno być traktowane z należytą atencją .
    myszor
     
    Posty: 1642
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdańsk

     

    Santisima Trinidad / Meble / Wymiary

    Postprzez Karrex » 19 Kwi 2012, 20:12

    space85 napisał(a):...
    możesz mi podać wymiary stołu i szafki z Twojej kajuty?
    ...

    Meble mahoniowe "Carlos" / wysoki połysk
    03meb61.jpg


    STÓŁ
    Image
    blat: 11 x 19 mm;
    wysokość: 10 mm.

    SZAFKA
    Image
    blat: 7 x 15 mm,
    wys.: 12 mm.

    KRZESŁO
    Image
    5 x 5 x 12mm,
    wys. siedziska: 5,5 mm.

    GLOBUS
    Image
    glob: fi = 8 mm,
    obręcz: 11 mm,
    wys.: 6 mm, z obręczą 12 mm.

    W komplecie powinien być fotel z podnóżkiem (admirał zapewne cierpi na podagrę ;) )
    Image
    i szezlong :lol:
    Image
    z epoki XVIII w.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Santisima Trinidad / Szalupa / Ożaglowanie

    Postprzez Karrex » 31 Maj 2012, 14:14

    Zanim przejdę do dalszej relacji (co jest w tej chwili niemożliwe, gdyż siostra wywiozła mi komputer wraz z całym archiwum nad morze ;) :lol: ), podzielę się informacjami na temat ożaglowania szalupy (lancha).
    Podobnie jak Leszek wykonałem dwie szalupy i jedną chcę wyposażyć w takielunek, tylko brak niestety wiarygodnego typu ożaglowania. Poszukuję też przykładów ożaglowania szalupy (launch) HMS Victory, więc jakby ktoś dysponował jakimiś materiałami to mój wątek jest do dyspozycji.
    Pozyskałem dość wiarygodne informacje na temat ożaglowania feluki, ale z szalupą jest gorzej.
    http://www.koga.net.pl/grupy/viewdiscus ... ?groupid=4

    Co do hiszpańskiego ożaglowania to znalazłem aż trzy rozwiązania (tylko, że mało wiarygodne bo z zestawów modelarskich).

    1. Santisima Trinidad, Lancha del Capitan
    szal2.jpg
    Dwa maszty z żaglami rejowymi, bukszpryt i fok.


    2. Príncipe de Asturias, 1794, lancha del Comandante
    szal1.jpg
    Dwa maszty z ożaglowaniem gaflowym, bukszpryt i dwa sztaksle.

    Jak pamiętacie wg tego wzoru ożaglowanie zrobił Leszek (Leon27).
    Lancha z zaglami.jpg
    Lancha z zaglami.jpg (77.29 KiB) Obejrzany 5648 razy


    3. Lancha
    lancha3.jpg
    Dwa maszty z ożaglowaniem lugrowym.


    Podobne ożaglowanie (3) widziałem na zdjęciach replik angielskich łodzi z XVIII/XIX w. jak również na łodzi francuskiej repliki Hermion, 2012 (L'Hermion, 1779), z tą różnicą, że jest jeszcze wysuwany bukszpryt.

    Jak na jedną "Lanchę" to trzy typy ożaglowania w tym samym okresie to trochę sporo :shock: , ciekawe czy któryś z powyższych rozwiązań jest prawidłowy.

    No i pytanie dodatkowe, jaki typ ożaglowania był na Victory (launch) w tym samym okresie (druga poł. XVIII w., pocz. XIX w.).

      Krzysztof Gerlach napisał:

      Ożaglowania łodzi okrętowych nie traktowano zbyt rygorystycznie i wzorce nie były całkiem obowiązkowe. Spotkanie tego samego typu łodzi z różnym ożaglowaniem trafić się mogło nawet w jednej flocie, cóż dopiero w marynarkach różnych narodów. Nasze przywiązanie do tego, by takielunek określał typ jednostki pływającej, bierze się z epoki żaglowców stalowych, budowanych na jedno kopyto, gdzie np. liczba masztów jest strasznie ważnym kryterium. Tymczasem jeszcze w XVIII nawet duże żaglowce drewniane pływały czasem z dwoma, czasem z trzema masztami (te same jednostki), albo dość gładko przechodziły od jedno- do dwumasztowców, a ożaglowanie z rejowego na skośne (i odwrotnie) potrafiły zmieniać w trakcie rejsu! W klasycznym dziele z 1768 wybitnego konstruktora Chapmana wszystkie kategorie DUŻYCH żaglowców są wyróżniane wg cech budowy KADŁUBA, a wiele typów pokazanych jest z różnym takielunkiem, który wcale nie naruszał tego zaklasyfikowania. Cóż dopiero mówić o łodziach!

      Anglicy używali szalup (launch) jednomasztowych z żaglem gaflowym, trójkątnym fokiem i kliwrem biegnącym do bukszprytu w połowie XVIII w., ale czasem do 1803. W drugiej połowie XVIII w. i na początku wieku XIX niektóre brytyjskie szalupy miały dwa maszty z żaglami typu „settee” („arabskimi”), bez bukszprytu; w tym samym czasie inne nosiły po dwa żagle lugrowe i dwa sztaksle dziobowe, do czego oczywiście potrzebowały bukszprytu. Po 1803 typowa dla nich była dwumasztowość z bukszprytem oraz żaglami lugrowymi i tak ZAPEWNE wyglądała szalupa z Victory w 1805.

      Do 1857 zmieniło się to w takielunek kecza z trójkątnym fokiem, bukszprytem, lugrowym grotem, lugrowym bezanem z długim bomem. Od 1865 czyniono z szalup dwumasztowe szkunery (sporadycznie bywało tak już nawet w XVIII w.).

      Krzysztof Gerlach


    Jak widać to i w tym temacie występuje dowolność ;)
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Santisima Trinidad / Ożaglowanie szalupy

    Postprzez Karrex » 16 Cze 2012, 12:59

    Co do ożaglowania to bardziej podoba mi się gaflowe. To były bardzo duże łodzie i bukszpryt z sztakslami dodają smukłości sylwetce ;)
    Na podstawie zdjęć modelu Príncipe de Asturias, 1794, lancha del Comandante rozrysowałem żagle

    zag1.jpg

    i uzyskałem długości drzewc (drzewców?):
    Grotmaszt - 148 mm (ø 3 mm pięta, 2 mm top),
    Bom - 85 mm, ø 1,6 mm,
    Gafel - 66,5 mm, ø 1,6 mm,
    Fokmaszt - 132 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm),
    Bom - 65 mm, ø 1,6 mm,
    Gafel - 55 mm, ø 1,6 mm,
    Bukszpryt - 108 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm)

    gafel1.jpg
    Ożaglowanie gaflowe z dwoma sztakslami


    Wymiary są nieco inne od tych, które mam z (jakiegoś włoskiego) planu

    szalupa.jpeg

    Przy długości szalupy 160 mm
    grotmaszt ma ok. 120 mm,
    fokmaszt - 109 mm,
    bukszpryt - 84 mm,
    antenna di maestra (rozprze czy reja żagla łacińskiego lub arabskiego???) - 154 mm.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Santisima Trinidad / Ożaglowanie lugrowe szalupy

    Postprzez Karrex » 18 Cze 2012, 00:11

    Ożaglowanie lugrowe

    Ożaglowanie lugrowe jest mi zupełnie obce (nigdy się z takim nie zetknąłem w czasie mego żywota żeglarskiego).
    Jako że nie jestem jeszcze w 100% przekonany, które rozwiązanie wybiorę, więc rozrysowałem żagle w skali 1:90 i w tej wersji:

    lug2.jpg

    Długości masztów takie same jak w gaflowym.
    Rejka na grotmaszcie 95 mm,
    na fokmaszcie 82 mm.

    Przy okazji schemat planu ;) .

    lug1.jpg

    Jak już pisałem ten typ ożaglowania też może być z bukszprytem:

    lugfo1.jpg

    i jak pisał pan Krzysztof Gerlach z bukszprytem i dwoma sztakslami:

    lugszt1.jpg

    To info dla kolegów, którzy zechcą otaklować szalupę (launch) do Victory

    Krzysztof Gerlach napisał(a):...
    inne nosiły po dwa żagle lugrowe i dwa sztaksle dziobowe, do czego oczywiście potrzebowały bukszprytu. Po 1803 typowa dla nich była dwumasztowość z bukszprytem oraz żaglami lugrowymi i tak ZAPEWNE wyglądała szalupa z Victory w 1805.
    ...


    PS
    Refbanty w schematach planów powinny mieć jednakową szerokość jak w planie żagli (ręczna robota, teraz zauważyłem :oops: )
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Santisima Trinidad / Shot garlands

    Postprzez Karrex » 07 Lip 2012, 07:55

    Korzystając, że komp wrócił z nad morza ;) uzupełnienie relacji (prace z marca :oops: ).
    Powklejałem pozostałe pojemniki z kulami (shot garlands), trójkątne na sucho.

    01pok67.jpg
    02pok69.jpg

    Na zdjęciach widać różnice w ubarwieniu kulek (gołym okiem niedostrzegalne, ale będę musiał jeszcze to poprawić).

    01kab1.jpg

    Wymiana pokładów, gretingów i pojemników na kule bardziej już zbliżają do modelu, a nie do przeskalowanej zabawki ;) jak to można odbierać modele z zestawów (czy kolekcji zeszytowych).

    05pok02.jpg
    Porównanie z pierwszą wersją

    Wkleiłem też słoneczka...

    04pok16.jpg
    Ze słoneczkami
    03gre95.jpg

    ...i będzie można zamykać trzeci pokład (ponownie ;) ).
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Santisima Trinidad / Trzeci pokład

    Postprzez Karrex » 09 Lip 2012, 23:59

    Wreszcie (po raz drugi ;) ) zamknąłem trzeci pokład działowy.
    Wymieniłem część kul i bardziej przemieszałem (wtedy też były uzupełnienia i nowe kule musiały deczko różnić się od starych ;) - zapewne bardziej zardzewiałe).

    02gre94.jpg

    Jeszcze raz zmieniłem (zmniejszyłem) aplikacje na poręczy i po raz kolejny wkleiłem na pokładzie (klej CA).

    04por85.jpg
    na zdjęciu jeszcze przed lakierowaniem

    Użyłem tych samych pokładników, chociaż chciałem zmienić na belkę dwuczęściową (jak na HMS Victory). Podobne rozwiązanie zrobił wydawca (AL) zestawu Santa Ana, ale cały ten zestaw przypomina Victory (różnicę stanowi jedynie pawęż i kąt bukszprytu).

    05pok17.jpg
    06pok11.jpg

    07pok08.jpg


    BECZKI

    Jako że na pokładach znajdowało się dość sporo beczek, różnych wymiarów (z wodą, prochem, napojami rozweselającymi, itd.), to kilka na trzeci pokład już zacząłem robić (nieco mniejsze niż z zestawu sekcji - te dwie jasne toczone z buku).

    08bec22.jpg

    Beczki, jak również trójkątne pojemniki będę wklejał w późniejszym terminie. Nie podjąłem też decyzji co do handszpaków (luzem czy w kabestanie) to też pozostawiam na potem ;) ).
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Santisima Trinidad / Słupki dziobowe

    Postprzez Karrex » 16 Sie 2012, 14:12

    Długo się kompem nie nacieszyłem (po wymianie zasilacza, następnie płyty głównej z kartą graficzną na czele i zapewnieniom serwisanta, że wszystko jest OK), komp znów "pojechał nad morze" dokładnie z tymi samymi objawami :twisted: .

    Mając "rozbebeszony" czwarty pokład, powrócił do mnie temat modernizacji belek pachołów dziobowych, które mi się nie podobały od początku i swego czasu myślałem nad lekką modernizacją:

    bal01(12a).jpg
    prosty wzór wynikający z nacięć i wizualizacja

    Biorąc temat na tapetę, rozpatrywałem toczenie słupków i wersję w czerni (jak to jest w większości modeli angielskich, również w wersji ST do muzeum w Badajoz).

    102.jpg
    102.jpg (115.66 KiB) Obejrzany 4223 razy

    dziob02.jpg
    wizualizacja wersji "w czerni"

    Tu wyjaśnię, dlaczego wspomniałem o braku kompa, właśnie ta praca "twórcza" była konsekwencją jego braku, a co za tym idzie wglądu w archiwum i porównania jak to wygląda na modelu ST tzw. "pokazowym" (REAL CARLOS). Na szczęście znalazłem zdjęcie w necie i wykonałem ten element nieco inaczej niż planowałem (patrz powyżej ;) ):

    10dz29a.jpg


    Elementy wykonałem z mahoniu od kol. Andrzeja (dzięki myszor :lol: ) i drobne detale z meranti. Drewienko (mahoń) o bardzo zwartej strukturze, bez porów, ani innych tego typu niedoskonałościach jakie ma meranti.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Santisima Trinidad / Karrex

    Postprzez Szaman » 16 Sie 2012, 16:52

    Nie malowane słupki całkiem fajnie wyglądają. Cały model prezentuje się pięknie.


    P.S.
    A co się dzieje z komputerem?
    Awatar użytkownika
    Szaman
     
    Posty: 22
    Rejestracja: 31 Lip 2012, 12:27
    Miejscowość: Gdańsk

     

    Re: Santisima Trinidad / Komputerek

    Postprzez Karrex » 17 Sie 2012, 17:00

    Szaman napisał(a):...
    A co się dzieje z komputerem?
    ...

    Pewnie koklusz ;) lub insza infekcja "nadmorska" :lol: (to skrócona wersja).
    Zaczęło się od sporadycznego zawieszania po włączeniu, restart i chodził. Po 3 dniach doszedłem do wniosku, że wymaga fachowca - w serwisie wymiana napuchniętych (bodajże) kondensatorów - tydzień czekania. Nawet godzinę nie był w domu i wrócił do serwisu z tym samym - tym razem wymiana zasilacza i miało być OK, nie było. Następnego dnia znów serwis - po czterech tygodniach oczekiwania, okazało się, że to padła płyta główna i karta graficzna :shock: - wymiana. Pochodził dwa tygodnie i powtórka z rozrywki - zawieszanie po włączeniu. Dziś (po 10 dniach) odebrałem z serwisu - został odłączony jeden dysk z danymi (ATA 160 GB, stary typ - moje archiwum), bo to on jest przyczyną zawieszania.
    Tak więc mam już komp i zagwozdkę jak odzyskać dane z dysku, ...no i drugą zagwozdkę, kupno nowego dysku np. 160GB/8MB/ATA za 283,- lub 320GB/8MB/ATA za 333,- ale cenowo są porównywalne dyski zewnętrzne 500GB.
    Reasumując mam kompa i problemy ;)

    ... mam też fotkę ST w 3De :lol:
    St3De.jpg

    reszta fotek w Galerii
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    PoprzedniaNastępna

    Wróć do Stocznia - Żaglowce

    Użytkownicy On-line

    2 użytkowników i 281 gości online