Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

    Santisima Trinidad / Karrex

    Opisy budowy jednostek żaglowych

    Santisima Trinidad / Karrex

    Postprzez Karrex » 12 Paź 2009, 18:39

    Santisima Trinidad * - model buduje na podstawie kolekcji DeAgostini (jest to poszerzony o kilkadziesiąt elementów zestaw OcCre
    - porównywałem wykaz elementów i relacje z budów), jednak zrezygnowałem z elementów z kolekcji i detale wykonuję z własnych materiałów.
    Podłużnicę i wręgi wykonałem oklejając balsę (3mm) fornirem (stewy: bukowym, wręgi: meranti - trochę mi tego zostało z budowy galeonu San Juan Bautista).

    Stewy (podłużnicę) i wręgi zacząłem kleić po przygotowaniu wszystkich elementów ożebrowania i pokładów, a nie na raty jak w instrukcji kolekcji.
    Następna różnica to dolny pokład.
    Wykonałem go z dwóch elementów, przez całą długość kadłuba (dobre usztywnienie na tym etapie budowy), zamiast z 4 jak w instrukcji DeA.
    Potem pokładniki i kolejny pokład zgodnie z instrukcją czyli 6 elementów.

    Listwy deskowania pokładów wykonałem też wg instrukcji (niestety za późno dotarłem do Kogi i wskazówek Emiliusa) ale w imitacji uszczelnienia (caulking)
    zamiast ołówka użyłem kredki akwarelowej – sepia (w ołówku nie podobał mi się siny odcień). Celowo nie zastosowałem pisaka, markera,
    aby imitacja uszczelnienia - dychtunek nie zdominowała pokładu.

    Image

    Image
    Cały kadłub na dzień dzisiejszy.
    Image

    Dane modelu:
    skala: 1:90
    długość: 1060 mm
    wysokość: 810 mm
    szerokość: 415 mm

    Relację rozpocznę od etapu nad którym aktualnie pracuję, czyli od modyfikacji lustra ST (lubię określenie galeria rufowa :)).
    W trakcie relacji, żeby nie było przestojów, przedstawię budowę modelu w formie retrospekcji :). Żeby dać przykład tej retrospekcji,
    cofnę się trochę w czasie do początku pracy przy pawęży.

    22 sierpnia 2009
    Wykonałem projekt balkonów galerii rufowej, a następnie wg niego kartonowy model, żeby sprawdzić poprawność projektu.
    Wyszło OK, więc przystąpiłem do realizacji. Zacząłem od podłóg (dolna o szer. 17 mm, górna 15 mm) oklejając je dwustronnie fornirami

    wierzch modyfikowanym

    Image

    spód meranti

    Image
    Podłogi z czterech warstw forniru.

    Kartonowy model robiłem z tektury (gr. ok. 0,3 - 0,4 mm) trochę grubszej od brystolu.
    Image
    Image
    Image
    Image

    *) w postach używam aktywnych odsyłaczy np. Santisima Trinidad << klik :), gdy kursor zamienia się w łapkę też klik :)
    /można sprawdzić na obrazkach i podpisach poniżej/. Przyjemnej lektury i klikania ;).

    [EDIT]
    Model Santisima Trinidad można też budować z planów zamieszczonych na stronie http://santisima-trinidad.astillero.net/ trzeba tylko kliknąć planos;
    polecam przejrzenie wszystkich zakładek. Wg. tych planów jest nieco inaczej ukształtowana część denna na rufie.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / Pawęż

    Postprzez Karrex » 13 Paź 2009, 11:11

    24 sierpnia 2009

    Wykonałem pawęż ze sklejonego z trzech warstw forniru meranti, środkowy płatek w poprzek, żeby całość była mocniejsza (jak sklejka),
    następnie wygiąłem na gorąco* do kształtu rufy. Wyciąłem otwór w pawęży, wkleiłem podłogi i okleiłem boki i podsufitkę fornirem meranti.

    Image
    Image

    Image
    Image

    Image

    Image

    *) Przewaga giętych na gorąco (parą) elementów jest taka, że nie trzeba czekać kilku dni aż woda odparuje z drewna (jak w przypadku moczonych) i kształt się utrwali.
    Uzyskany kształt jest trwały od razu i można przyklejać już kilka minut po gięciu.
    Ma oczywiście wady - można się poparzyć (ok. 100°C), dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność przy zwilżaniu parą, tak trzymać aby para była jak najdalej od palców.
    Ja trzymam drewnianymi szczypcami.

    Image
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / Pawęż

    Postprzez Karrex » 13 Paź 2009, 21:05

    26 sierpnia 2009

    Wyciąłem otwór w ostatniej wrędze i dopasowałem pawęż.

    Image

    Image

    Image

    Problemem jest (jak widać na zdjęciu powyżej) niespasowanie pokładu z podłogą górnego balkonu i podłużnica, która wychodzi w środku drzwi balkonowych.
    Rozwiązaniem będzie zabejcowanie wnętrza, a w oknach zastosuję bardziej matowe szyby co powinno rozwiązać problem.

    Image

    Następnie zrobiłem kratownicę /szprosy ściany galerii/.
    Image

    Image

    Image
    Na tym etapie popełniłem błąd z określeniem szerokości środkowego elementu /otwór drzwi balkonowych/ na dolnym balkonie.


    Image
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / Pilastry

    Postprzez Karrex » 14 Paź 2009, 19:33

    29 sierpnia 2009

    Zrobiłem listwy poprzeczne, prototypy płycin metodą intarsji, prototypy okienek i pilastry.

    Image
    Image
    Szpongi (szprosy) klejone CA na styk.

    Image

    Pilastry (szer. 1,6 mm)

    Image
    Image

    - będą na szpongach (szprosach) między oknami.

    Image

    Płyciny o wym. 7 x 6 mm.

    Image
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / korekta

    Postprzez Karrex » 14 Paź 2009, 21:43

    Przyglądając się fotkom (mniej więcej 3x większe od oryginału) dostrzegłem dość dużą dysproporcję w szerokości modułów b, c :evil: .
    Image

    Postanowiłem to skorygować, przesuwając środkowe listwy, na tą samą szerokość co drzwi balkonowe wyżej.
    Do klejenia używałem Wikolu, więc odklejenie nie jest trudne, wystarczy tylko nasycić odklejaną listewkę denaturatem i odczekać (kilka minut), aż klej się rozpuści albo nagrzać lutownicą lub żelazkiem.
    Image
    i po korekcie.
    Image

    Zrobiłem komputerową wizualizację płycin.
    Image
    Czemu multikolor?
    Najprawdopodobniej będę robił czarne tło pod ornamenty, dlatego (żeby nie było za czarno :lol: )
    zrobiłem (na projektach) w płycinach melanż wszystkich użytych w budowie modelu kolorów:
    brązowego - mahoń, białego - wawa (samba), brzoza i czarnego - wenge.

    Image
    Ostatecznie wybrałem czarne romby na wszystkich płycinach - wenge; myślałem też nad szachownicą :woohoo:

    Ciemne romby, to był mój pierwszy pomysł na płyciny, oparty na galerii pierwszego modelu ST z Muzeum w Madrycie
    /na płycinach górnego balkonu są romby, natomiast na dolnym są prostokąty/.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / korekta

    Postprzez RomekS » 15 Paź 2009, 08:22

    Świetnie wszystko opisujesz i dokumentujesz jak to zrobiłeś.
    Takie relacje są niezwykle cenne, bo informują o technikach stosowanych
    przy wykonywaniu różnych elementów.
    Mógłbyś napisać :
    "Zrobiłem galerię" ale co z tego by wynikało.

    Natomiast "Tak robiłem galerię" jak przedstawiasz,
    jest super sprawą bo wyjaśnia bardzo dużo
    innym Kolegom budującym modele.

    Gratulacje za model i pouczającą (fotograficzną) relację.

    Tak trzymaj.
    Awatar użytkownika
    RomekS
     
    Posty: 3452
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
    Miejscowość: Toruń

     

    O:Santisima Trinidad / Karrex

    Postprzez Karrex » 15 Paź 2009, 14:58

    RomekS napisał:
    Świetnie wszystko opisujesz i dokumentujesz jak to zrobiłeś.
    Takie relacje są niezwykle cenne, bo informują o technikach stosowanych
    przy wykonywaniu różnych elementów...
    ...Gratulacje za model i pouczającą (fotograficzną) relację.
    Tak trzymaj.

    Dziękuję za słowa uznanie, teraz widzę, że zrobienie tych paru fotek więcej miało sens.
    Jestem wzrokowcem i wolę obejrzeć jak coś jest zrobione, niż czytać nawet najlepszy opis bez fotki.

    Jak już koledzy modelarze pisali:
    Jedno zdjęcie warte 1000 słów.

    Jeszcze raz dzięki.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / Karrex

    Postprzez krzysztof » 15 Paź 2009, 17:39

    Z przyjemnością czytam Twoją relację. A i na podaną stronę zaglądnę.
    pozdrawiam Krzysztof

    krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
    Awatar użytkownika
    krzysztof
     
    Posty: 1068
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
    Miejscowość: Gdańsk

     

    O:Santisima Trinidad / Pawęż

    Postprzez Karrex » 15 Paź 2009, 20:22

    Dzięki. Teraz wiem, kto mi nabija oglądalność :laugh: .

    2 - 10 września 2009

    W pawęży wyciąłem resztę otworów okiennych.
    Image
    Okienka dolne (10 x 11 x 0,8 mm).
    Image

    Image

    Image
    I komplet okien górnego balkonu (wym. środkowego 8 x 12 x 0,8 mm).
    Image
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    O:Santisima Trinidad / Okna

    Postprzez Karrex » 15 Paź 2009, 21:46

    Dość prosty sposób wykonania okien.
    [Fotki z kilku różnych okien, ale chciałem pokazać zasadę robienia - opracuje nowe to uporządkuję]
    Okna zrobiłem z forniru 0,5 mm (wawa, brzoza, jesion - biel).
    Przygotowałem kilka pasków ok. 1 cm szerokości w klipsach (na skrajne fornir bukowy) i po trasowaniu zrobiłem nacięcia na ok. 3/4 mm. Z naciętych pasków odciąłem listewki ok. 2 mm szerokości.
    Image

    Image
    Po przycięciu na długość wg projektu, złożyłem kratownice szprosów (analogicznie jak gretingi) i skleiłem.
    Image
    Dokleiłem listewki tworząc ramiak okna (robiłem z oddzielnym ramiakiem, bo łatwiej mi było dopasować do otworu w pawęży). Następnie na drobnoziarnistym papierze ściernym zeszlifowałem okna z obu stron do ok. 0,8 mm i nakleiłem na szybkę (klisza rentgenowska* oklejona folią klejącą półprzeźroczystą) klejem CA. Oczywiście można naklejać na kliszę - bez folii :)
    Image
    Można robić okna bez ramiaka tzn. od razu gotowe. Opiszę to na przykładzie fotki powyżej:
    robimy pięć nacięć w pionowych i cztery w poziomych listwach, składamy jak greting, odcinamy zbędne kawałki listew i mamy okno.

    Okno łukowe.
    Ramiak zrobiłem z forniru wygiętego na gorąco (na parze). Szprosy jak wyżej.
    Image
    I gotowe okienko
    Image

    *)Szybki są zrobione z kliszy ze starego zdjęcia rentgenowskiego. Preparuję to w ten sposób:
    stare niepotrzebne zdjęcie rentgenowskie moczę w wodzie, następnie zeskrobuję zmiękczoną błonkę światłoczułą (to co jest zdjęciem) i pozostaje sztywna folia o niebieskim zabarwieniu, która idealnie nadaje się do szybek.

    Image
    Dla uzyskania matu i półprzeźroczystości zastosowałem folię samoprzylepną.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1495
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Następna

    Wróć do Stocznia - Żaglowce

    Użytkownicy On-line

    4 użytkowników i 1158 gości online