MS MAZURY 1:1000

Dział poświęcony modelarstwu szkutniczemu w butelkach i żarówkach i szklanopodobnych pojemnikach
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

Cześć

Raz na jakiś czas przychodzi mi do głowy pomysł żeby pobawić się w modelarstwo i poświecić trochę czasu by upchnąć coś w szkło. Wiele lat temu widziałem model masowca w butelce co wielce mnie zaskoczyło i zrodziło chęć by coś takiego wykonać (dotychczas rafandynki kojarzyły mi się tylko z żaglowcami). Szkło to butelka po whiskey 0,75l o średnicy otworu ok 20mm. Po poszukiwaniach wybrałem polskiego masowca MS Mazury, skala 1:1000

03CDC3BA-D4CD-4B95-9D1A-A0474E89C54A.jpeg


Jako że nie znalalem nigdzie planów tego statku bazuję głównie na zdjęciach jednostki dostępnych na stronie: http://www.full-ahead.net/

Przystąpiłem do zabawy: kadłub nr 1 drewno sosnowe, zepsułem w nim zarówno kaształt gruszki dziobowej jak i rufę, dodatkowo nidoszacowałem szerokość szyjki i kadłub wymagał by podziału na 4 elementy co przy drewnie sosnowym, ograniczonych narzędziach i słabej wiedzy jak z drewnem w ogóle pracować poskutkowało zmianą koncepcji, przy okazji można podejrzeć jak model będzie wypełniał butelkę ( zależało mi aby wypełnić wnętrze najbardziej jak się da)

0664C1E6-B4B4-4659-B756-18F1E07D28DD.jpeg


Kadłub nr2 wykonuje z płyty HDF 6mm grubości, wybór materiału był trochę przypadkowy- akurat walała się po warsztacie i jestem nią zachwycony, jest genialnie prosta w obróbce: łatwa w przycięciu, szlifowaniu itp. Drugi kadłub wykonany jest w 4 częściach, poniżej foto z przymiarki już wewnątrz butli. Nie robiłem jeszcze tak dużego modelu w butelce ( kadłub 190mm długości) i chciałem zobaczyć czy uda mi się w ogóle połączyć elementy w środku.

420DABFB-FEF5-4892-BBB6-9C2531B378AC.jpeg


Niebawem dalsza cześć. Przepraszam za straszny bałagan na zdjęciach ;)
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

Kilka zdjęć z dalszych etapów:

Formowanie dzioba, technika Gazeta + wikol podejrzana na tym forum
B430D402-F4A9-4F29-AEC8-9430B09913FE.jpeg

A54F7770-8777-48D1-BA90-015EFAA850DE.jpeg

Całość będzie jeszcze szlifowana i szpachlowania i finalnie wyjdzie całkiem nieźle.
Przymiarka ładowni i pierwszego pokładu:
89F47505-A2CE-4D1B-89AC-8DB7388D7FC5.jpeg

Górny pokład wersja pierwsza:
09B183ED-80C0-45E5-BE20-8AA3CC2E6CF2.jpeg

Oraz finalna:
8AA351FE-07EE-4F89-88E4-888968A18F0A.jpeg


I próby malowania napisów na pierwszym nieudanym kadłubie, generlanie tragedia ;) pędzelek 000 i niewprawna ręka, później wymyśliłem żeby przykleić taśmę malarską od góry i od dołu żeby mieć linie prowadzące podczas malowania- Wyszlo lepiej, w następnym wpisie przedstawię efekt. Może ktoś z Was ma dobry patent na maleńkie napisy? Wysokość 4 i 2mm.
20AD7C79-C508-4905-A130-54D078D07671.jpeg
Awatar użytkownika
SZKUTNIK
Posty: 135
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SZKUTNIK »

Ahoj
Litery szablon wycięty laserem i psiuknięcie farbą
Pozdrawiam SZKUTNIK

szkutnik-model@wp.pl
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 146
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: ryszardb »

Dziób i ryfa wyglądają bardzo kwadratowo. Czy to zmyłka zdjęcia ? Wodnice powinny przechodzić bardzo płynnie w część cylindryczną tak na dziobie jak i na rufie.
89F47505-A2CE-4D1B-89AC-8DB7388D7FC5.jpeg
89F47505-A2CE-4D1B-89AC-8DB7388D7FC5.jpeg (118.41 KiB) Przejrzano 8288 razy

[054123].jpg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA_1643.jpg
OLYMPUS DIGITAL CAMERA_1643.jpg (81.5 KiB) Przejrzano 8288 razy

Przeszlifuj to tak wzdłuż wodnic, żeby ręką nie można wyczuć załamań.

Pozdrowienia
Ryszard
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

Szlif oczywiście zrobiłem ale wydaje mi się że zbyt mały, niestety jestem już na etapie w którym tego nie poprawię, poniżej foto na którym bazowałem i wydawało mi się ta cześć jest niemal pionowa. Po ostatnim wpisie zacząłem kopać i znalazłem zupełnie inne ujęcie z którego wynika ze jednak nie jest. Co do rufy to schodzi bardzo krótko i bardzo gwałtownie mniej więcej od połowy nadbudówki.

Kadłub po pomalowaniu:
8BC2BAD2-739C-4DDB-A3A3-CFBBA2C05A85.jpeg


Foto na którym bazowałem, gdzie wydaje się ze mamy pion
1DEE151C-88C4-43B5-AB0A-FA3FA0DEE58F.jpeg
1DEE151C-88C4-43B5-AB0A-FA3FA0DEE58F.jpeg (24.75 KiB) Przejrzano 8040 razy


Inne ujęcie z którego wynika zupełnie inne pochylenie elementu, powinienem
Jeszcze z dobre 5mm podszlifować.
187F98D7-4447-40A5-BEB5-0F18A43E9422.jpeg


No niestety, takie uroki modelarstwa że się popełnia błędy.
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 146
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: ryszardb »

Szkoda, że nie zajrzałeś do linii teoretycznych statków podobnych. Są one na stronach Kogi ale też i w Googlach

https://www.google.com/search?client=fi ... eoretyczne

Jeżeli otworzysz tą stronę znajdziesz literaturę a jeżeli otworzysz grafikę znajdziesz przykłady linii teoretycznych
linie teoret._0007.jpg
linie teoret._0007.jpg (55.03 KiB) Przejrzano 7981 razy


Linia którą potraktowałeś jako proste załamanie jest to łagodne przejście z części dziobowej do części cylindrycznej śródokręcia. Ryfa też nie schodzi kanciasto tylko linią krzywą ale gładką , a nie łamaną.
PODHALE.png
PODHALE.png (89.9 KiB) Przejrzano 7981 razy

Linie wodnic, wzdłużnic i owrężenia muszą być płynne . W innym przypadku przy wszelkich załamaniach kadłuba rośnie znacznie opór pływania statku , a co za tym idzie , zwiększone zużycie paliwa.
Jeżeli tak ma zostać to będzie to okropne , jak byłem dzieckiem to robiłem w ten sposób statki z kory
i piłowałem z deski. Do tego był wstawiony patyk i kawałek papieru jako żagiel.
Powodzenia
Ryszard
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

No i tu wychodzi brak wiedzy, nie zajrzałem bo i nie wiedziałem że coś takiego jest. Teraz temat jest jasny, wiec kolejny model będzie lepszy- i chyba o to właśnie chodzi żeby się rozwijać - dziękuje;)
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

Trochę detali:
5EA86289-3D6D-4220-BA1E-D5A479FFCEA5.jpeg

97A44C58-5471-4A67-9ED1-08BB3FDC627B.jpeg

DBD5D2CD-E700-4251-9DE8-5F6356C04253.jpeg

7CDE3500-2195-446E-AEA5-AB50E979F081.jpeg

1FA09DBD-DBD7-40BC-8325-F54549B1205E.jpeg


W następnym wpisie foto z wpychania do butelki i korkowania ;)
Awatar użytkownika
SzymonG
Posty: 0
Rejestracja: 18 gru 2019, 15:06

Re: MS MAZURY 1:1000

Post autor: SzymonG »

I upychanie:

20200108_215229788_iOS.jpg

miejsca na styk:
20200109_205921142_iOS.jpg

20200109_211402760_iOS.jpg

upychanie dźwigów, zrobiłem je składane aby zmieściły się w szyjce:
20200111_123605799_iOS.jpg

korkowanie i lakowanie
20200111_221550814_iOS.jpg

po zakorkowaniu odpadł komin, tutaj jest mój duży błąd, składanie na sucho było banalnie proste, jednak z perspektywy prawie 20cm odległości komina od wejścia butelki już takie nie było, za słabo docisnąłem komin i odpadł
20200111_221555011_iOS.jpg

jedyną opcją było wiec otwarcie butelki
S.jpg
ODPOWIEDZ