Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

    Vasa 1/65

    Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Dziecko » 03 Maj 2019, 20:09

    Witajcie.
    Kolejny rząd listewek do przodu. Górny batten był w odległości 5listewek, stąd też po wzięciu wymiaru suwmiarką ( szare kreski po ołówku) dzieliłem otrzymany wynik właśnie przez 5.
    Załączniki
    IMG_20190503_193134.jpg
    IMG_20190503_193134.jpg (108.37 KiB) Obejrzany 1147 razy
    IMG_20190503_193105.jpg
    IMG_20190503_193101.jpg
    IMG_20190503_193048.jpg
    IMG_20190503_193043.jpg
    IMG_20190503_193040.jpg
    IMG_20190503_193028.jpg
    troche się rozjechało ale mam nadzieję da się to uratować
    Awatar użytkownika
    Dziecko
     
    Posty: 612
    Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
    Miejscowość: starogard gdański

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Dziecko » 03 Maj 2019, 21:57

    Spróbowałem "nowy" sposób, który podsunął mi kol. Karrex, i DZIAŁA!.
    I przy okazji próbnie zeszlifowałem i nadałem kolorku, "schodki" są prawie zniwelowane, a wybrzuszenia na dziobie zniknęły. (bejca nie wyschła!)
    Załączniki
    IMG_20190503_215026.jpg
    IMG_20190503_215014.jpg
    IMG_20190503_214229.jpg
    IMG_20190503_214226.jpg
    IMG_20190503_213229.jpg
    IMG_20190503_213224.jpg
    Awatar użytkownika
    Dziecko
     
    Posty: 612
    Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
    Miejscowość: starogard gdański

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez TomekA » 03 Maj 2019, 22:57

    Dziecko, czy ja mam dalej Ci pisac co robic, czy tez od tego punktu zdecydowales sie pojsc wg. rad Karrexa?
    Jesli to drugie, to ja oszczedze sobie wypisywania dalszych epistol, nie gniewajac sie oczywista na kol. Karrexa. :)
    Awatar użytkownika
    TomekA
     
    Posty: 611
    Rejestracja: 03 Paź 2011, 04:04
    Miejscowość: dziupla w baobabie

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Dziecko » 03 Maj 2019, 23:01

    Czyli to doginaniem listewek pinezkami-braniem wymiarów od battenów?
    Ja wziąłem wymiar i dałem to na sposób podsunięty mi przez Karrexa....
    Więc zbytnio nie wiem o co chodzi.
    Awatar użytkownika
    Dziecko
     
    Posty: 612
    Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
    Miejscowość: starogard gdański

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez TomekA » 04 Maj 2019, 00:01

    Dziecko napisał(a):Czyli to doginaniem listewek pinezkami-braniem wymiarów od battenów?
    Ja wziąłem wymiar i dałem to na sposób podsunięty mi przez Karrexa....
    Więc zbytnio nie wiem o co chodzi.


    Aha, rozumiem wiec, ze paleczke przejal kol. Karrex.
    Awatar użytkownika
    TomekA
     
    Posty: 611
    Rejestracja: 03 Paź 2011, 04:04
    Miejscowość: dziupla w baobabie

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez taganc » 04 Maj 2019, 00:10

    Tomek daj se spokój, niektórzy są nieroformowalni a tym bardziej dzisiejsza młodzierz. Jak najszybciej i bezproblemowo jak króliki. :D
    Pozdrawiam Tadeusz
    Awatar użytkownika
    taganc
     
    Posty: 251
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gliwice

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Karrex » 04 Maj 2019, 02:51

    Tomku nieporozumienie między podpowiadającymi a kol. Wiktorem polega na tym, że Wiktor klei drugie poszycie PROSTYMI listwami z forniru, a na tym kadłubie prawidłowo jak mu podpowiadasz nie da się tego zrobić (PROSTYMI listwami). Listwy w tej części powinny być PROFILOWANE do odpowiedniego kształtu. Doskonale to widać było na pierwszym poszyciu jak PROSTE listwy naturalnie się układają na tym kadłubie - notabene nieprawidłowo.
    Patrząc na ostatnie postępy prac Wiktora zauważyłem, że dogina listwy do potrzebnego łuku na modelu, przez co krawędzie tych doginanych listew mają "pofalowania/wybrzuszenia":

    a179d1beb7acdaf59521ef38.jpg
    a179d1beb7acdaf59521ef38.jpg (117.42 KiB) Obejrzany 1000 razy
    c3a5b25cc143d446a7dec51b.jpg
    c3a5b25cc143d446a7dec51b.jpg (108.45 KiB) Obejrzany 1000 razy

    W pierwszej kolejności radziłem Wiktorowi, aby przed szlifowaniem zniwelował te wybrzuszenia dociskając ciepłym żelazkiem lub lutownicą z odpowiednią końcówką, a następnie jakimś płaskim narzędziem aż do przyklejenia listwy, gdyż konsekwencją może być przetarcie drewna i mogą powstać dziury. Dodatkowo napisałem mu że z żelazkiem trzeba ostrożnie żeby nie zrobić modelowi kuku.

    Na podstawie zdjęcia które wstawił mu Leon24 uświadomiłem młodemu koledze, że te listwy poszycia są profilowane (idą po łukach).

    wasa6anw1 (1).jpg

    Następnie wskazałem Wiktorowi gdzie w relacji opisałem jak ja otrzymuję profilowane listwy

    01sza2085.jpg
    druga listwa
    01sza2085.jpg (123.27 KiB) Obejrzany 1000 razy
    01sko1072.jpg
    piąta listwa

    bo to dopiero da efekt o którym mu Tomku pisałeś.
    I zanim wstawiłem post na Kogę, Wiktor dał kolejne posty, w których to już przeszlifował wybrzuszenia

    cb9d7ac84be69903dee69c7c.jpg
    te styki też ci się kiepsko skleiły
    cb9d7ac84be69903dee69c7c.jpg (86.42 KiB) Obejrzany 1000 razy

    i poinformował mnie, że nic mu się nie przetarło.

    W trakcie tej korespondencji mój post poszedł w komin i już mi się nie chciało pisać drugi raz, aż do imiennego wywołania.

    Na ostatnich zdjęciach Wiktor pokazał jak uzyskał profilowaną listewkę (zresztą krzywą i kańciastą)
    Karol napisał(a):...
    Wiktor, te listewki nie mogą być tak kańciate jak to co pokazałeś (szablon?). Powinne być płynne łuki - wszelkie kanty trzeba doszlifować.
    ...

    lecz zapomniał opisać co zrobił, powołując się tylko na moją osobę.
    Pozdrawiam
    Karol

    W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

    Pozłotnictwo


    Image
    Awatar użytkownika
    Karrex
     
    Posty: 1516
    Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
    Miejscowość: Gdynia

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Dziecko » 04 Maj 2019, 13:03

    TomekA napisał(a):Dziecko, czy ja mam dalej Ci pisac co robic, czy tez od tego punktu zdecydowales sie pojsc wg. rad Karrexa?
    Jesli to drugie, to ja oszczedze sobie wypisywania dalszych epistol, nie gniewajac sie oczywista na kol. Karrexa. :)

    Nie rozumiem. Widać za głupi jestem.
    Awatar użytkownika
    Dziecko
     
    Posty: 612
    Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
    Miejscowość: starogard gdański

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Witek... » 04 Maj 2019, 13:45

    Cześć. Próbujesz wygiąć pasek forniru w części dziobowej przed przyklejeniem? Ja tak robiłem przy Smoku, a też ma dość "kulisty" kształt dziobu.
    Metoda prosta - dobrze zmoczony najlepiej w gorącej wodzie pasek forniru traktujesz żelazkiem. Cały myk to "podprasowywanie" forniru pod żelazko z jednoczesnym jego wyginaniem. Robisz to ruchem kolistym żelazka - to co pod nim utrwala kształt a przed podginasz do kształtu. Pokazują to strzałki. i drugie zdjęcie przeprasowaniu. Fornir grusza 0.6 , pasek ok 4-5 mm.
    Jeśli namieszałem - to wpis proszę do kosza, jeśli pomogłem to dzieła :)
    Załączniki
    IMG_20190504_131404.jpg
    IMG_20190504_132458.jpg
    Awatar użytkownika
    Witek...
     
    Posty: 210
    Rejestracja: 16 Gru 2016, 16:07
    Miejscowość: Zbąszyń

     

    Re: Vasa 1/65

    Postprzez Dziecko » 04 Maj 2019, 14:03

    Wszystko się przyda.
    Awatar użytkownika
    Dziecko
     
    Posty: 612
    Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
    Miejscowość: starogard gdański

     

    PoprzedniaNastępna

    Wróć do Stępka - czyli forum dla początkujących

    Użytkownicy On-line

    9 użytkowników i 272 gości online