HM Schooner Pickle [Caldercraft 1:64]

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: HM Schooner Pickle [Caldercraft 1:64]

Post autor: TomekA »

Ja zrobilbym ta bearding line tak:

3m.jpg


(polacz lagodnym lukiem konce wreg rufowych na kilu).

A w ogole, to radzilbym, bys sie raczej trzymal instrukcji z Caldercraftu i nie kombinowal samemu, nie majac jeszcze doswiadczenia, to uda Ci sie zbudowac ten model.
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 448
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: HM Schooner Pickle [Caldercraft 1:64]

Post autor: Hadżi »

Witam!

Nigdy nie budowałem modelu z zestawu i nie wiem czy poszczególne elementy szkieletu są już wycięte, czy trzeba je samemu wycinać. Jeżeli elementy w zestawie są już wycięte i mają takie luzy t z., że zestaw jest przygotowany byle jak. Jednak jak się wycinało samemu, to znaczy popełniło się jakiś błąd. Jaki błąd? A przynajmniej taki, że każdy rysunek ma swoją grubość kreski, która jest brana lub nie do wymiarowania. Jeżeli wycina się po zewnętrznej krawędzi kreski może być dobrze, jeżeli po wewnętrznej krawędzi może być źle [nadmierny luz] i odwrotnie [może być za ciasno]. Wcześniej trzeba na początku wycinania to stwierdzić. Później może być za późno. W Twoim przypadku teraz trzeba wręgi wklejać w podłużnicę z pewną konsekwencją. Otóż w jeden ze sposobów: pierwszy, to wklejać wręgi od środkowej w kierunku rufy i dziobu wstawiając wstawki po prawej lub lewej stronie na całej długości podłużnicy. W drugim przypadku wklejając wręgi z wstawką od środkowej w kierunku rufy po prawej stronie, a w kierunku dziobu po lewej stronie wręgi. Lub odwrotnie. Wybór zależy od Ciebie. Jeżeli są jednak jakieś otwory w burtach, to trzeba te przesunięcia uwzględnić aby później nie było innych problemów. Zanim cokolwiek się pocznie należy, to dokładnie przemyśleć, bo później zaczną się "schody" trudne do wyprostowania. Te zasady tyczą się każdej techniki i materiałów wykonywania modelu.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 0
Rejestracja: 21 lis 2016, 16:55

Re: HM Schooner Pickle [Caldercraft 1:64]

Post autor: ELEMENT »

Bardzo dziękuję za te (p)odpowiedzi!

Wszystkie widoczne na zdjęciach elementy wyglądały tak po wyjęciu z pudełka. Nie musiałem zrobić nic poza wydostaniem ich z arkuszy, z których zostały wcześniej wycięte. Nie miałem wpływu na tolerancje tych otworów. Poniżej odnoszę się do waszych uwag:

Wzmocnienia:
Jeśli chodzi o część dziobową, to w zestawie są takie elementy:
Obrazek
żródło: http://www.jotika-ltd.com/

Na rufę nie przewidziano jednak podobnych. Po przeczytaniu tego co napisaliście zrobiłem na szybko taki rysunek (nie naniosłem na niego tych wzmocnień widocznych powyżej):

3mwzmocnienia.jpg

Czy przekrój wzmocnienia 5x10 [mm] powinien wystarczyć? Czy wzmocnienia pomiędzy wręgami rufowymi (7,8 i 9) powinny być wyższe? Na całej wysokości wręg?

Bearding line
Tomaszu, zupełnie nieświadomie poradziłeś mi zrobienie dwóch wykluczających się rzeczy. Ten obszar, który widać na mojej podłużnicy jest właśnie wzięty z planów dołączonych do zestawu, via:

BeardingLine.jpg
BeardingLine.jpg (126.83 KiB) Przejrzano 2747 razy
żródło: http://forum.model-space.com/

Nie da się zatem postąpić zgodnie z instrukcją i jednoczesne zastosować proponowanej przez Ciebie linii. Jednakże to co napisałeś jak najbardziej trzyma się kupy, bo wydaje mi się, że właśnie bearding line wyznacza granicę, do której będę musiał zeszlifować wręgi rufowe, które nań nachodzą...

Rozsądnym krokiem wydaję się zatem urżnięcie tychże wręg poniżej bearding line, zanim całość skleję, żeby mieć mniej szlifowania. Dobrze kombinuję?
ODPOWIEDZ