Zdzisław HMS Enterprize

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ostry_gl
Posty: 0
Rejestracja: 06 kwie 2015, 22:18

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: ostry_gl »

Pięknie się rozwija to Twoje modelarstwo.
Mam nadzieję, że też tak kiedyś będę.
Bardzo poprawiłeś jakość zdjęć i fajnie prowadzisz relację.
Gratulacje:)

Łukasz
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Dzięki chłopaki za dobre słowa. Jestem już w takim wieku, że jakaś pochwała od czasu do czasu już mnie nie zdeprawuje lecz gdzieś tam w podświadomości mile połechce.
Dorobiłem ostatnio jarzma do marsów i barierki. Teraz nadszedł czas żeby wreszcie zabrać się za maszty.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Załączniki
Barierki na razie też nie są zamontowane na stałe na platformach marsa. Zamontuję je na stałe dopiero po zamontowaniu olinowania stałego, bo mogłyby przeszkadzać w montażu olinowania.
Barierki na razie też nie są zamontowane na stałe na platformach marsa. Zamontuję je na stałe dopiero po zamontowaniu olinowania stałego, bo mogłyby przeszkadzać w montażu olinowania.
16.jpg
Na tym zdjęciu widać to dokładniej.
Na tym zdjęciu widać to dokładniej.
Zamontowałem barierki oraz ćwierćwałki nad wzdłużnikami jarzma po obu stronach masztu. Ich celem jest zapewnienie prawidłowego, bez załamań, odprowadzenie want od szczytu masztów do talrepów na pokładzie. Zapobiega to przecieraniu się splotów na ostrej krawędzi belki.
Zamontowałem barierki oraz ćwierćwałki nad wzdłużnikami jarzma po obu stronach masztu. Ich celem jest zapewnienie prawidłowego, bez załamań, odprowadzenie want od szczytu masztów do talrepów na pokładzie. Zapobiega to przecieraniu się splotów na ostrej krawędzi belki.
Postanowiłem że od góry jarzma pozostawię w naturalnym kolorze drewna. Może to i nie jest do końca zgodne z oryginałem, ale tak mi się bardziej podoba. Mój model nie będzie brał udziału w żadnym konkursie ma więc tylko ładnie wyglądać.
Postanowiłem że od góry jarzma pozostawię w naturalnym kolorze drewna. Może to i nie jest do końca zgodne z oryginałem, ale tak mi się bardziej podoba. Mój model nie będzie brał udziału w żadnym konkursie ma więc tylko ładnie wyglądać.
Tutaj pomalowane. Na razie jarzma nie będę montował na stałe do platform marsa. Zamontuję jarzma na kolumnach masztów a platformy zamontuję na jarzmach dopiero wtedy kiedy zamontuję na stałe wanty.
Tutaj pomalowane. Na razie jarzma nie będę montował na stałe do platform marsa. Zamontuję jarzma na kolumnach masztów a platformy zamontuję na jarzmach dopiero wtedy kiedy zamontuję na stałe wanty.
Jeszcze nie pomalowane przyłożone na sucho.
Jeszcze nie pomalowane przyłożone na sucho.
Jarzma do marsów w stanie surowym.
Jarzma do marsów w stanie surowym.
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Wyszlifowałem sobie ostatnio grotmaszt. Wykonanie wszystkich masztów i sklejenie platform marsa do Endevoura zajęło mi nieco ponad tydzień. Obecnie potrzebowałem tygodnia na wykonanie grotmasztu do Enterpraisa, bez platformy marsa, którą wykonałem wcześniej. A to ze względu na jego rozmiar i szczegóły. Na podstawie materiałów, które otrzymałem od Sławka wyliczyłem sobie wielkości poszczególnych elementów grotmasztu i ku mojemu przyjemnemu zaskoczeniu różnice pomiędzy wycinanką a moimi wyliczeniami były stosunkowo niewielkie. Wynika z tego, że projektanci wycinanki solidnie przyłożyli się do pracy. Teraz trochę przenudzę i podam wielkości poszczególnych elementów grotmasztu. Tak więc całkowita długość kolumny grotmasztu wynosi 68 cm w tym długość topu 10 cm. Grubość kolumny grotmasztu przy pokładzie wynosi 19,5 mm, a przy jarzmie 16 mm. Grubość topu kolumny to 12 mm.
Długość grotstengi wynosi 47 cm, w tym część topowa 6 cm, plus podpórka pod saling (zgrubienie pod topem)3cm. Grubość grotstengi u podstawy to 12 mm , w górnej części 10 mm , grubość topu grotstengi 8mm.
Długość grotbramstengi to 34 cm , w tym część topowa 7 cm. Grubość grotbramstengi wynosi 8 mm, a grubość topu grotbramstengi 5 mm.
Po złożeniu długość całego grotmasztu mierzona od pokładu po wierzchołek topu grotbramstengi pomniejszona o zdwojenie kolumny masztu i grotstengi oraz zdwojenie grotstengi i grotbramstengi wynosi 130 cm.
Trochę mnie przerażają te wielkości, ale koniec zanudzania liczbami.
Załączam zdjęcia
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Załączniki
Cały grotmaszt po złożeniu na sucho.
Cały grotmaszt po złożeniu na sucho.
Zamontowane metalowe pierścienie oraz linki wraz z uchwytami na części topowej kolumny grotmasztu.
Zamontowane metalowe pierścienie oraz linki wraz z uchwytami na części topowej kolumny grotmasztu.
Wkleiłem kołki na których grotstenga i grotbramstenga będą opierały się na jarzmach po zamontowaniu do kolumny grotmasztu oraz pomalowałem części topowe.
Wkleiłem kołki na których grotstenga i grotbramstenga będą opierały się na jarzmach po zamontowaniu do kolumny grotmasztu oraz pomalowałem części topowe.
Tak wygląda kolumna grotmasztu po przyklejeniu listewki czołowej
Tak wygląda kolumna grotmasztu po przyklejeniu listewki czołowej
Czołową listwę wzmacniającą wykonałem w podobny sposób, lecz dodatkowo musiałem wkleić listewki, które będą między pierścieniami. Żeby zachować wklęsłość wyżłobionego rowka i jednocześnie zapewnić dobre przyleganie listwy wzmacniającej do kolumny grotmasztu wkleiłem [po trzy listewki o grubości 1 mm i szerokości 3 mm.
Czołową listwę wzmacniającą wykonałem w podobny sposób, lecz dodatkowo musiałem wkleić listewki, które będą między pierścieniami. Żeby zachować wklęsłość wyżłobionego rowka i jednocześnie zapewnić dobre przyleganie listwy wzmacniającej do kolumny grotmasztu wkleiłem [po trzy listewki o grubości 1 mm i szerokości 3 mm.
Między pierścieniami nawinąłem linkę 0,6 mm, którą  skręciłem  z czarnej nici poliestrowej. Na kolumnę grotmasztu poszło 15 mb linki.
Między pierścieniami nawinąłem linkę 0,6 mm, którą skręciłem z czarnej nici poliestrowej. Na kolumnę grotmasztu poszło 15 mb linki.
Listwy wzmacniające wystrugałem z jesionowej listewki o grubości 2,5 mm. Zamontowałem listwę w imadle i przy pomocy papieru ściernego naklejonego na kołek nieco cieńszy od kolumny masztu wyszlifowałem wzdłuż listewki rowek. Następnie nakleiłem listwy boczne i założyłem pierścienie.
Listwy wzmacniające wystrugałem z jesionowej listewki o grubości 2,5 mm. Zamontowałem listwę w imadle i przy pomocy papieru ściernego naklejonego na kołek nieco cieńszy od kolumny masztu wyszlifowałem wzdłuż listewki rowek. Następnie nakleiłem listwy boczne i założyłem pierścienie.
Częściowo pomalowane, zamontowane jarzmo platformy marsa.
Częściowo pomalowane, zamontowane jarzmo platformy marsa.
Wszystkie elementy grotmasztu na surowo.
Wszystkie elementy grotmasztu na surowo.
Pierwszą kolumnę masztu wystrugałem z modrzewia syberyjskiego, ale nie podobała mi się struktura drewna. Dla porównania obok kołek bukowy. Postanowiłem, ze maszty wytoczę z buka.
Pierwszą kolumnę masztu wystrugałem z modrzewia syberyjskiego, ale nie podobała mi się struktura drewna. Dla porównania obok kołek bukowy. Postanowiłem, ze maszty wytoczę z buka.
Maszty szlifuję na nieco przerobionej szlifierce.
Maszty szlifuję na nieco przerobionej szlifierce.
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Wystrugałem fokmaszt. Tym razem nie będę pokazywał poszczególnych etapów budowy, ponieważ budowałem go podobnie jak grotmaszt. Podam jednak wymiary poszczególnych elementów fokmasztu. Enterprize to piękny okręt i naprawdę warto zbudować jego model. Może ktoś kiedyś zdecyduje się na jego budowę w tej samej skali i może podane prze zemnie wymiary przydadzą się komuś.
A więc całkowita długość kolumny fokmasztu wynosi 56 cm, w tym długość topu 10 cm.
Grubość kolumny fokmasztu przy pokładzie wynosi 16,5 mm, przy jarzmie 13 mm, a grubość topu kolumny to 11 mm.
Długość fokstengi wynosi 42 cm , w tym część topowa 5,5 cm i podpórka pod saling (zgrubienie pod topem) 2,5 cm. Grubość fokstengi u podstawy to 11 mm , w górnej części 8 mm i grubość topu fokstengi 7 mm.
Długość fokbramstengi wynosi 31 cm, w tym część topowa 8 cm. Grubość fokbramstenki to 7 mm a grubość topu 4,5 mm.
Po złożeniu w podobny sposób jak grotmasztu długość całego fokmasztu mierzona od pokładu po wierzchołek topu fokbramstengi wynosi 105 cm.
Teraz następnym w kolejności będzie bezanmaszt. Całość zamontuję na pokładzie po wykonaniu bezanmasztu i bukszprytu, a wiec potrwa to jeszcze jakiś czas.
Załączam zdjęcia.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław.
Załączniki
Dwa baty poskładane na sucho.
Dwa baty poskładane na sucho.
Grotmaszt i fokmaszt w częściach.
Grotmaszt i fokmaszt w częściach.
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Bezanmaszt gotowy. Wykonałem go podobnie jak poprzednie dwa maszty. Podawałem rozmiary poprzednich masztów, zrobię to i tym razem.
Całkowita długość kolumny bezanmasztu wynosi 55 cm w tym długość topu 7,5 cm.
Grubość kolumny przy pokładzie wynosi 10 mm, a przy jarzmie marsa 10 mm, grubość topu kolumny 6 mm.
Długość bezanstengi wynosi 37 cm, w tym długość podstawy salingu (zgrubienia) 2 cm i długość topu bezanstengi 5 cm. Grubość bezanstengi u podstawy- 10 mm, grubość topu 6 mm. Grubość bezanstengi pod zgrubieniem 7 mm.
Długość bezanbramstengi wynosi 25 cm, w tym długość topu 7 cm.
Grubość bezanbramstengi 6 mm, a grubość topu 4,5 mm.
Teraz pozostał jeszcze do wykonania bukszpryt i zabieram się za wanty.
Załączam zdjęcia.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Załączniki
Trzy maszty razem
Trzy maszty razem
Na wysokości 3 cm od pokładu (w oryginale jest to około 90cm od pokładu) zamontowałem knagi.
Na wysokości 3 cm od pokładu (w oryginale jest to około 90cm od pokładu) zamontowałem knagi.
Z blaszki miedzianej wykonałem osłonę masztu, która zabezpiecza maszt przed ścieraniem przez przesuwające się po nim jarzmo gafla.
Z blaszki miedzianej wykonałem osłonę masztu, która zabezpiecza maszt przed ścieraniem przez przesuwające się po nim jarzmo gafla.
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Jarcio »

Zdzisławie. Widzę u Ciebie pewną ciekawostkę. Chodzi mi o tę miedzianą okładzinę na maszcie. Skąd masz informację, że takie okładziny były mocowane w miejscu styku z gardą gafla? Ciekawi mnie to, bo w końcu budujesz jednostkę brytyjską a z taką informacją nie spotkałem się nigdzie wertując zasoby dotyczące konstrukcji masztów na Victory.

Jarek
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Jarek za krótko zajmuję się modelarstwem żeby powoływać się na źródła historyczne dotyczące takich detali na żaglowcach. Ale wertuję bardzo bogate zasoby na kodze i znalazłem relację Adama Lasko (Oksal) z budowy Endeavoura, a jest to też jednostka angielska. Często wracam do relacji Adama , bo bardzo szczegółowo pokazuje poszczególne etapy budowy. Między innymi korzystałem z jego relacji przy budowie marsów i właśnie budowie bezanmasztu czy bukszprytu. Po prostu podobało mi si ę takie rozwiązanie więc zastosowałem je w moim Enterprizie. Ot i to wszystko. Tutaj masz link do jego relacji.viewtopic.php?f=7&t=7721&start=250
Pozdrawiam Zdzisław
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: Zdzisław »

Witam
Ostatni maszt-bukszpryt prawie gotowy. Po raz ostatni też zanudzam rozmiarami masztu.
Długość kolumny bukszprytu - 50 cm. Grubość przy kadłubie 15 mm a przy podpórce stengi 12,5 mm.
Długość stengi bukszprytu wraz z topem 35 cm w tym długość topu 15 mm. Grubość stengi bukszprytu w części dolnej 9,5 mm i przy topie 8 mm. Grubość topu 5 mm.
Całkowita długość bukszprytu po złożeniu 73 cm, w tym część, która będzie się znajdować w kadłubie – 9 cm.
Nadszedł wreszcie czas na zamontowanie na stałe masztów i zabieram się za kręcenie linek ma wanty. Na początek będą to wanty kolumny grotmasztu.
Załączam zdjęcia.
Pozdrawiam Zdzisław
Załączniki
Dla lepszego zobrazowania wielkości modelu pozwoliłem sobie stanąć obok modelu.<br />Mam 180 cm wzrostu.
Dla lepszego zobrazowania wielkości modelu pozwoliłem sobie stanąć obok modelu.
Mam 180 cm wzrostu.
Nie mogłem oprzeć się pokusie założenia masztów na kadłubie, na razie na sucho.
Nie mogłem oprzeć się pokusie założenia masztów na kadłubie, na razie na sucho.
Podobnie jak przy bezanmaszcie wykonałem z blaszki miedzianej osłonę w miejscu gdzie będzie zawieszona reja oraz wsporniki w miejscu w którym będzie założony przewiąz bukszprytu (czy jak to się tam nazywa).
Podobnie jak przy bezanmaszcie wykonałem z blaszki miedzianej osłonę w miejscu gdzie będzie zawieszona reja oraz wsporniki w miejscu w którym będzie założony przewiąz bukszprytu (czy jak to się tam nazywa).
Wszystko razem sklejone i pomalowane.
Wszystko razem sklejone i pomalowane.
Na tym zdjęciu widać to lepiej.
Na tym zdjęciu widać to lepiej.
Kolumna i stenga bukszprytu połączone. Nie wiem jak nazywają się te skrzydełka  u dołu, ale tak wyglądają ich poszczególne elementy.
Kolumna i stenga bukszprytu połączone. Nie wiem jak nazywają się te skrzydełka u dołu, ale tak wyglądają ich poszczególne elementy.
myszor
Posty: 1061
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: myszor »

SUPER !
Pozdrawiam :)
Pozdrawiam . Andrzej :)

Drewno to surowiec , który od niepamiętnych czasów odgrywał wielką role w życiu człowieka , dlatego też powinno być traktowane z należytą atencją .
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Zdzisław HMS Enterprize

Post autor: mirek »

Nie dosyć że duży to jeszcze bardzo ładny ten model
Pozdrawiam Mirek Rybus
ODPOWIEDZ