Budowa modelu SANTA MARIA

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)

model zaczyna nabierać wyglądu po zamontowaniu barierek


Obrazek

w innych ujęciach


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

barierki zrobione czas na reszte do następnego spotkania sławek













Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: RomekS »

Witam
Jednak okrety z TAMTEGO okresu maja cos w sobie.
Model ma jusz "dusze"....

Twoje wykonanie jest szybkie i dokladne.
Zadnych "zbednych ruchow"
Wszystko przemyslane i wyglada jakbys nie mial zupelnie z niczym problemow.
To pewnie doswiadczenie daje o sobie znac.
Piekna relacja..:woohoo: :woohoo:

Jeszcze pytanie
Z tego co wyczytalem to skala jest 1:50 (powiekszenie 50% skali 1:96) czy tak ?
Jakie orientacyjne wymiary ma model w tej skali.
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)

czy model jest w skali 1:50 trudno koreślić skoro niektóre żródła podają długość 29.0-32.0m
Mój model będzie miał 55cm długości 13.5 cm szerokości kadłub (bez grotrej) i około 45cm wysokości.

kadłub mam zrobiony przyszedł czas na stawianie masztów i olinowanie lecz pierw trochę teorii dla niewtajemniczonych
Pod pojęciem olinowania czyli takielunku należy rozumieć cały system lin służących do prawidłowego ustawiania masztów reji i żagli>Z tego względu istnieje podział na

- olinowanie stałe
-olinowamie ruchome

Do olinowania stałego zaliczamy

WANTY - liny boczne biegnące z jednego punktu zamocowania skierowane do tyłu w stosunku do masztu.Miały one zapobiegać odchylaniu się masztu na boki i do tyłu

SZTAGI - liny przytrzymujące maszt w osi symetriokrętu >Zapobiegały one wyginaniu się masztu do tyłu.Sztag grotmasztu był najmocniejszą liną takialunku

PADUNY - liny przebiegały podobnie jak wanty ukośnie do tyłu,były one mocowane przy topach maszstów a drugi koniec wybierano jak wanty talarepami lub taliami w zaleąności gdzie były mocowane

tyle teorii trza brać się do roboty i robić to co napisane
do następnego odcinka sławek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: RomekS »

Przepraszam, ze w relacji....

Slawku czy moglbys odpowiedziec na moja prywatna wiadomosc.
:) :)
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)

zrobiłem z drutu szablony aby jufersy wyszły równoległe


Obrazek

inne ujęcie


Obrazek

czas na ich powiązanie


Obrazek

fotki powiedzą reszte


Obrazek


Obrazek

węzeł był wywiązany


Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek

trza brać się za dalszy ciąg do następnego razu sławek
Awatar użytkownika
Zbyszek
Posty: 968
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Zbyszek »

Sławek nie wiem czy to zdjęcia tak przekłamują ale te wanty tak trochę dziwnie wyglądają, chodzi o skręcenie ich ?
Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)

olinowanie stałe zrobione czas na olinowanie ruchome:whistle: więc trochę teori
olinowanie ruchome dzielimy na
olinowanie rej
olinowanie żagli
do olinowania rej zaliczamy
FAŁY-są to liny za pomocą których podnosi się reje na odpowiednie miejsce

TOPENANTY-liny za pomocą których podciąga się reje za noki do góry

BRASY-liny zamocowane za noki rej -za ich pomocą obtacano reje w płaszczyżnie poziomej

w skład olinowania żagli wchodzą

SZOTY do kierowania dolnymi rogami żagla w stosunku do wiatru skierowane do tyłu
HALS-lina przeciwna szotowi biegnie do dziobu i odciąga dolny róg żagla
GEJTAWA-lina do zwijania żagla-dociąga ona dolny róg żagla do środka rej gejtawa jest prawa i lewa
GORDING-liny do dociągania wolnego liku(brzegu)żagla do rej
BULINA-liny za pomocą których naciągano boczny lik żagla do przodu aby uzyskać możliwie najostrzejszy kąt w stosunku do wiatru
są to podstawowe liny stosowane na dawnych żaglowcach więc do roboty sławek
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)

powoli ale do przodu z "pajęczyną".dla wygody zaczołem od bukszprytu poniewarz liny układają się w kierunku rufy


Obrazek
kilka innych ujęć

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
trochę pajęczyny zrobione trzeba robić dalszą Sławek
Awatar użytkownika
banderas
Posty: 339
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: banderas »

:woohoo: Sławek jesteś drugą osobą która przyczyniła się że odstawiam modelarstwo na dobre.
Widze tylko że jakoś inaczej więżesz liny do nagli czy mógłbyś to przybliżyć.
Oczywiście oklask ale dopiero jak go znajdę po operacji moich oczu które wypadły z wrażenia.:woohoo:
POZDRAWIAM antoniignas@wp.eu
W stoczni Golden Hind,kontenerowiec w firmie,Opty w szkole córki
W hangarze SPITFIRE
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Budowa modelu SANTA MARIA

Post autor: Slawek Kromer »

witam:) :) :)
stało się żle że z mojego powodu ktoś opuszcza modelarstwo ale kazda wymówka jest dobra jeśli się niechce czegoś robić lub się nauczyć Co do wiązania lin na naklach to robię tak jak na knagach


Obrazek
ODPOWIEDZ