Victory - Shipyard

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
Awatar użytkownika
Voyteque
Posty: 1
Rejestracja: 15 gru 2015, 13:21

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Voyteque »

Świetnie to wygląda! Jak Ty to robisz, że to wszystko jest takie czyściutkie? :)

Jak rozumiem pasy wzmocnień będziesz doklejał tak jak ja, na poszyciu?
serdecznie pozdrawiam,
Wojtek
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Tak,
Kolejność będzie taka:
- docięcie furt armatnich
- szlifowanie kadłuba
- doklejenie stępki
- doklejenie pasów wzmocnień
i malowanie...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Poszycie skończone i wstępnie oszlifowane
vic66.jpg
vic67.jpg

Furty docięte z felcem na trzech bokach jak w oryginale. Po dyskusjach z kolegami wiem, że felc powinien być na wszystkich 4 bokach i nie wiadomo dlaczego na Vicku brak go na dole...
vic68.jpg

Jak przystało na model kartonowy, stępka jest papierowa
vic69.jpg
vic70.jpg


Kolej na pasy wzmocnień, tutaj moje pytanie do wszystkich co robili Vicka - czy robiliście ten specyficzny wzór na pasie wzmocnień, czy kładliście proste listwy. Jak by ktoś miał rysunek tych pasów i by przesłał to byłoby miło.
W wycinance nic na temat tych pasów nie ma...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
Voyteque
Posty: 1
Rejestracja: 15 gru 2015, 13:21

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Voyteque »

Tomku,

w wycinance masz części, które stanowią wzmocnienia, np. część nr 111, z tego co pamiętam. Co ciekawe, w instrukcji jest o niej cisza. Jeśli chcesz to Ci je zeskanuję i wyślę na maila bo zachowuję wycięte części jako wzory (robię przecież z forniru). Daj znać na priv.

Ułożenie tych wzmocnień masz też na rysunkach, które Ci już wysłałem wcześniej.

Swoją drogą ciekaw jestem jak rozwiąże to Artur i Jarek.
serdecznie pozdrawiam,
Wojtek
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Jarcio »

Na Victory były trzy pasy wzmocnień. Główny pas wzmocnień burtowych (tzw. main wale), leżący najniżej, tuż powyżej linii wodnej, wykonany był w układzie tzw. „anchor stock” (jak na rysunku poniżej). Poszczególne planki składające się na pas wzmocnień nie są prostymi deskami; u podstawy planka jest prosta, natomiast w górnej części krawędzie planki zwężają się od środka do jej boków. Planki są układane w ten sposób, że środkowa, najszersza część planki ułożonej powyżej, styka się z najwęższą częścią planki układanej poniżej. Dolne i górne krawędzie planek są względem siebie układane równolegle. Dodatkowo powyżej układu anchor stock znajduje się kolejna planka (tzw. black strake) stanowiąca element pasa wzmocnień. Ma ona normalny kształt z tym, że górna jej krawędź jest ścięta pod kątem 45 stopni i jest cieńsza od pozostałych planek. Dla skali naszego modelu tę plankę musiałbyś wykonać o grubości 0,5 mm.

DSC_5317.jpg

Kolejny pas wzmocnień znajduje się powyżej najniższych ambrazur. Złożony jest on z trzech rzędów planek, z czego dwa najniższe są ułożone w zmodyfikowanym układzie anchor stock; u podstawy planka jest prosta, natomiast w górnej części krawędzie planki zwężają się do jej boków z tym, że jedna ze zwężających się krawędzi jest dwukrotnie dłuższa od drugiej. Planki są układane w ten sposób, że środkowa, najszersza część planki ułożonej powyżej, styka się z najwęższą częścią planki układanej poniżej przy czym dłuższa zwężająca się krawędź górnej planki styka się z dłuższą krawędzią planki poniżej, i taka sama zasada dotyczy styczności krótszych, zwężających się krawędzi. Trzeci górny rząd tego pasa wzmocnień stanowi typową, prostą plankę.

DSC_5315.jpg


Ostatni pas wzmocnień składa się z trzech rzędów zwykłych planek. Dla skali naszego modelu te planki musiałbyś wykonać o grubości 0,5 mm.

Informacje te pochodzą oczywiście z podawanej przeze mnie często ksiązki Longridge'a. Taki układ zaproponowany przez autora jest nieco odmienny od zwykle prezentowanego na planach czy rysunkach. Zazwyczaj główny pas wzmocnień pokazywany jest na planach (np. Hebdy) jako zmodyfikowany układ anchor stock, a środkowy pas wzmocnień jako układ regularny (opisany jako pierwszy). Muszę przyznać, że nawet w samej książce tego autora jest w tym względzie rozbieżność, albowiem na rysunku ogólnym okrętu jest pokazany układ taki, jak na większości planów czyli dolny pas w układzie zmodyfikowanym, a środkowy w układzie regularnym. Co ciekawe, na obecnym okręcie ten układ w ogóle nie funkcjonuje, bowiem planki pasów wzmocnień są ułożone jako zwykłe planki. Może im się nie chciało ciąć wymyślnych wzorów podczas odrestaurowywania okrętu? Kto wie.

I tak zamierza to wykonać Jarek :D , a jak Artur to nie wiem, ale przypuszczam, że zostawi tak jak w wycinance, bo zamiarem jego jest wykonać model w tzw. standardzie.
Awatar użytkownika
Art-UR
Posty: 21
Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Art-UR »

Ponieważ mamy dość szczegółowy opis owych pasów wzmocnień, coraz bardziej skłaniam się do jego odtworzenia w moim "papierzaku". Czy będą to natrasowane rylcem linie, czy pocięte i sklejone oddzielne planki, o tym jeszcze nie zdecydowałem. Ale pewnie nie zostawię tych płaskości.
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Dzięki za szczegółowe wyjaśnienia i dosłane materiały, ale...

Po długim namyśle i oglądaniu zdjęć Viktorka w porcie (nie ma układu anchor stock tylko zwykłe planki) zdecydowałem się wykonać wzmocnienia jako zwykłe planki. Zróżnicuję grubości pasów wzmocnień - 1mm i 0,6mm.

Model wykonuję z wycinanki, oczywiście go waloryzuję, ale w wycinance pasy wzmocnień są jako zwykłe planki. Zresztą po wyszlifowaniu i pomalowaniu w tej skali te misterne wycinanki byłyby prawie że niewidoczne...

Więc decyzja podjęta
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
Art-UR
Posty: 21
Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24

Re: Victory - Shipyard

Post autor: Art-UR »

Oczywiście Twój wybór.
Ale gdybym już miał ciąć te palnki, to pociąłbym tak, jak być powinno.
Chyba, że faktycznie chcesz odtworzyć model wg wzoru stojącego obecnie w suchym doku, to co innego.
Ale wówczas, konsekwentnie by pasowało np. bez dolnego uskoku (felcu) w furtach.
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Dolnego felcu nie mam - jest płasko jak w doku...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Victory - Shipyard

Post autor: lkemot »

Wykonałem pasy burtowe, jeszcze nie są doszlifowane i nie docięte są furty armatnie po ich naklejeniu
vic71.jpg
vic72.jpg
vic73.jpg
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
ODPOWIEDZ