PARAT

Relacje z budowy tych jednostek
saradog
Posty: 13
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

PARAT

Post autor: saradog »

Witam serdecznie wszystkich sympatyków modelarstwa szkutniczego .Zostałem zaproszony przez waszego i mojego kolegę Mirka Rybusa o zamieszczanie relacji z budowy mojego modelu holownika PARAT-a wcześniej na bieżąco pisałem i piszę na forum ModelTeam-u więc z wielką przyjemnością i tu podzielę się swoją pracą a i na pewno otrzymam pomocne rady za które będę wdzięczny. Relacja będzie kopią tego co napiszę tu lub tam bo czasu jak większość mam zbyt mało .
Czas na krótkie przestawienie mojej skromnej osoby
Krzysztof Bosak zam.w Bydgoszczy . Modelarstwem zajmuję się od najmłodszych lat dzięki memu Tacie a trwa to już od … .
To czas na fotki i skromne teksty.

Kolejna a właściwie początek foto relacji z budowy holownika PARAT z napędem VOITH-SCHNEIDER.
Tak jak widać na zdjęciach zapowiada się dość ciekawy model do startu w klasie F4B .
Jestem w trakcie zdobywania stoczniowych pomocy co do kolorów i drobnych zmian jakie nastąpiły od czasu zwodowania w 1983roku .
Są w drodze 230 fotki czyli może coś ciekawego popłynie na wiosnę. :wink:
W miarę posuwających się prac jeśli będzie to kogoś interesowało chętnie zamieszczę kolejne zdjęcia.
A tymczasem
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Proszę kolejne zdjęcia mechanizmu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pod tym adresem jest schemacik ustawień łopat i jak reaguje na nie model i w jakim kierunku płynie.
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=143474

Witam ponownie i muszę się pochwalić :oops: wnętrzem kabinki z członkami załogi.
Wnętrze wykonane jest na podstawie zdjęć oryginału.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Modell
Länge ü.a. ca. 885 mm
Breite ca. 285 mm
Tiefgang ca. 75 mm
Gesamthöhe ca. 670 mm
Leergewicht ca. 4,5 kg
Gesamtverdrängung max. ca. 10 kg
Maßstab ca. 1:33

Vorbild
Länge ü.a. ca. 28,50 m
Breite ca. 8,80 m
Tiefgang ca. 4,40 m
Gesamthöhe ca. -
Leergewicht ca. -
Gesamtverdrängung max. ca. 211 BRT
Maßstab ca. -

No to kilka fotek z drobnych rewaloryzacji.

Tak miało wyglądać z zestawu
Obrazek

A jest tak jeszcze surowe ale zbliżone do oryginału.
Obrazek

A tu oryginał
Obrazek

Skrzynka elektryczna a na niej wiertło 0.5mm śruby i nakrętki są mosiężne M 0.6mm
Obrazek
Obrazek

A tu orginał
Obrazek

Na zdjęciach śruby i nakrętki M 0.6 , M 0.8 , M 1 i dla porównania M2.

Obrazek
Obrazek

Kolejne prawie skończone elementy

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Coś z dziennika budowy .
Paratowe ludki zaczytują się tym miesięcznikiem. :shock:

Obrazek
Obrazek

A i proporca się dorobiły

Obrazek

Tu oryginał.


Obrazek
Obrazek

Pora było pomyśleć o szczelnych oknach co by załoga nie zamoczyła sobie czytanych gazet a ramki mam nadzieje im w tym pomogą.(to dopiero przymiarka)

Obrazek

Kolejne elementy których niema na dokumentacji ale są na zdjęciach drzwiczki na burtach , pałąk na rufie czy kilka otworów w burcie.

Obrazek
Obrazek
[img][img]http://www.domowa.internetdsl.pl/burta.jpg[/img]

Dość długo myślałem nad tym co zrobiłem bo jak by nie wyszło to troszkę roboty bym sobie narobił ale decyzja zapadła i oto efekt jeszcze w mocno stanie surowym ale jest.

Tak miało być
Obrazek

Tak jest na razie
Obrazek
Obrazek

A tak jest w oryginale mam nadzieję się troszkę do tego zbliżyć.
Obrazek

Witam cała sztuka to było wykonanie szablonu z blachy 2mm.
Początkowo miałem to zrobić na frezarce ale ostatecznie po zrobieniu rysunku w CAD-dzie wrzuciłem to pod wycinarkę wodną i wyszło to znacznie szybciej i lepiej jak z frezarki .
Po naklejenie szablonu na kadłub widać to na zdjęciu powolutku proxxonkiem z frezikiem palcowym wydłubałem to co widać wcześniej na zdjęciach.
To jeszcze nie wszystkie otwory zostały do zrobienia podobne do tych co są ale w dnie .
Jak wydłubie to zamieszczę fotki.
Obrazek
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
www.modelarstwo-ns.com
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: mirek »

Witam cię Krzysztof serdecznie w naszym gronie i cieszę się, że przyjąłeś moje zaproszenie.
Zapowiada się na bardzo ciekawą relacje z budowy holownika zwłaszcza na bardzo nie typowy napęd i pokaz jak wykorzystuje się dokumentację fotograficzną przy budowie modeli.
Patrząc na Twoja pracę oraz Grześka otrzymamy kawał wiedzy na temat budowy modeli współczesnych jednostek pływających.
Na zakończenie postu chciałbym podkreślić, iż Krzysztof jest medalistą ostatnich Mistrzostw Europy modeli pływających, czyli mamy relację samego Mistrza Europy! To mnie bardzo cieszy i mam nadzieje, że innych kolegów również.
Pozdrawiam Mirek Rybus
saradog
Posty: 13
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: saradog »

:blush:
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
www.modelarstwo-ns.com
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: ataman »

Przyznaję, że e tego rodzaju pływadełkach jestem ciemny jak tabaka w rogu.. ale skoro jest możliwośc zapoznania się, to z chęcią korzystam. Stad pytanie: w tych otworach w przedniej części dna kadłuba osadzone są silniczki? No i jak to się ma do rzeczywistości, czy w takich holownikach stosuje się jakieś takie silniki, a nie sruby, czy jest to tylko rozwiązanie napędu do celów modelarskich?

No a ta gazeta i Modelarze z kol. Daranowskim.. powalające!!
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
maciejza
Posty: 512
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: maciejza »

saradog napisał:
Tu oryginał.


podoba mi sie taka prezentacja "model-oryginal" !


jeśli będzie to kogoś interesowało chętnie zamieszczę kolejne zdjęcia


za wyszukane poczucie humoru oklask ;)
Awatar użytkownika
grzegorz75
Posty: 674
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: grzegorz75 »

Atamanie , jak najbardziej ma się tego typu rozwiązanie napędu do rzeczywistości. Dzięki temu holowniki są bardzo zwrotne i znacznie łatwiej manewrują .:)

Obrazek Obrazek
http://www.iik.suzuki.pl/
saradog
Posty: 13
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: saradog »

Grześ po części odpowiedział ja dodam Atamanie że silniki diesla napędzają pompy olejowe a te napędzają napędy zresztą całe sterowanie odbywa się przy pomocy siłowników hydraulicznych.
Moc silników w Paracie wynosi 2x885 kW.

BUILDERS: D. Hegemann Rolandwerft
OWNER: HANS SCHRAMM GMBH & CO KG
PORT OF REGISTRY: BRUNSBÜTTEL
CLASSIFICATION: GL +100 A5 K (Coastal Service)E
TONNAGE: 211 GT
LENGTH O.A. : 28,28 M
MOULDED BREATH: 8,85 M
DRAUGHT: 4,70 M
SPEED: 12 KN.
PROPELLING MACHINERY: 2 Diesel Engines, four stroke single acting with supercharging (Kloeckner-Humboldt-Deutz AG) Type SBV 6 M 628 - Total Power 1770 kW
Two Voith-Schneider Propellers
AUXILIARY ENGINES: 2 DIESELGENERATOR SETS - 86 kVA, EACH
EQUIPMENT: RADAR, 3VHF UNITS
DGPS, 2 SALVAGE PUMPS, 1 TOWING WINCH
MOBILE TELEPHONE: 0171-502 42 52
BOLLARD PULL: 32,2 TONS.

I dodam 2 zdjęcia pierwsze to napędy z modelu już pomalowane na kolor jak w oryginale (bardzo dziwnie wyglądają te tarcze w tym kolorze ale tak jest w rzeczywistości)
Dokleiłem tez anody .
Drugie to orginał.

Obrazek


Obrazek
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
www.modelarstwo-ns.com
saradog
Posty: 13
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: saradog »

Jeśli ktoś jest ciekaw podaje kilka linków pierwszy jest z filmikiem

http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vtfin.htm
http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_cycloidalrudder.htm
http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vspropeller.htm
http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vspropeller_watertractor.htm
http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vspropeller_watertractor_harbour.htm
http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vspropeller_watertractor_harbour.htm
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
www.modelarstwo-ns.com
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: ataman »

No widzicie Państwo.. i na stare lata człowiek się czegoś może nauczyć , coś nowego poznać..
Naprawdę, nie wiedziałem, że takie silniki się stosuje.. (no cóż , dla mnie najlepszy silnik to żagiel. :) )
Pozdrawiam
saradog
Posty: 13
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:PARAT

Post autor: saradog »

To co misie lubią najbardziej .
Czyli drewno w modelarstwie szkutniczym.
I mam pytanko do kolegów jak zrobić imitację gwoździ na klepkach gretingu.
Michał podsunął mi delikatne nawiercanie i zapuszczenie otworków proszkiem grafitowym z ołówka . Ale może ktoś ma jeszcze jakieś inne pomysły.

Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
www.modelarstwo-ns.com
ODPOWIEDZ