Olinowanie HMS Victory

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Gejtawa (clue line) – (średnica 0,3 mm) - stała część liny mocowana jest do rei po zewnętrznej stronie bloku gejtawy. Dalej gejtawa biegnie ukośnie w dół i przechodzi przez blok gejtawy (długość 3,7 mm) mocowany w rogu szotowym, następnie ukośnie w górę gdzie przechodzi przez blok gejtawy (długość 3,7 mm) zamocowany na fokmarsrei za szponami, obok stałego mocowania liny. W dalszym przebiegu gejtawa biegnie w dół i przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3,7 mm) zamocowany w pętli dookoła głowy kolumny fokmasztu, poniżej dolnych dybów; ten blok mocowany jest po obu stronach głowy fokmasztu, ukośnie w kierunku rufy. Dalej gejtawa przechodzi przez otwór w platformie marsa, biegnie w dół wzdłuż want i ostatecznie odkładana jest na knadze mocowanej do trzeciej wanty foka (licząc od dziobu).

gejtawa fokmarsla.jpg
Awatar użytkownika
Kuba_wroc
Posty: 0
Rejestracja: 28 mar 2013, 12:53

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Kuba_wroc »

Cześć
Czy mógłbyś rozwinąć myśl: "Dalej gejtawa (...), biegnie w dół wzdłuż want ".
Chodzi mi o to, że poniżej marsa lina delikatnie zmienia kierunek. A jak tak to coś tam musi ją trzymać. Kolejny blok? Oczko? Pytam nie bez powodu, bo przy Le Cygne miałem kilka takich dylematów, które pewno nie raz mi jeszcze wrócą. Wiesz może jak to było zrobione? U mnie w modelu w kilku miejscach lina po prostu ociera się o krawędź marsa, ale w rzeczywistości pewno by się od tego od razu przetarła.
Pozdrawiam
Kuba
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Kuba.

Też zastanawiałem się nad kwestią tego, czy taki przebieg gejtawy (podobnie jak i topenanty) nie powodował ryzyka przecierania się liny o krawędź otworu w platformie marsa. Z opisu przebiegu gejtawy wg Longridge’a nie wynika jednak, aby w tym miejscu lina przechodziła dodatkowo przez jakiś blok czy kauszę, choć byłoby to logiczne. Opis przebiegu gejtawy wg Steel’a jest dość skąpy, więc nie miałem źródła porównawczego. Natomiast Steel nie wspomina nic o tym, aby topenanta fokmarsrei, która też przechodzi przez otwór w platformie marsa i jest mocowana do knagi wantowej, przechodziła dodatkowo przez jakiś blok lub kauszę. Żadne z dostępnych mi źródeł nie wskazuje przy tym, aby na Victory, np. do masztu, w okolicach platformy marsa (ewentualnie do wewnętrznej krawędzi otworu platformy) były mocowane jakieś bloki lub kausze. Musiałem zatem przyjąć, że tak było jak podaje Longridge. Najbliższym miejscem, w którym po przejściu przez otwór w platformie marsa gejtawa styka się z wantami i zmienia swój kierunek przebiegu na równoległy względem want, jest belka podwantkowa. Może zatem oparcie tej liny na wewnętrznej stronie belki było wystarczające?

Na poniższym zdjęciu widać, że jakieś liny przechodzące przez otwór w marsie, rzeczywiście stykają się z jego krawędziami.

platforma marsa.jpg


PS
Dzięki jak zwykle za czujność. ;)
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Reftalia (reef tackle) – (śr. 0,3 mm) – stała część mocowana jest do ucha na liku bocznym żagla. Dalej reftalia przechodzi przez szyber na noku rei, biegnie w górę i przechodzi przez górny krążek siostrzanego bloku mocowanego pomiędzy stenwantami (dolny przewidziany jest dla topenanty fokmarsrei). Na dolnym końcu reftalii jest zamocowany podwójny blok (długość 2,4 mm) połączony liną (śr. 0,2 mm) z podwójnym blokiem (długość 2,4 mm) tworząc talię. Drugi podwójny blok zamocowanym jest hakiem do oka znajdującego się w rufowej części podłużnego wspornika platformy marsa foka. Dalej talia przechodzi przez otwór w platformie marsa, biegnie do pokładu i odkładana jest na 3 i 15 naglu na kołkownicy za kolumną foka.

reftalia fokmarsla.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Gordingi (buntlines) – (średnica 0,25 mm) – w dolnej części lina mocowana jest są za pomocą węzła gordingowego do ucha na dolnym liku fokmarsla. Dalej lina przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3 mm) zamocowany po dziobowej stronie fokmarsrei, przez pojedynczy blok (długość 3 mm) zamocowany do stropu podwójnego bloku cięgła, przez pojedynczy blok (długość 3 mm) mocowany stropem pod środkową poprzeczną belką salingu, następnie biegnie w dół przez otwór w platformie marsa foka i odkładana jest na knadze mocowanej do czwartej wanty foka (licząc od dziobu).

gordingi fokmarsla.jpg

Szoty (sheets) - (średnica 0,7 mm) – w górnej części szot mocowany jest do ucha w rogu szotowym fokmarsla za pomocą węzła zwykłego, supła (overhand knot). Następnie szot przechodzi przez blok ramienny (długość 6,9 mm) mocowany stropem do noku rei; do tego samego stropu, powyżej bloku szotowego jest zamocowany blok dla topenanty fokrei. W dolnej części tego bloku szota znajduje się wystające „ramię” (zob. rysunek dla topenanty fokrei), które ma zapobiegać zaplątywaniu się szotów. Po przejściu przez blok ramienny szot biegnie po rufowej części rei do bloku ćwiartkowego (quarter block; długość 6,9 mm). Blok ćwiartkowy jest zamocowany do fokrei pomiędzy więźbą (truss pendant) a stropem dolnego bloku windy, za pomocą stropu z długą i krótka odnogą, na końcu których znajdują się oka szplajsowe. Długa odnoga przechodzi po rufowej stronie rei, a krótka po dziobowej; oba oka odnogi łączone są za pomocą przewiązu. Następnie szot biegnie w dół do pokładu, przechodzi przez wewnętrzny szyber w pachole kołkownicy przed kolumną foka, gdzie jest odkładany wokół nagielbanki.

szot fokmarsla.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Ups, to już prawie rok minął od ostatniej aktualizacji, ale teraz trochę się poprawię. Po pierwsze mała Errata do już zamieszczonego opisu. Wojtek (hayling) zwrócił uwagę (i słusznie) na błąd w opisie przebiegu bezanbramsztagu. Poniżej zamieszczam poprawiony opis i rysunek z zaznaczonym czerwoną linią prawidłowym przebiegiem tej liny. Znalazłem również informację na oficjalnej stronie Victory, że ten sztag nie przebiegał przez blok mocowany wokół głowy, ale przez kauszę mocowaną w stropie dookoła głowy grotmasztu.

Bezanbramsztag (średnica 0,3 mm) w górnej części mocowany jest na głowie bezanbramstengi, powyżej bramstenwant tak samo jak grotbramsztag; w górnej części jest owijany (served), do 10 mm poniżej oka szplajsowego. Bezanbramsztag biegnie następnie w kierunku grotmasztu i przechodzi przez kauszę mocowaną w stropie wokół głowy kolumny grota, pod dybami. Na końcu sztagu znajduje się oko z kauszą, które mocowane jest– za pomocą przewiązu - do drugiego oka, utworzonego z liny zamocowanej do podłużnych jarzm znajdujących się pod platformą marsa grotmasztu. Lina przytwierdzona jest do jarzm tworząc kształt odwróconej litery „V” (identycznie jak dla grotbramsztagu).

bezanbramsztag korekta.jpg


A teraz ciąg dalszy olinowania ruchomego i ostatnia lina mocowana na fokmarslu.

Bulina (bowline) - (średnica 0,3 mm) – w górnej części bulina mocowana jest do wieloramiennika utworzonego z dwóch lin (bridles) - zob. rysunek buliny foka. Dalej lina przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3 mm) mocowany na dybach bukszprytu, następnie biegnie w kierunku fordeku gdzie odkładana jest na drugim i ósmym naglu kołkownicy przed kolumną foka.

bulina fokmarsla.jpg

Kolejne rysunki pojawią się w najbliższych dniach, bo są już narysowane, wymagają jedynie postprodukcyjnej, cyfrowej obróbki.
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Fokbramreja (fore topgallant yard), fokbramsel (fore topgallant)

Więźba (parral) – fokbramreja mocowana jest za pomocą takiej samej więźby jak fokmarsreja, ale mniejszej; deszczułki mają długość 2,5 mm, raksloty 1 mm długości i średnicę 0,8 mm.

Perty (horses) - (średnica 0,25 mm) – nie mają szelek i nokpert. Na każdym końcu perty znajduje się oko szplajsowe – jedno odkładane jest dookoła noku rei, drugie mocowane do rei przewiązem, za przeciwległymi szponami.

Cięgło (tye) – (średnica 0,34 mm) – reja zawieszana jest za pomocą cięgła, na którego jednym końcu znajduje się oko; cięgło owija fokbramreję w jej centralnym punkcie a następnie wolny koniec cięgła przechodzi przez oko na jego drugim końcu i w ten sposób cięgło jest „zaciągane” na rei. Dalej cięgło przechodzi przez szyber w ośmiobocznej, górnej sekcji bramstengi foka (tzw. hounds). Na końcu cięgła znajduje się podwójny blok (długość 2 mm) połączony talią (średnica 0,17 mm) z pojedynczym blokiem (długość 2 mm) zamocowanym przewiązem w rufowej części podłużnego wspornika platformy marsa foka. Dalej talia biegnie w dół przechodząc przez otwór w platformie marsa i ostatecznie jest odkładana na piątym naglu kołkownicy za kolumną foka.

cięgło fokbramrei0001.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Topenanta (lift) – (średnica 0,2 mm) – Powyżej mocowania ruchomej bramstenpaduny, na głowie bramstengi foka znajduje się strop z dwiema kauszami, zamocowanymi w okach stropu po stronie sterburty i bakburty. Do tej kauszy zamocowana jest półsztykiem (half hitch) stała część topenanty. Dalej topenanta przechodzi przez pojedynczy blok (długość 2 mm) zamocowany na noku fokbramrei, następnie biegnie w kierunku masztu gdzie przechodzi przez kauszę mocowaną pomiędzy pierwszą i drugą bramstenwantą foka (zob. rys. bramstenwanty), dalej w dół do platformy marsa foka gdzie jest odkładana dookoła jufersa mocowanego na końcu stenwanty.

topenanta fokbramrei.jpg

I to na razie na tyle; kolejne rysunki w najbliższym czasie, mam nadzieję, że niezbyt odległym :lol:
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Brasy (braces) – (średnica 0,2 mm) – stałe części brasów mocowane są do pętli grotstensztagu, w jej górnej części; dalej brasy przechodzą przez pojedyncze bloki (długość 2 mm) zamocowane na nokach fokbramrei za pomocą długich stropów (brace pendant, średnica 0,2 mm). Następnie biegną w kierunku rufy, gdzie przechodzą przez pojedyncze bloki (długość 2 mm) mocowane przewiązem do pętli grotstensztagu, nieco powyżej gałki tureckiej. Dalej brasy przechodzą przez kolejne pojedyncze bloki (długość 2 mm) mocowane za pomocą haków do oczek przytwierdzonych do rufowej krawędzi platformy marsa foka i ostatecznie odkładane są na knagach znajdujących się na dzwonnicy.

brasy fokbramrei.jpg
Awatar użytkownika
kbuczen
Posty: 107
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: kbuczen »

Pytanie trochę spóźnione , ponieważ dotyczy początkowych aktualizacji . Chodzi mianowicie o pendantę na kolumnie bezana . Podajesz , że powinna być pojedyncza. Na jakim źródle bazujesz ? Ja znalazłem , że powinna być podwójna - podaje tak m.in Anatomy , Longridge i Caldercraft ;)
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ