III-2.Żagle

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
Psyduck
Posty: 72
Rejestracja: 03 lut 2011, 22:41

Re: III-2.Żagle

Post autor: Psyduck »

Ja tam bym się nie wzorował na zdjęciach z filmu. Czy nie zdajesz sobie sprawy, że połowa filmu jest zrobiona komputerowo. Pozatym teoretycznie to był surprise a w praktyce mogli kręcić film na 10 różnych statkach. Wiadomo jak jest z filmami(Nie pozwolili by zniszczyć zacnego hms surprisa).
www.george-psyduck.blogspot.com
Awatar użytkownika
Leon27
Posty: 543
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: III-2.Żagle

Post autor: Leon27 »

http://www.youtube.com/watch?v=FkkgKb-J3ic

W punkcie czasowym 2:33 wyraźnie widać gdzie przypada reflinka. Może w innym miejscu czasowym też widać. Film warto zobaczyć cały bo ładnie pokazane jest olinowanie.

Psyduck : Jak widać na filmie okręt ma się doskonale po walkach. Sens nagrywania na kilku statkach powiewającego żagla chyba byłby żaden dlatego domniemam że to Surprise. Poza tym nie to było problemem jaki to okręt tylko to czy faktycznie reflinki nie powinny wypadać na łączeniu. W końcu 3 warstwy materiału plus szycia to najmocniejsza część żagla.

Zanim ktoś skrobnie post niech się choć chwile zastanowi. Koga to nie śmietnik.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: III-2.Żagle

Post autor: TomekA »

Leon27 pisze:Zdjęcie z filmu Master and Commander żagiel na HMS Surprise. Logiczne się wydaje że reflinki są w miejscu łączenia dwóch pasów żagla . Heh. I jak to zinterpretować ? My zawsze dajemy reflinki w środku brytów żagla. Wydawnictwo Shipyard budując te swoje kartonowowe cuda robi nawet dwie reflinki na bryt i twierdzi że tak było. Ale reflinka w miejscu łączenia brytów to dla mnie coś nowego. Co wy na to ?


W sumie to masz racje. We wszystkich mych zrodlach znajdowalem rozwiazanie, jak mowisz - reflinki (reefpoints) w srodku brytu zagla, ale tez biegnace poprzez poziomy pas plotna zwany reefband (dla wzmocnienia).
Shipyard ma racje - na zaglach wiekszych jednostek dawano z reguly po dwie reflinki na bryt,
Patrz tu: http://www.hnsa.org/doc/steel/large/sail01.htm
u Boudriota (Okret 74 dzialowy) jest jeszcze ciekawiej - naprzemiennie po dwie i jedna reflinka na bryt.

Natomiast na fregacie HMS Surprise jest jak piszesz - reflinki sa zamontowane przez pionowa zakladke zagla . Ki diabel? (Nawiasem mowiac - jestes cholernie spostrzegawczy! :o )
http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... ise46.jpg/
Jest to kolejny argument na to, zeby nie uwazac ow okret za autorytatywny obraz owczesnych praktyk.
HMS Surprise jest wszak przemianowana i nieco przerobiona ex. HMS Rose - replika (chyba z lat 60tych) autentycznej historycznej fregaty brytyjskiej, ktora brala udzial m.in. w blokadzie amerykanskiego miasta Savannah (o ile sobie przypominam) podczas wojny o niepodleglosc tego kraju od W. Brytanii. Ksiazkowa (i filmowa) HMS Surprise byla nieco inna, wieksza i silniej uzbrojona. I rowniez kompletnie fikcyjna. Dlatego tez korporacja Disney'a pozwolila sobie na zakup zmeczonej juz nieco zyciem owej repliki dla celow filmowych i przebudowawszy ja i przemianowawszy, bezceremonialnie uzyli ja jako filmowa Surprise.
Jest na tym okrecie jeszcze wiecej podobnych "niespodzianek", np. widoczne w filmie drewniane kolo sterowe jest niefunkcjonujaca atrapa - prawdziwe kolo sterowe jest stalowe i znajduje sie pod wierzchnim pokladem, nizej tego drewnianego - i, o zgrozo, polaczone jest z nowoczesnym systemem GPS. Tam tez ma miejsce prawdziwe sterowanie okretem przez innego majtka . No, ale tego juz na filmie nie widac. Wszystkie maszty nie sa drewniane, ale sa to stalowe rury pomalowane tak, by imitowaly drewno... Co niektore dziala sa z wlokna szklanego i podmalowane aby imitowac zelazo.. Figura dziobowa jest tez z wlokna szklanego...

W przeciwienstwie jednakze do tego co piszesz, okret dzis jest juz jednak mocno sfatygowany. Obecny jego wlasciciel, San Diego Maritime Museum jakos zaniedbalo jednostke i dzis procz zwyklych wizyt odwiedzajacych ja nieswiadomych niczego turystow, Surprise jest tez wynajmowana dla grup dzieci i mlodziezy, udekorowana dla nich jako okret piracki... :? Tu i owdzie widac zmurszale deski, farba sie luszczy z kabestanu, elementy zelazne rdzewieja... Smutne...
http://www.360cities.net/image/hms-surp ... 31.40,90.0
Awatar użytkownika
Leon27
Posty: 543
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: III-2.Żagle

Post autor: Leon27 »

Heh. Powalający i rzeczowy komentarz. Na Twoją wiedzę zawsze można liczyć :-)
Dziękuje za słowa uznania co do spostrzegawczości. Wyszło moje zboczenie. Jest to wynikiem tego że, uzbrajam żagle na Santismie.
Próbuje dopasować to co dało Occre do ogólnego wizerunku tego waloryzowanego przeze mnie modelu.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Mirek77
Posty: 537
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: III-2.Żagle

Post autor: Mirek77 »

Moje skromne żagielki.
Załączniki
181.JPG
180.JPG
179.JPG
178.JPG
177.JPG
176.JPG
175.JPG
Awatar użytkownika
Leon27
Posty: 543
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

IFOS Portsmouth, Sail from HMS Victory (V)

Post autor: Leon27 »

Oryginalny żagiel z Vitka bo bitwie pod Trafalgarem 1805 zademonstrowany na International Festival of the Sea at Portsmouth Naval Base Friday 28 August 1998.
Załączniki
zagiel Viki.jpg
zagiel Viki.jpg (74.87 KiB) Przejrzano 5389 razy
ODPOWIEDZ