kolejny K&M - ralfee

indywidualne relacje z budowy uczestników projektu Karl und Marie
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: wurcelstock »

Nie rozumiemy się.
Nawet na fotografii, którą załączyłeś widać o co mi chodzi... Przyjrzyj się układowi planek po obu stronach osi wzdłużnej pokładu. To są lustrzane odbicia.

t
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

:-)

nie chciałbym włączać się w tą dyskusję, bo to poziom do jakiego mi jeszcze bardzo daleko :-) ale przy pokładzie opieram się o artykuł:
http://modelshipbuilder.com/e107_images ... kingII.pdf

napisany przez autora tego co można zobaczyć tutaj:
https://modelshipworld.com/index.php?/p ... esc&page=0

pozdrawiam,
Rafał
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: TomekA »

Panowie, nie ma się co spierać o swoje. Ten wzór na mym "Victorym", to jest tzw. 4:1, tj. połączenie między plankami występuje na co 4tej plance, czyli między sąsiadującymi połaczeniami są dokładnie trzy całe planki (tak wybrałem). I to sie powinno powtarzać. Im większa jednostka, tym więcej tych litych planek między połączeniami - taka była zasada. Ale tylko największe olbrzymy, np. "Santisima Trinidad" mogły mieć cztery ciągłe planki między połaczeniami, reszta raczej trzy.
Tak jest w modelach (powinno być), ale zauważyłem w praktyce, czyli na pełnowymiarowych okrętach, że często istnieje jakiś wzór, który próbowano powtarzać, ale nie zawsze to się dawało zrobić. Dawano takie deski o długościach, jakimi akurat dysponowano i starano się raczej nie ciąć zbyt często desek do wzoru, aby zminimalizować straty na drewnie i nie zmniejszać sztywności kadłuba. Czyli czasami w/w wzór się nie powtarza w niektórych miejscach. Tak jest na oryginalnym "Victorym" w Portsmouth i na "Warriorze" tamże, tak na "Constitution" w Bostonie, jak i na "Constellation" w Baltimore, czy na fregacie "Surprise" i na barku "Star of India" - oba w San Diego. A jak jest np. na "Darze Pomorza" w Polsce? Niech ktoś lokalny sprawdzi.
Tu podaję fotke ze "Star of India" w San Diego - miałem szczęście że akurat wtedy statek otrzymał nowy pokład, więc wszystko widać dość dobrze, włącznie z drewnianymi czopami - zaślepkami. Prześledźcie sobie przebieg owych połączeń.
Załączniki
126 bark Star of India, bezanmaszt, swietlik, kolo sterowe i nowy poklad2.jpg
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Witam,

Prace nad pokładem trwają. Dość długo zajęło mi wymyślenie, w jaki sposób zapanować nad kształtem waterwaya, ale jakoś udało mi się wymyślić sposób :-)

pozdrawiam,
Rafał
Załączniki
IMG_5497.jpg
IMG_5496.jpg
IMG_5495.jpg
IMG_5494.jpg
IMG_5493.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Witam,

Ostatnio w modelarni jestem częściej myślami niż ciałem :-) ale powoli pcham ten wózek i pracuję nad pokładem. Ostatnie zmagania dotyczyły waterway-ów. Zapraszam do obejrzenia fotek.

pozdrawiam,
Rafał
Załączniki
Tak to wygląda na chwilę obecną.
Tak to wygląda na chwilę obecną.
IMG_5508.jpg
Strug kątnik też się przydaje, robi prawie jak cyklina :-)
Strug kątnik też się przydaje, robi prawie jak cyklina :-)
Zacząłem powoli wyrównywanie hebelkiem.
Zacząłem powoli wyrównywanie hebelkiem.
Przymierzone na sucho. Jeszcze będzie dokładne spasowanie i czarny papier na łączeniach.
Przymierzone na sucho. Jeszcze będzie dokładne spasowanie i czarny papier na łączeniach.
Efekt dwóch wieczorów mierzenia, szlifowania, znów mierzenia i znów szlifowania itd. :-)
Efekt dwóch wieczorów mierzenia, szlifowania, znów mierzenia i znów szlifowania itd. :-)
Przymiarki.
Przymiarki.
Ta szlifiereczka jest bardzo przydatna.
Ta szlifiereczka jest bardzo przydatna.
IMG_5501.jpg
Wycięty obrys jednej części waterway-a naklejam na przygotowaną wcześniej 2 milimetrową deseczkę brzozową.
Wycięty obrys jednej części waterway-a naklejam na przygotowaną wcześniej 2 milimetrową deseczkę brzozową.
Na całej długości watrway-a przyklejam taśmę malarską i odrysowuję kształt. Potem dzielę części i każdą część odcinam osobno.
Na całej długości watrway-a przyklejam taśmę malarską i odrysowuję kształt. Potem dzielę części i każdą część odcinam osobno.
Waterway czeka na wypełnienie :-)
Waterway czeka na wypełnienie :-)
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: Zdzisław »

Cześć
Dobra robota Rafał. Myślę, że złapałeś bakcyla modelarskiego. Tak trzymaj.
Pozdrawiam serdecznie Zdzisław
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dzięki Zdzisław. Bakcyla to mam od 35 lat,kiedy to niecierpliwie sklejałem Małe Modelarze, teraz tylko go porządnie znów zacząłem karmić :D

pozdrawiam,
Rafał
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: TomekA »

Swietnie Ci to idzie!!
Teraz, zeby pozamykac te szparki miedzy plankami, powlecz je rozcienczonym w wodzie klejem do drewna i mokre jeszcze powierzchnie przetrzyj sredniej grubosci papierem sciernym.
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dzięki Tomku za wskazówki.

Dostałem świąteczny prezent w postaci planów HMS Enterprize z ShipYarda :-) Jak zacząłem to oglądać to pojawiło się tysiąc pytań i dochodzę do wniosku, że jeszcze trochę muszę poczytać, poszukać zanim wezmę się za tak poważną robotę :-)

A wracając do K&M, to zakończyłem poszywanie pokładu, trochę mi schodzi a końca nie widać, dziś zacząłem wiercić pod kołkowanie i trochę jeszcze powiercę :-)

pozdrawiam,
Rafał
Załączniki
Pierwsze otwory pod kołki, zacząłem w miejscu pod nadbudówką, żeby jakby co nie było widać :-)
Pierwsze otwory pod kołki, zacząłem w miejscu pod nadbudówką, żeby jakby co nie było widać :-)
Tak to wygląda po szlifowaniu i delikatnym cyklinowaniu. Po kołkowaniu znów będzie trzeba delikatnie wyszlifować i wycyklinować, no i chyba od razu pociągnę kaponem, żeby zabezpieczyć
Tak to wygląda po szlifowaniu i delikatnym cyklinowaniu. Po kołkowaniu znów będzie trzeba delikatnie wyszlifować i wycyklinować, no i chyba od razu pociągnę kaponem, żeby zabezpieczyć
IMG_5513.jpg
IMG_5512.jpg
Szczeliny przy waterwayach uszczelniałem szpachlówką z kleju do drewna i czarnego akrylu.
Szczeliny przy waterwayach uszczelniałem szpachlówką z kleju do drewna i czarnego akrylu.
Przed przyklejeniem doszlifowałem szczeliny tak, aby były w miarę równe. Nie do końca mi to wyszło.
Przed przyklejeniem doszlifowałem szczeliny tak, aby były w miarę równe. Nie do końca mi to wyszło.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny K&M - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Witam,

Kołkowania ciąg dalszy. Nie wiem czy nie przesadziłem z ilością...

pozdrawiam,
Rafał
Załączniki
IMG_5525.jpg
IMG_5524.jpg
IMG_5523.jpg
IMG_5522.jpg
IMG_5521.jpg
IMG_5520.jpg
IMG_5519.jpg
IMG_5518.jpg
IMG_5517.jpg
IMG_5516.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
ODPOWIEDZ