ZNOWU K&M

indywidualne relacje z budowy uczestników projektu Karl und Marie
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: wurcelstock »

Witam serdecznie! Przynudzania ciąg dalszy...

Jako, ze nie mogę się zebrać w sobie do poszycia kadłuba - dłubię sobie drobiazgi z wyposażenia stateczku. Tym razem padło na zejściówkę.
Postanowiłem skompilować plany z forum z planami z netu oraz zdjęciami zejściówek na podobnych istniejących jednostkach.
Obrazek
Obrazek

Poniżej to co mi z tego wyszło...

Zacząłem od przygotowania sobie desek. Zauważyłem, że nadbudówki, zejściówki na zdjęciach miały podobne uszczelnienia jak pokład. Postanowiłem więc to odwzorować.
Pocięte na "deski" paski forniru czereśniowego po wyrównaniu krawędzi pokryłem z jednej strony dość grubą warstwą kleju. Po wyschnięciu pomalowałem klej wodoodpornym (na bazie ksylenu) markerem. Barwnik z markera wniknął w warstwę kleju zabarwiając ją. Z kolei klej zaimpregnował drewno tak, że marker go nie spenetrował i powstały równiuteńkie czarne "fugi". Jak już wszystko wyschło porozdzielałem poszczególne deski za pomocą skalpela. Sposób ten zaczerpnąłem z instrukcji wykonania Santisimy Trinidad wydawnictwa DeA. Moim zdaniem jest niezły.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gotowe deski jeszcze w bloku
Obrazek

Dalej wykonałem z listewek olchowych ramę zejściówki. Wymiary z planów + grubość poszycia pokładu jako, że rama zostanie przymocowana do szkieletu jeszcze przed pokrywaniem pokładu. W związku z tym obudowa zejściówki będzie zdejmowana - przeszkadzała by w kładzeniu desek na deku. Do połączenia obu części służą wklejki z forniru olchowego.
Obrazek

Następnie z tekturki i listewek wyciąłem i skleiłem korpus zejściówki, uwzględniając grubość desek pokrycia. Potem okleiłem deskami. Do fornirowania używam klejów prenowych (tu Pattex Moment) bo nie nasączają forniru wodą i nie powodują odkształceń materiałów.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Prowadnice suwklapy wykonałem z drewna bukowego, wszystkie inne (które mam) się za bardzo strzępiły...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A tu gotowa zejściówka.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozostało mi tylko dorobić i wkleić zawiasy, zamek z klamką i szybki ale to innym razem...
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 448
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

O:ZNOWU K&M

Post autor: Hadżi »

Witam!
wurcelstock napisał:
Zauważyłem, że nadbudówki, zejściówki na zdjęciach miały podobne uszczelnienia jak pokład.


Obrazek

A czy mógłbyś mi wskazać na którym z tych zdjęć dojrzałeś te uszczelnienia?
Ja ich nie widzę, jestem stary i być może już ślepy.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: wurcelstock »

Istotnie. Na tych akurat nie widać.
Słuszna uwaga.
Uszczelnienia stosowane są, jak zauważyłem, gdy nadbudówka albo cokolwiek innego zbudowane jest z desek, a nie z paneli jak na zdjęciach wyżej... Wybrałem je bo chodziło mi o pokazanie ogólnego wyglądu zejściówek.

Tu są zdjęcia z uszczelnieniami
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: wurcelstock »

Witajcie Panie i Panowie Budowniczowie pływadeł wszelakich!
Postanowiłem poprzynudzać znowu!

Tym razem zabrałem się wreszcie za kadłub.
Ale nie za poszycie - o nie... Zrobiłem poszycie wewnętrzne ładowni.
Poszycie - deski - zrobione jest z pociętego w paski forniru olchowego. Pierwotnie myślałem o orzechu amerykańskim ale mam zbyt słoisty fornir, poza tym byłby za ciemny...
Gwoździowanie zrobiłem uciętą i zaostrzoną igłą lekarską, łączenia desek ponacinałem nożem.

Oto obrazki:
Obrazek
Obrazek

A tu zbliżenia:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ponieważ z przyczyn obiektywnych nie mogłem ułożyć desek zbyt szczelnie to zakryłem całość odpowiednio przyciętymi paskami forniru. Zarówno od góry, jak i od dołu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tak to prezentuje się w całości:
Obrazek
Obrazek

Jestem zadowolony z efektu więc... pokażę jeszcze kilka ujęć z bliska:
Obrazek
Obrazek

To ostatnie zdjęcie zrobiłem wkładając aparat do wnętrza ładowni.
Ponieważ zrobiłem ruchomą suwklapę obudowy zejściówki doszedłem do wniosku, że kambuz powinienem zbudować analogicznie do ładowni - czyli odtworzyć go jako tako...

Plany:
Obrazek

Za pomocą dremelka i tarczki do drewna, diamentowego brzeszczotu do metalu, noża i pilników wypiłowałem jeszcze jedną gródź (szóstą). Następnie ze sklejki wyciąłem podłogę i zamontowałem w szkielecie. Później okleiłem ją "deskami" z forniru olchowego:
Obrazek
Obrazek

Dalej wkleiłem belki pod ściany obudowy zejściówki, a następnie okleiłem fornirem widoczne w otworze zejściówki krawędzie listewek szkieletu oraz "nabiłem deski" na gródź pomiędzy ładownią a kambuzem:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Widoczne też będą schody...
Wykonałem je z tego samego forniru, sklejając dwie jego warstwy w cienką sklejkę. Chodzi o to, żeby grubość elementów wynosiła ok. 5 cm grubości (w realu). A oto wyniki moich działań:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na planie jest również żeliwny piecyk... Wiem, że w zasadzie nie będzie on widoczny, nie mogłem się jednak powstrzymać....
Piecyk wykonałem z grafitowego kartonu, kupionego w sklepie papierniczym. Po przeliczeniu jednostek z rysunku na właściwą skalę rozrysowałem sobie siatkę piecyka, zdrukowałem na kartonie, wyciąłem, a następnie skleiłem:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na ostatnich zdjęciach piecyk w otoczeniu drobiazgu, który znajdzie się na pokładzie K&M.
To na tyle.
Do zobaczenia następnym razem.
Awatar użytkownika
Paliwiak1
Posty: 243
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: Paliwiak1 »

Coś pięknego mój K&M nie umywa się do twojego. I bardzo fajnie, że się ostro zabrałeś do roboty :P

Pozdrawiam Paweł
Z poważaniem Paliwiak
Awatar użytkownika
jaxa
Posty: 518
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: jaxa »

Widzę, że nie tylko mnie zamórowało!
Kiedy okazało się, że będzie ładownia, już zrobiło się ciekawie, ale teraz to już na prawdę szczyt...
Podziwiam Twoje podejście - determinację i konsekwencję - można duuużo się nauczyć.
OD CZEGOŚ TRZEBA ZACZĄĆ - NAJLEPIEJ OD POCZĄTKU !!!
w szkutni: ObrazekObrazek ...i przy kei: ObrazekObrazek
Awatar użytkownika
antosiek
Posty: 464
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ZNOWU K&M

Post autor: antosiek »

Po przepięknej Dżonce zapowiada się następny ciekawy projekt.
Doskonały pomysł z wykonaniem ładowni i kambuza.
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:ZNOWU K&M

Post autor: RomekS »

antosiek napisał:
Po przepięknej Dżonce .......


NO WŁAŚNIE...
I to jest droga do sukcesu....

....
Bardzo fajna relacja , z której sporo można się dowiedzieć,
no i nacieszyć "oko" o co najbardziej każdemu z nas chodzi.

A Koledzy wykonujący K&M niech się aż tak bardzo nie przejmują,
i biorą się do roboty bo jest Kogo naśladować.
Gratulacje
..i nie "odpuszczaj fotek". Rób jak najwięcej.
Na pewno przydadzą się każdemu, kto będzie wykonywał ten projekt.
Brawo.
:) :) :)
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: wurcelstock »

Dzińdybry!

Dziękuję bardzo za pochwały - jeszcze nie czas na nie...
Dziękuję również za odzew w sprawie zdjęć z realizacji - przydały mi się bardzo!

Dzisiaj przynudzał będę teoretycznie...
Więc tak...
Zabrałem się za poszywanie kadłuba. Zastosowałem listewki olchowe 6 x 2 mm:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Prace szły szybko naprzód do czasu kiedy wkleiłem szablon pawęży...
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Okazało się, że przy takim układzie listew poszycia burt w okolicy rufy i pawęży nie ma możliwości "wyrobić się" z listewkami nadburcia. Jeśli trzymał bym się wymiarów (7szt. 3 x 2 mm), to skończył bym nadburcie dużo poniżej krawędzi wręgów... Gdzieś popełniłem błąd... Tylko gdzie?

Zacząłem więc szperać... Znalazłem kilka zdjęć oraz wyszperałem taki oto rysunek
Obrazek

Wynika z niego, że listwa odbojowa K&M nie jest nabita na planki poszycia, tylko stanowi niejako przedłużenie waterway'a.
Czyli w odniesieniu do K&M listwa odbojowa układać się będzie tak (9 i 18 wręg):
Obrazek
Obrazek

Przy takim układzie listwy nadburcia przy pawęży sięgają idealnie od listwy odbojowej do końca wręgu.
Przy okazji wyszło, że zarówno Mirek jak i Romek S mieli rację przy poszywaniu dziobu :)
Mirek słusznie chciał prowadzić pierwszą listwę poszycia burty równo z linią pokładu;
Romek słusznie zauważył, że w naturalny sposób ta planka idzie nieco wyżej...
Trzeba ją jednak dociąć do poziomu pokładu - tak jak pozostałe planki, które zwężają się w kierunku dziobu.

Wynik moich dociekań - zerwałem to co przykleiłem :(
Teraz czyszczę szkielet z pozostałości poszycia i kleju. Jak naprawię błędy zamieszczę zdjęcia...
Obrazek

Do zobaczenia
Awatar użytkownika
Paliwiak1
Posty: 243
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ZNOWU K&M

Post autor: Paliwiak1 »

witam ja miałem podobny problem tylko że w moim wykonaniu najpierw wkleiłem ślepe poszycie w którym później wyciąłem otwory odprowadzające wodę z pokładu i na to dopasowałem ostateczne poszycie z forniru.:silly:

Pozdrawiam Paweł G.
Z poważaniem Paliwiak
ODPOWIEDZ