[Pytanie] Hms Victory Plank On Frame

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Psyduck
Posty: 72
Rejestracja: 03 lut 2011, 22:41

[Pytanie] Hms Victory Plank On Frame

Post autor: Psyduck »

Witam.
Mam pytanie i sporo wątpliwości co do jednego tematu. Mianowicie plany grodzi w HMS Victory. Nie mówię, że buduję czy mam zamiar zacząć... jest to sprawa dalekiej przyszłości.

Mianowicie wszystkie plany które do tej pory zgromadziłem, włącznie z książka McGowana hms victory career and construcion(ktora jest znakomita), przedstawiają dokładne rysunki, lecz tak jakby z pominięciem pewnych wręg.

I tu mam pytanie zapewne do Pana Hadziego lub Pana Tomka, jeżeli w rzeczywistości było dużo więcej wręg dlaczego nie są one przestawiane na niby dokładnych planch, i w jaki sposób można je wyrysować, jeśli ktoś miałby takie życzenie.

Na innym forum zaciekle slędze relację pana gurausa, który właśnie buduję metodą planka na grodzi.
Załączniki
vic2.JPG
vic2.JPG (36.69 KiB) Przejrzano 5880 razy
vic1.JPG
vic1.JPG (40.47 KiB) Przejrzano 5880 razy
Ostatnio zmieniony 23 maja 2011, 20:09 przez Psyduck, łącznie zmieniany 1 raz.
www.george-psyduck.blogspot.com
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: [Pytanie] Hms Vicory Plank On Frame

Post autor: Tomek Aleksinski »

Na podanych przez Ciebie zalacznikach widac wyraznie model w budowie, gdzie kadlub jest budowany metoda planka-na-wredze, i nie widac tam zadnych grodzi.
Mylisz pojecia grodzi i wreg. Grodzie sa lite w srodku; w modelach sa wyciete typowo ze sklejki i osadzone na kilu (stepce), tymczasem wregi sa posklejanie z pojedynczych krzywulcow i zbudowane z dwoch warstw, niczym kanapka, albo tez zbudowane metoda tzw. single foothook, gdzie konce poszczegolnych krzywulcow nie stykaja sie z koncami nastepnych krzywulcow a raczej zamocowane "na zakladke" i miedzy nimi jest przerwa w ciaglosci pojedynczej warstwy (jest to raczej konwencja modelarska niz autentyczna metoda szkutnicza). Nawiasem mowiac, wiele modeli muzealnych w kategorii Admiralicji brytyjskiej jest zbudowanych ta wlasnie metoda single foothook.

Wracajac do oryginalnego pytania, dlaczego na planach, czy to historycznych, czy tez modelarskich konkretnych jednostek, nie sa wyrysowane wszystkie poszczegolne wregi?
Typowo, pokazane sa tam tylko tzw. station frames, czyli wregi glowne - te ktore nadaja ksztalt kadlubowi. W wiekszych okretach sa to wregi co trzecia czy co czwarta. Miedzy nimi znajduja sie te tzw. filling frames - wregi wypelniajace, nie ukazane na rzutach kadluba. Dlaczego? Otoz, szkutnik projektant nie trudzil sie w wyrysowywanie ich wszystkich dlatego, ze zaciemnialyby one calosc obrazu na owych planach, zbyt gesto wykreslone krzywe jedna wzgledem drugiej. Wowczas ksztalt wreg glownych ginalby w gaszczu tamtych pozostalych i calosc nie bylaby przejrzysta dla czytajacego takie plany. A szkutnicy-ciesle okretowi i tak bez trudnosci moga sobie wykreslic ksztalt tych wreg wypelniajacych wg. planu wodnic i podluznic na rysunkach anatomicznych kadluba, podobnie do metody ktora ja kiedys probowalem opisac (nigdy nie dokonczywszy artykulu - wrodzone lenistwo :oops: ) na stronie kol. Mareckiego, tutaj http://www.marecki.user.icpnet.pl/ w artykule "Wykreslanie wreg".

Z tego tez powodu zdecydowana wiekszosc planow szkutniczych nie ukazuje owych wregow wypelniajacych, a tylko na niektorych planach przystosowanych dla celow modelarskich sa one specjalnie wyrysowane aby ulatwic prace modelarzowi.
Awatar użytkownika
Psyduck
Posty: 72
Rejestracja: 03 lut 2011, 22:41

Re: [Pytanie] Hms Vicory Plank On Frame

Post autor: Psyduck »

Dziękuję za wyjaśnienie Panie Tomku. Pewnie nigdy nie zbuduję takiego modelu... ale dobrze takie coś wiedzieć. Wydaje mi się ze to dosyć ważne i pomoże w przyszłości w prawidłowym czytaniu planów.
Temat zamknięty.
www.george-psyduck.blogspot.com
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: [Pytanie] Hms Vicory Plank On Frame

Post autor: korasonek »

Tomek Aleksinski pisze: ..... A szkutnicy-ciesle okretowi i tak bez trudnosci moga sobie wykreslic ksztalt tych wreg wypelniajacych wg. planu wodnic i podluznic na rysunkach anatomicznych kadluba, podobnie do metody ktora ja kiedys probowalem opisac (nigdy nie dokonczywszy artykulu - wrodzone lenistwo :oops: ) na stronie kol. Mareckiego, tutaj http://www.marecki.user.icpnet.pl/ w artykule "Wykreslanie wreg".

Z tego tez powodu zdecydowana wiekszosc planow szkutniczych nie ukazuje owych wregow wypelniajacych, a tylko na niektorych planach przystosowanych dla celow modelarskich sa one specjalnie wyrysowane aby ulatwic prace modelarzowi.

Witam podepnę się i zapytam Tomka jeszcze o kilka rzeczy związanych z wykreślaniem wręg:)
Artykuł bardzo dobry i chciało by się rzec więcej:)
Teraz do rzeczy: Większość planów modelarskich to rzut boczny kadłuba, rzut górny kadłuba i rzuty poprzeczne kadłuba, mając to bez problemu można wyrysować wszystkie grodzie i zbudować okręt.
Jak sprawa wygląda przy budowie takiej jak na zdjęciach w pierwszym poście czyli metoda planka-na-wrędze?
Czy w ogóle da się wyrysować całą wręg tzn obrys zewnętrzny , wewnętrzny i podział krzywólców tylko z tych trzech rzutów? Czy potrzeba do tego jakiś specjalnych planów czy opracowań?
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: [Pytanie] Hms Vicory Plank On Frame

Post autor: Tomek Aleksinski »

korasonek pisze:Teraz do rzeczy: Większość planów modelarskich to rzut boczny kadłuba, rzut górny kadłuba i rzuty poprzeczne kadłuba, mając to bez problemu można wyrysować wszystkie grodzie i zbudować okręt.
Jak sprawa wygląda przy budowie takiej jak na zdjęciach w pierwszym poście czyli metoda planka-na-wrędze?
Czy w ogóle da się wyrysować całą wręg tzn obrys zewnętrzny , wewnętrzny i podział krzywólców tylko z tych trzech rzutów? Czy potrzeba do tego jakiś specjalnych planów czy opracowań?


Jak najbardziej, pod warunkiem, ze owe rzuty pokazuja linie teoretyczne kadluba i rozstaw wreg od dziobu do rufy.
Co do dlugosci poszczegolnych krzywulcow, a co za tym idzie miejsc stykow ich koncow z sasiadujacymi, to musisz miec osobny rysunek - rzut boczny kadluba, gdzie to jest zaznaczone i wg. niego postepowac.

Na internecie w Polsce krazy (co do tego nie mam watpliwosci) seria zdjec ode mnie pewnego modelarza japonskiego, ktory krok po kroku budowal i fotografowal poszczegolne etapy konstrukcji swego modelu Le Fleuron, gdzie widac tam wyraznie, jak postepowal. Radze sobie dokladnie przestudiowac te zdjecia i zapoznac sie z technika - sa one nieslychanie pomocne przy prawidlowej konstrukcji kadluba metoda planka-na-wredze. Zdjecia te, razem z tamtym moim 'artykulem' ze strony kol. Mareckiego, pozwola latwiej zrozumiec te tajniki konstrukcyjne modelarzom mniej doswiadczonym.

Wiecej juz nie bede sie tu rozpisywal i zanudzal - widze ze sa tu niektorzy koledzy, ktorym nie podoba sie, ze inni pisza tu bez polskich 'jezyczkow'. Moja klawiatura jest przystosowana do korespondencji w jez. angielskim, i dla stosunkowo nielicznych juz dzis wpisow w jez. polskim nie bede jej don przystosowywal. Po prostu nie oplaca mi sie. Jesli masz do mnie wiecej pytan, pisz prywatnie a chetnie odpowiem ta droga.
ODPOWIEDZ