Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Projekt Meerman

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 30 Cze 2019, 03:57

Na razie plan mam taki, żeby dokończyć przekształcanie krzywych we wręgi i wykonać próbny kadłub. Nie odważyłbym się publikować projektu bez jego weryfikacji. Mimo, że wszystkie krzywe są zgrane w trzech płaszczyznach, to chcę zobaczyć ten kadłub w naturze i ocenić jego linię. Równolegle będę projektował całą resztę. Całe przedsięwzięcie jest, jak się domyślacie, bardzo czasochłonne a w ten sposób skrócę trochę czas pokazywania poszczególnych etapów pracy.
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 42
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 10 Lip 2019, 23:18

Dziś kolejna dygresja w postaci wstępnego projektu panneau.
Ale przy okazji: wczoraj otrzymałem zamówioną wcześniej książkę Mariana Huflejta "Bitwa pod Oliwą 1627 fakty i mity". Nie będzie przesady jeśli powiem, że jest to pod wieloma względami książka przełomowa. Zawiera pierwszy tak wnikliwy opis samej bitwy, poparty zeznaniami uczestników. Robi to ogromne wrażenie autentyczności. Poparte jest to wszystko znakomitymi szkicami sytuacyjnymi. Jest też bogatym źródłem wiedzy o okrętach floty Zygmunta. I mimo, że jestem z autorem w polemice z niektórymi jego założeniami, to będę czerpał pełnymi garściami z jego opracowania. Zwraca uwagę świetna analiza bander, szczegółowy opis okryć szańcowych na naszych okrętach - elementu zupełnie pomijanego w dotychczasowej analizie ich budowy, czy wreszcie uzbrojenia.
Podsumowując, jest to książka, z którą powinien zapoznać się każdy modelarz interesujący się tym tematem. Zaznaczam, że nie jest to spam, tylko moja pywatna recenzja i jak wspomniałem, nie wszystko akceptuję. Np. autor jest bezkrytycznie przywiązany do założenia, że Wodnik był konstrukcją holenderską, mimo braku informacji o jakimkolwiek inżynierze holenderskim w służbie Korony i deprecjonując osobę Murray'a tyko dlatego, że w czasie bitwy oliwskiej był już pozbawiony wpływów. Ale Wodnik nie powstal w 1627 roku a wcześniej, gdy Murray był królewskim inżynierem. Drażni mnie też wielokrotne powoływanie się na Nicolaasa Witsena w sprawach technicznych. Przecież minęły dekady od zbudowania Wodnika zanim się urodził a w tamtych czasach to była cała epoka...
Załączniki
panneau.jpg
panneau.jpg (170.95 KiB) Obejrzany 1466 razy
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 42
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez Mirek77 » 11 Lip 2019, 17:08

Książka- rewelacja. Już zamówiłem. Rufa prezentuje się pięknie.
Awatar użytkownika
Mirek77
 
Posty: 800
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Warszawa

 

Re: projekt Wodnik

Postprzez Mumin » 11 Lip 2019, 22:20

Uwaga! Wydawnictwo podobno zawiesiło działalność, książka jest sprzedawana bezpośrednio przez autora (za pośrednictwem allegro).
Awatar użytkownika
Mumin
 
Posty: 70
Rejestracja: 11 Maj 2015, 12:56
Miejscowość: Knurów

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 28 Lis 2019, 16:15

Prace nad Meermanem trwają. Zaczyna powstawać testowy kadłub. Wszelkie korekty przeniosę potem na projekt. Równolegle rozrysowuję kolejne detale. Nawiązując do odkrywczych tez p. Huflejta, foglerze umieściłem na kozłach a nie w gniazdach na burtach. Ich mobilność na pewno przekładała się na skuteczność.
Załączniki
foglerz na koźle.jpg
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 42
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 29 Lis 2019, 01:02

Idąc za ciosem, kilka uwag o kotwicy. Wydawałoby się, że nie powinna stanowić żadnego problemu ale diabeł tkwi w szczegółach... Często proporcje i wielkość jest wywodzona ze zbyt młodych źródeł, czasem o stulecie. Okazało się, że ustalenie jej wielkości nie jest prostą sprawą. Najpierw zawiódł mnie Montfeld, bo wg jednej z tabel powinna mieć trzon o długości ponad 4 metrów, czyli prawie taki jak na Vasie! Pan Gerlach wskazał mi jedno ze źródeł najbliższych powstaniu Meermana, mianowicie Mainwaring's Dictionary z prawd. 1623 roku. Wynika z niego, że długość trzonu powinna być połową szerokości okrętu. Ale i to założenie trzeba wziąść z dużą ostrożnością. Może autorowi chodziło o szerokość pokładu górnego? Wiele źródeł z epoki podaje współczynniki między 0,375 a 0,444. Kiedy użyłem współczynnika 0,375 długość trzonu wypadła w połowie między połową szerokości pokładu górnego a głównego. I myślę, że jest to najrozsądniejszy wybór.
Proszę wybaczyć ten nieco nudnawy wywód ale chciałem pokazać, że niemal każdy element Mermana wymaga nieco uwagi, żeby nie powstał nam zlepek elementów z całego stulecia. Kształt i proporcje zaczerpnąłem z budzącego zaufanie rysunku u Hoeckla.
Załączniki
kotwica.jpg
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 42
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Re: Projekt Meerman

Postprzez columbus » 02 Gru 2019, 20:04

Ostatnio przejrzałem szczegółowo Kogę w kontekście Meermana i w jednej z relacji przeczytałem wpis:
"Z tego co wiem, to "Wodnik" i "Czerwony Lew" to były jednostki praktycznie bliźniacze. Jeden trafił do Gdańska, drugi dla Kurfirsta do Królewca chyba, i tenże jest dość mocno udokumentowany w źródłach.. no i siłą rzeczy rekonstrukcja "Wodnika" opiera się na opisie i dokumentacji "Roter Lowe"
Jest to niczym nie poparta teza (a wg mojej wiedzy fałszywa). Jest o tyle niefortunna, że modelarze trwonią niepotrzebnie czas i pieniądze na budowanie Roter Lowe nazywając go na końcu Wodnikiem...
Awatar użytkownika
columbus
 
Posty: 42
Rejestracja: 23 Sie 2012, 15:42
Miejscowość: Bydgoszcz

 

Poprzednia

Wróć do Projektowanie

Użytkownicy On-line

1 użytkownik i 527 gości online