Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

Lwów - nieznany

Opis żaglowców, ciekawostki, rejsy i wspominki

Odp:Lwów - nieznany

Postprzez Thorus » 21 Maj 2007, 14:24

witam

kiedys widzialem ten temat, ale nic nie mialem, zadnego info ani nic wiec nic nie pisałem, teraz kilka h temu z nudow wszedlem na google zeby zglebiac swoja wiedze o zaglowcach i jakims dziwnym trafem wpadłem na to:

http://www.zaglowce.ow.pl/polskie/lwow/index.html

moze nie jest tam nic wielkiego ale zawsze cos jest:)

jak juz ktos tą strone podał/widzial to sorka:)

pozdrawiam
Thorus
 
Posty: 75
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56

 

Re: Lwów - nieznany

Postprzez Karrex » 14 Mar 2020, 18:37

W tym roku mija 100 lat od zakupu LWOWA (w przyszłym rocznica 100-lecia chrztu), szkoda, że ta "kolebka nawigatorów" przez lata PRL skazana na zapomnienie, tkwi w tym zapomnieniu nadal. Co prawda zdarzają się próby przypomnienia imienia tego zasłużonego dla POLSKI żaglowca, jak ten Emila z 2006 r. czy na portalu FOW z 2012 r., ale jak widać cichną i nic się nie dzieje.

Emilius napisał:
    *1921
    Sold to Poland and converted to a training ship for the Polish Naval Academy in Gdynia. She had two diesel engines installed and was renamed Lwow.
    i to nie jest prawdą bo chyba jednak w 1920 i to do Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie - chyba.
tmk68 napisał:
    1920, lipiec wizytowany przez komisję Państwowej Szkoły Morskiej i zakupiony za 170 tys dolarów, przemianowany na LWÓW, port macierzysty Gdańsk.

Jak podają inne źródła:
"1920; 12 czerwca

Departament dla Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych wyasygnował 247 tys. dolarów na zakup i remont trzymasztowego żaglowca „Nest” dla Szkoły Morskiej w Tczewie.
"

Faktycznie Nest został zakupiony w Holandii we wrześniu 1920 r. (tamże przetaklowany na bark szkoleniowy) dla Szkoły Morskiej w Tczewie z portem macierzystym w Gdańsku (Gdynia jeszcze nie istniała). Do Gdańska przybył w lipcu 1921 r.
Szkoła w Tczewie podlegała w tamtym czasie pod Ministerstwo Spraw Wojskowych, dlatego LWÓW (chrzest 4 września 1921 r.), a właściwie O.R.P. LWÓW początkowo był okrętem RP. Ten stan rzeczy był do końca 1922 r. - 1 stycznia 1923 r. "...Szkoła Morska przeszła pod władzę Departamentu Marynarki Handlowej Ministerstwa Przemysłu i Handlu, i stała się uczelnią typu cywilnego." (...) " ...Żaglowiec pływał do 1929 r. 13 lipca 1930 r. nastąpiło przekazanie bandery na "Dar Pomorza" (w tym czasie Szkoła Morska przeniosła się z Tczewa do Gdyni ..." i zmieniła nazwę na Państwowa Szkoła Morska).

STS_Lwow_1931_Gdynia.jpg
ORP LWÓW, 1931

https://polska-org.pl/7710530,foto.html ... ty=8186911

LWÓW ponownie przekazany został Marynarce Wojennej i wykorzystywany był jako hulk (1931 r.) – najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych, potem magazyn, wreszcie w 1933 r. jako krypa węglowa.
Głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą statek/okręt zabetonować i przerobić na pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia. Wycofany ze służby 28 września 1937 r. (a nie w 38 r. jak podają inne źródła). Rozebrany w czasie okupacji.

Co do budowy CHINSURY też są rozbieżne daty (1865 lub 1869 r. np. Wiki czy w książce "Pierwszy w sztafecie" pp. Duda i Urbanyi). Myślę, że info na stronie muzeum

http://discovery.nationalarchives.gov.u ... e99a8accc0

Year bought or built: 1868
Name: CHINSURA
Reg: I.S
Tons: 1266
Builders: G.R. Clover, Birkenhead
Remarks: Sold 1883
MODEL


i model stoczniowy CHINSURY nie pozostawiają wątpliwości.

chinsuraPC111121.jpg

Zdjęcia na FOW zamieścił kol. admiralcochrane
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=143701#p143701

chinsuraPC11111.jpg
chinsuraPC111122.jpg
chinsuraPC111124.jpg

chinsuraPC111162.jpg
figura galionowa


Dzięki kolegom z portalu FOW można sprostować kolejny błąd

Emilius napisał(a):...
Znana Wam jest zapewne próba rekonstrukcji z Księgi Polskich Statków str. 67 rozpoczęcie dosyć szczegółowego opisu wraz z historią do której osobiście nie dotarłem, jednak uproszczony plan generalny wg. Janusza Kozaka, jest już jakimś początkiem.
...


Pan Janusz Kozak napisał sprostowanie:
    został przywołany znakomity rysunek Lwowa rzekomo mojego autorstwa. Niestety nie jestem jego autorem. Jeżeli dobrze rozpoznałem to jest rysunek wykonany swego czasu przez Jerzego Litwina na potrzeby miesięcznika Morze. Ten cytowany tutaj pochodzi z "Księgi Statków Polskich" Jerzego Micińskiego. Dziwnym trafem moje nazwisko występuje w kilku miejscach w tej książce, ale mój związek z nią był trochę inny. Jeżeli już padło nazwisko Szefa to zdaje się w tym roku (2015) przypada 20-ta rocznica Jego śmierci.

A propos pana Janusza, to na FOW zostały pokazane jego rysy linii LWOWA

Lwów-linie1[2].jpg
Lwów-linie1[2].jpg (48.4 KiB) Obejrzany 877 razy
Lwów-linie2[2].jpg
Lwów-linie2[2].jpg (50.82 KiB) Obejrzany 877 razy

http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=150210#p150210

To tyle na razie.

"Miłośnicy" LWOWA mogą się spotykać na Kodze w grupie
» LWÓW / Kolebka nawigatorów
http://www.koga.net.pl/grupy/viewgroup/ ... 3%B3w.html
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1533
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Poprzednia

Wróć do Żaglowce

Użytkownicy On-line

4 użytkowników i 573 gości online