Lwów - nieznany

Opis żaglowców, ciekawostki, rejsy i wspominki
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Lwów - nieznany

Post autor: Emilius »

Witam kolegów dłubaczy w drewnie i historii. :)
Od dłuższego czasu dręczy mnie fakt małej wiedy na temat dziejów naszego nestora zanim trafił pod białoczerwoną banderę. Wiele bezkrytycznie powielanych na różnych WWW nieścisłości zachęciło mnie do osobistego grzebania w archiwach. Udało mi się zgromadzić kilka ciekawyc informacji, które tu zamieszczę, z nadzieją iż być może z tego udało by się zrobić nasz "Kogowy" projekt rekonstrukcji tego zasłużonego żaglowca. Radku co ty na to?

A oto kilka faktow zaczerpniętych z http://sailing-ships.oktett.net/1092.html oraz http://www.theshipslist.com

Wyjaśnienie wstępne - Nie istnieją już archiwa stoczni a z wszystkiego co udało się ocalić po wojennej zawierusze zostało po zapiskach zbudowy to skatalogowano - link pierwszy czyli:

1.Rok budowy - 1868
2.Stocznia - R.C. Glover & Co. - Birkenhead -Anglia
3.Armator - Thos & Jno. Brocklebank ( Brocklebank Lines )
4.GRT - (gross registered ton- tona rejestrowa brutto 2,8m3) - 1336
5.NRT - (?) 1266
6. długość - 65.7 m (215.4 ft)
7.szerokość -11.3 m (37.1 ft)
8.zanużenie - 6.9 m (22.7 ft)

Pod pierwszym armatorem pływał prawdopodobnie na linii
* Whitehaven/Liverpool - Indie
choć w tych latach Kompania obsługiwała także trasy:
* Whitehaven / Liverpool - West Indies
* Whitehaven / Liverpool - Brazil, Chile, Ecuador, Peru.
* Whitehaven / Liverpool - Canadian Maritime Provinces.
* Whitehaven / Liverpool - Calcutta - Durch East Indies.
* Liverpool / Birkenhead - Colombo - Bombay - Karachi.

W 1883 sprzedany do Huges & Co. Liverpool gdzie pływał prawdopodobnie do chwili sprzedania w 1893 r. do Włoch jako Lucco
Na razie udało mi się ustalić tyle szczegółów, choć jest tu także pewna ciekawostka:
W 1887 zbudowano inną Chinsurę przez William Denny & Brothers Dumbarton dla British India Steam Company w Glasgow :S
To na razie tyle,
zaciekawiło was?
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: Emilius »

Witam ponowne,
no i co? cisza?
no to trochę namieszam - co powiecie gdyby to wszystko nie było prawdą ?- Karol Borchardt w książce Znaczy Kapitan podaje inne dane Lwowa, które są przytaczane tutaj : http://www.iirp.prv.pl/marynarka%20wojenna/inne/lwow/kom_maryn_nawodne_lwow.htm

Poprzednie dane zaczerpnąłem z http://sailing-ships.oktett.net/1092.html
przy czym zwracm uwagę na duże nieścisłości yam zamieszczone jak np.

*1898
Sold to the Dutch East Indies and renamed Nest.

i tu też chyba błąd bo Dutch East Indies splajtowały w 1798 roku i nie doczekały nawet 1800r.

*1921
Sold to Poland and converted to a training ship for the Polish Naval Academy in Gdynia. She had two diesel engines installed and was renamed Lwow.

i to nie jest prawdą bo chyba jednak w 1920 i to do Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie - chyba.

W tym momencie jedynym potwierdzonym miejscm służby "Lwowa" ( poza Polską oczywiście ;) ) jest
http://www.theshipslist.com/ships/lines/brock.html , na dole wykaz statków - pozycja Chinsura i tu jej ślad się urywa, nawet w rejestrze Lloyd'a.

Dokumentacja Towarzystwa Brocklebank jest tu http://www.a2a.org.uk/search/records.asp?cat=136-bbroc&cid=0 szkoda tylko, że nie można tam zajrzeć do tych archiwów komu faktycznie został sprzedany :huh:
to na razie tyle,
cdn. mam nadzieję
B)
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
Awatar użytkownika
jerry_bee
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: jerry_bee »

Emilius napisał:
być może z tego udało by się zrobić nasz "Kogowy" projekt rekonstrukcji tego zasłużonego żaglowca

z pewną nieśmiałością czekamy na efekty naszej niedawnej ankiety... ;)
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: Emilius »

Jerry, ankieta ankietą, a -show must go on.

Zatem dalszy ciąg tematu. Znana Wam jest zapewne próba rekonstrukcji z Księgi Polskich Statków str. 67 rozpoczęcie dosyć szczegółowego opisu wraz z historią do której osobiście nie dotarłem, jednak uproszczony plan generalny wg. Janusza Kozaka, jest już jakimś początkiem. Aby dokonać rekonstrukcji potrzeba jednak o wiele więcej, a przynajmniej chyba porównać manierę stoczni. Dla utrudnienia jednak w okolicach 1868 roku w Birkenhead zbudowano jedynie jeden żaglowiec o podobnej konstrukcji o nazwie Bacchus http://sailing-ships.oktett.net/91.html
Date of launch August 1867
Place of launch Birkenhead
Type 3-masted iron ship
GRT -
NRT 1250
DWT -
Length 63.2 m (207.3 ft)
Beam 11.1 m (36.4 ft)
Draft 7.3 m (24.0 ft)
*1867
Built of iron by G.R. Clover in Birkenhead for R. Hughes & Co., Menai Bridge, Liverpool. She was rigged as a three-masted full-rigged ship carrying royals over single topgallant sails and double topsails.

Być może jego konstrukcja rzuciłaby trochę światła na pierwotny wygląd, gdyby udało się znaleźć jego plany B)
Zapewne jednak nieznajdą się więc pozostaje pytanie, czy ktoś ma plany lub dostęp do planów jednostek tego okresu i typu, lub holenderskich jednostek wschodnio indyjskich gdzie dokonano zmiany takielunku na bark?:unsure:
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: Emilius »

Witam ponownie, widzę że koledzy odwiedzają ten post, ale jakoś ciuchutko w tym temacie tak więc ku pokrzepieniu 2 foto Lwowa i szkic dla przypomnienia o czym tu piszę. Te foto to już niestety agonia tego mimo wszystko pięknego barku. Kto natknął się na podobną jednostkę? Bardzo proszę o informację.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: mirek »

Istotnie jest to kawał Polkiej historii a i żaglowiec przepiękny.
Masz rację proponując taki wspólny projekt grupowy , lecz widzę olbrzymią przszkodę w jego realizacji .
Nie ma planów to raz a dwa i dokumentacja jest bardzo uboga .
Może istotnie zebrać w jednym miejscu wszelakie dostępne materiały i na podstawie tego zbioru być może Modelarstwo Okrętowe wykonałoby plany . A moze ktoś biegly w rysowaniu z kogi to by zrobił
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: Emilius »

:P Witaj Mirku,
zapewne dostrzegasz tę małą prowokację, no cóż, właśnie dla tego ten temat poruszam, gdyż jeśli mielibyśmy dokumentację to byłoby tu na temat np- pokrywania kadłuba blaszką z puszki od piwa i to najlepiej z jakiego - :P piwa :P .

Owszem temat szalenie trudny z zebraniem dokumentacji, dla tego podsówam pewne typy poszukiwań :
- jednostki tego samego typu,
- zbudowane w tym samym czasie,
- w okolicy( gdyż zapewne nie wymyślano extra takielunku wyłączniena potrzeby Chinsury) wobec czego taki sam zapewne egzystował na innych ,
- w związku z tym także fotografie Lwowa mogą być pomocne przy identyfikacji bliźniaczych jednostek ( choć jak pisałem w stoczni RG Cloover w tym czasie zbudowano jedynie Bacchusa a w pobliżu nic)
- być może w ówczesnej Batawii czyli obecnej Dżakarcie jest jakiś ślad

sprowadza się to razem do tego, iż to właśnie forum może być miejscem rekonstrukcji Lwowa przy współudziale i pomocy wielu kolegów chętnych do poszperania w różnych dziwnych miejscach;)
a rysunki?, no to juz chyba najmniejszy problem. jest trochę zdjęć, na podstawie których można podjąć próbę odtworzenia, lecz w czyim posiadaniu są oryginały - nie mam pojęcia. Może ktoś wie? Publikacje z książek są obarczone offsetem to utrudnia odtworzene szczegółów.
Wszystko to kwestia chęci, czasu i możliwości- jak na tym etapie :) .
Co do pomocy ze strony Mod. Okręt. to mogę z Tobą porozmawiać na priva o tym, gdyż znam temat trochę głębiej.
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
tmk68
Posty: 16
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: tmk68 »

Myślę, że mogę dorzucić znacznie więcej na temat "Lwowa". Miałem kiedyś na swojej stronie, ale dałem sobie spokoj z oplacaniem adresu.
A więc start:
CHINSURA, zbud. przez Grayson, Rollo &. Clover, Birkenhead (k. Liverpoool)
1336 GRT, 1266 NRT;
wymiary: 85,07 (max); 79.00 (wl), 65,86 (pp) x 11,31 x 6,25 m;
opis: żelazny kadłub, 1 gródź, dno obite miedzią i żelazem
takielunek" ship rig with royals over single topgallant sails,(nie tłumaczę bo nie chcę sięośmieszyć niewiedzą terminologiczną) 3 maszty

1868: wodowany 25 kwietnia
1868: w służbie Thos & Jno. Brocklebank. Liverpool, sygnał rozpoznawczy LDRK. Przewoził pasażerów do Indii i Australii
1868:21 maja - pierwszy rejs z Liverpool do Kalkuty
1883, pod koniec roku: sprzedany Hughes & Co, Liverpool
1895: sprzedany Fratelli Olivari (bracia Olivari), Genua, nazwa LUCCO
1898: uszkodzony podczas sztormu w rejonie Przylądka Dobrej Nadzieji, stracił maszty, naprawiony w Durbanie: przetaklowany na bark (1500 m kw.)
1898: sprzedany P. Landberg & Zoon, Batavia (Wschodnie Indie Holenderskie- dzisiejsza Indonezja), nazwa NEST. American Lloyd na 1899 r. wciąż wymieinał statek jako LUCCO, własność braci Olivari, ale to chyba bład
1915: sprzedany J.J.A. van Meel z Holandii, nadal zarejestrowany w Indiach Holenderskich, przewoził rózne tematy, w tym tytoń.
1919: unieruchomiony
1920, lipiec wizytowany przez komisję Państwowej Szkoły Morskiej i zakupiony za 170 tys dolarów, przemianowany na LWÓW, port macierzysty Gdańsk. Przebudowany w Holandii z następującą charakterystyką (zostawiam po angielsku bo już padam ;-)
Rebuilt by Gebr. Van der Windt, Vlissingen, diesel engines added in Kromhout Engine Factory, Amsterdam
New data: 1293,44 GRT, 963,66 NRT, c. 1600 DWT, masts: fore-41,30m; main - 42,00 m, mizzen 27,00 m. 2 4-cyl auxiliary Kromhout, Amsterdam diesels added (each 180HP),2 screws, speed 5,5 kts, the best under sails 12,5 kts. 2 1-cyl generators each 8 HP. Other fitting" 500W Marconi radio (rage c. 200 miles), crystalic Marconi receiver, ilumination - engine room - acetyle lamps, cabins - oil lamps. 1 auxiliary boiler delivering steam for the winch and lifts. 30 tons of drinking water, 2 oil tanks 8 tons each. 3 holds, 2 continous decks Crew: 10 officers, 25, later c.14-18 sailors+ c140 students



Polskie dzieje pomijam jako łatwo dostepne w róznych źródłach. A statek dawno sobie zasłużył na plany i to b. dobrej jakości Zwracam uwagę Kolegów na obserwację poczynioną wiele lat temu, że "Star of India' zachowany do dziś na wielu zdjęciach przypominał Lwów, na podstawie jego linii i dalszych statków, których plany mogą być w Greenwich, można by odtowrzyć także Lwów. Z braku materiałow ze stoczni Clovera, warto by się rozejrzeć za statkami zbudowanymi w innych miejscach nad Mersey, w rejonie Liverpoolu.
tmk68
Posty: 16
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: tmk68 »

Tytułem zachęty 1x Nest, 4x Lwów;-)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Thorus
Posty: 75
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Lwów - nieznany

Post autor: Thorus »

witam

kiedys widzialem ten temat, ale nic nie mialem, zadnego info ani nic wiec nic nie pisałem, teraz kilka h temu z nudow wszedlem na google zeby zglebiac swoja wiedze o zaglowcach i jakims dziwnym trafem wpadłem na to:

http://www.zaglowce.ow.pl/polskie/lwow/index.html

moze nie jest tam nic wielkiego ale zawsze cos jest:)

jak juz ktos tą strone podał/widzial to sorka:)

pozdrawiam
ODPOWIEDZ