Olej duński ; 3V3 i inne ...

Czyli rozmowy o wszystkim i niczym, techniki modelarskie i warsztat modelarski
Awatar użytkownika
Marecki
Posty: 377
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: Marecki »

Może kogoś zainteresuje ten temat :)
Kilka małych próbek różnych gatunków drewna pomalowałem :

Watco Danish Oil

Obrazek

3V3 olej do parkietów

Obrazek


Na wszystkie próbki nałożyłem pędzelkiem jedną cienką warstwę oleju .
Olej rozprowadzał się bardzo ładnie i równo pokrywał całą powierzchnie .


Efekt po około 3-4 godzinach :

Olej Duński
Twarde gatunki drewna takie jak grusza czy jabłoń są już suche ,
powierzchnia idealnie gładka i jednorodna kolorystycznie ,
matowa bez przebarwień .
Drewno takie jak Mahoń, Iroko czy Padouk jest jeszcze odrobinkę wilgotne .

3V3
Wszystkie próbki drewna są jeszcze wilgotne,
mają takie jakby świecące się miejsca ,
powierzchnia sprawia wrażenie nierówno pokrytej .
Po prostu miejscami powierzchnia drewna świeci się jakby była lakierowana .


Efekt po około 8-10 godzinach :

Olej Duński
Wszystkie gatunki drewna są już idealnie suche .
Efekt wizualny taki jak w opisie powyżej .

3V3
Mahoń, Iroko, Padouk nadal są lekko wilgotne .
Efekt wizualny taki jak w opisie powyżej .


Po około 15 godzinach wyschły wszystkie próbki malowane olejem 3V3
Niestety miejscami są świecące (połyskujące) przebarwienia .
Po drobnym przetarciu szmatką powierzchnia wyrównała się i jest jednolicie matowa .


Olej duński wydaje się być lepszy, a już na pewno wygodniejszy w malowaniu modeli .
Powierzchnia po malowaniu nie wymaga dodatkowych zabiegów .
Niestety ten konkretny olej (Watco) chyba nie jest dostępny na naszym krajowym rynku :(
3V3 daje podobny efekt wizualny, ale wymaga przetarcia powierzchni co może być trochę kłopotliwe w różnych zakamarkach modelu .
Drewno pokryte olejem duńskim jest odrobinę ciemniejsze niż pokryte 3V3 ,
ale różnica ta jest naprawdę minimalna .

Zrobię jeszcze próbę nakładając drugą warstwę oleju - zobaczymy czy coś się zmieni .

Jeżeli ktoś ma i używa inny olej to mógłby napisać tu swoje wrażenia
Pozdrawiam
Marek Kalk
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: mirek »

Bardzo ciekawy test i myślę , ze koledzy teraz będą mieli obraz jaki środek stosować.
Oczywiscie każdy ma wypróbowane metody i środki.
Marecki wielkie dzięki :)
Ale brak mi zdjęć
Zdjęcia powinny pokazać procesy jakie zachodzą na deseczkach
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
Marecki
Posty: 377
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: Marecki »

Próby robiłem po południu / wieczorem - niestety przy sztucznym oświetleniu (lampa błyskowa)
nie widać subtelnych różnic w odcieniu i jakości pokrycia powierzchni dlatego nie wieszałem zdjęć .
Może około południa spróbuję zrobić fotki w naturalnym oświetleniu
i jeżeli będzie coś widać to powieszę fotki na forum .
Pozdrawiam
Marek Kalk
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
maciejza
Posty: 512
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: maciejza »

czekam z niecierpliwoscia na fotke padouka :)
Samo drewno jest takie jakby oleiste, czy czysciles je przedtem jakos?
Awatar użytkownika
Marecki
Posty: 377
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: Marecki »

Zrobiłem fotki , ale efekt chyba nie jest najlepszy .

Padouk po oszlifowaniu

Obrazek


Padouk - po lewej olej duński , po prawej 3V3, u góry kawałek czystej powierzchni drewna

Obrazek


Zdjęcia pod innym kątem :

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Padouk - po lewej surowe drewno, po prawej podstawka pomalowana olejem duńskim

Obrazek


Grusza - po lewej olej duński, po prawej 3V3

Obrazek

Obrazek

Obrazek



maciejza napisał:
czekam z niecierpliwoscia na fotke padouka :)
Samo drewno jest takie jakby oleiste, czy czysciles je przedtem jakos?



Prawdę mówiąc to drewno nie jest oleiste w każdym razie ten kawałek co ja mam jest suchy jak wiór .
Przed oszlifowaniem powierzchnia drewna była ciemniejsza , ale sucha .
Padouk podczas szlifowania jest okropny - powstaje drobny czerwony pył który wszędzie osiada i przywiera do powierzchni - ciężko to potem wyczyścić .
Po kilku minutach szlifowania włosy miałem czerwone jak jakiś punk :)
Pozdrawiam
Marek Kalk
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: krzysztof »

Delikatne lśnienie 3V3 znika po kilku dniach. Z doświadczenia należy nakładać naprawdę cieniutką warstwę, najlepiej " lekko wilgotnym" pedzelkiem, wacikiem.
Niestety oleju duńskiego nie widziałem, w jakimś poście czytałem o oleju z IKEI , może autor coś bliższego napisze.
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
KID
Posty: 246
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: KID »

Marecki napisał:
Niestety ten konkretny olej (Watco) chyba nie jest dostępny na naszym krajowym rynku :(


Niestety, ale nawet nie ma go w Europie. Na naszym rynku są produkty firmy StarWax.
Pozdrawiam,

Krzysztof Duvnjak

Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: rczarnec »

krzysztof napisał:
...w jakimś poście czytałem o oleju z IKEI , może autor coś bliższego napisze....


Obrazek

Witam,
tak wygląda ten olej, który dostałem ostatnio. W Ikei występuje jako olej do blatów w dziale kuchennym. Wg opinii sprzedawcy wszystkie oleje sprzedawane u nich są na bazie oleju słonecznikowego. Porównując olej z Ikei i ten spożywczy, to pierwszy jest praktcznie bezwonny, bardziej wydajny i głebiej penetruje drewno. Przy nakładaniu należy być oszczędnym (najlepiej nacierać nasączoną szmatką) bo nie wsiąknięty nadmiar trzeba zetrzeć - świeci się jak psu.... Ale jeśli się ten nadmiar zetrze lub odsączy papierowym ręcznikiem, to po kilku dniach powierzchnia drewna matowieje. Olej pogłębia odcień drewna i uwydatnia jego rysunek. Na poniższym zdjęciu różnica pomiędzy surowym a świeżo olejowanym mahoniem:

Obrazek

Podstawowa zaleta to niska cena i niewielkie objętości opakowań - ok 250 ml. Jutro zamieszczę zdjęcia swojej dżonki po "dojrzewaniu" (mam dwa wolne dni, może nawet skończę dżonkę...) Dziś już nie dam rady, internet kieszonkowy i nie mam dostępu do zdjęć w aparacie.



Uzupełnienie:

Obecnie w Ikei dostępny jest inny olej na bazie oleju lnianego (Behandla, 750 ml): http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=19&productId=62143&langId=-27&categoryId=16273&chosenPartNumber=50070378 . Tym olejem impregnowałem bukowe blaty w kuchni, na innym drewnie nie próbowałem. Olej na pewno jest z dodatkiem jakiegoś syntetyku (zapach), ale zabezpiecza wspaniale. po wyschnięciu i wytarciu daje matową powierzchnię, w niewielkim stopniu zmieniając barwę drewna (fragment blatu widać na powyższym zdjęciu pod dżonką).
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
Marecki
Posty: 377
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: Marecki »

Druga warstwa oleju .

Olej Duński (Watco)
Olej wsiąka w drewno bardzo wolno .
Po około 12 godz. część próbek jest jeszcze wilgotna .
Powierzchnia drewna z lekkim połyskiem (wilgotne)
Po przetarciu powierzchnia sucha i matowa .
Kolor praktycznie bez zmian (ciut ciemniejszy) w stosunku do pierwszej próby (jedna warstwa)

Po nałożeniu pierwszej warstwy oleju efekt był bardzo dobry ,
drugie malowanie to strata czasu , efekt bez zmian tzn. bardzo dobry tylko pracy więcej .

Olej 3V3
Po około 12 godzinach wszystkie próbki wilgotne , połysk aż razi w oczy .
Po przetarciu drewno robi się klejące , efekt taki jak po przyklejeniu i zerwaniu taśmy klejącej, której klej zostaje na powierzchni .
Powierzchnia drewna ma lekki połysk, wygląda fatalnie !
Po około 24 godz. powierzchnia jest nadal klejąca, ale widać że zaczyna wysychać,
niestety zaczyna łapać kurz którego już nie idzie usunąć (rozmazuje się)
Pozdrawiam
Marek Kalk
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Olej duński ; 3V3 i inne ...

Post autor: Tomek Aleksinski »

W zasadzie, jedna warstwa oleju dunskiego powinna wystarczyc do zakonserwowania drewna w modelu. Dla specjalnych sytuacji, mozna zastosowac tez druga warstwe na uprzednio wyschnieta pierwsza.
Obie warstwy powinny byc naniesione cienko, pedzelkiem czy szmatka. Nadmiar oleju trzeba zetrzec sucha szmatka raczej niz czekac na jego samoczynne wyschniecie (ktore moze sie przeciagnac nawet do tygodnia a w miedzyczasie drewno moze sie zakurzyc tworzac z gestym olejem brzydka maz).

Z innych preparatow do konserwacji drewna na modelach, polecam tez szelak. Jest to naturalna ciecz, produkowana przez pewien gatunek owada, ktora nadaje drewnu bardzo przyjemny dla oka, zoltawy odcien - w licznych muzeach marynistycznych na swiecie mozna podziwiac wspaniale modele tak wlasnie zakonserwowane szelakiem.

Warto poeksperymentowac na kawalkach drewna z tym szelakiem, jak kol. Marecki zrobil to z olejem dunskim.
ODPOWIEDZ